Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm eller Euronom  (läst 12570 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ann-charlotte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Autoterm eller Euronom
« skrivet: 01 oktober 2007, 13:51:27 »
Väljer mellan ovanstående värmepumpar. Vilken skulle ni rekommendera.
Hälsningar Lotta
« Senast ändrad: 01 oktober 2007, 21:35:08 av ann-charlotte »

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2007, 23:26:07 »
Med tanke på att vi tog bort en ny Euronom (som annat företag monterat) pga infraljud hos grannar i våras och ersatte med en annan tyst L/V så.....
« Senast ändrad: 01 oktober 2007, 23:35:01 av Rickard VPCenter »

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2007, 13:49:58 »
pratde ni med Ã¥ke hjort om ljud problemet med euronomen ? är rätt övertygad om att han skulle ha hjälpt er med ljud problemet , speciellt som sÃ¥ mycket arbete har gjorts för att fÃ¥ den riktigt tyst. euronomen har en hel del tekniska finneser pÃ¥ växlare /förÃ¥ngar sida .  har haft en själv funkade bra 10kwh med 407 . kör nu med en airvell 12 funkar kanon men lÃ¥ter lite mer en euronomen fast inte sÃ¥ det stör.
 *vinkar*

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2007, 22:27:31 »
pratde ni med Ã¥ke hjort om ljud problemet med euronomen ? är rätt övertygad om att han skulle ha hjälpt er med ljud problemet , speciellt som sÃ¥ mycket arbete har gjorts för att fÃ¥ den riktigt tyst. euronomen har en hel del tekniska finneser pÃ¥ växlare /förÃ¥ngar sida .  har haft en själv funkade bra 10kwh med 407 . kör nu med en airvell 12 funkar kanon men lÃ¥ter lite mer en euronomen fast inte sÃ¥ det stör.
 *vinkar*

Vi var själva aldrig i kontakt med euronom utan fick montera ner E-vp när vi satte in våran VP.
Rörfirman som sålt E-vp fick inte röra den.
Ljuden mätes upp av stockholmstad.

//R

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2007, 00:18:01 »
Partsinlaga till följd av en grannfejd, nåt för Robban Ashberg?

Jag gillar personligen euronom, de verkar ha förstått värmepumpens potential, IVT/Autoterm däremot säljer väl mest på mördande reklam.
(Ursäkta för min "partsinlaga", den gjordes bara för att balansera Rickard VPCenters inlägg)

Allvarligt talat, när det gäller buller finns det stora skillnader mellan olika kunder och var man bor, normalt vistas man ju inte mycket ute när det är så kallt att en värmepump behöver arbeta så den egna känsligheten för ljud utomhus bör oftast inte vara några större problem, vet man däremot med sig att man har "besvärliga grannar" kan det vara rätt viktigt att välja en så tyst pump som möjligt.
Tekniskt tror jag nog att Euronom är väl så bra som Autoterm, ljudmässigt har jag ingen uppfattning om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2007, 07:00:35 »
Jag hade satsat på euronom..............en pump i stockholm fick monteras ner pga oljud av en konkurent......................har vi hört något annat negativt om pumparna???????

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2007, 09:27:43 »
Jag hade satsat på euronom..............en pump i stockholm fick monteras ner pga oljud av en konkurent......................har vi hört något annat negativt om pumparna???????

Så du anser att oljud är något man får räkna med?

//R

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2007, 09:34:10 »
Partsinlaga till följd av en grannfejd, nåt för Robban Ashberg?

Jag gillar personligen euronom, de verkar ha förstått värmepumpens potential, IVT/Autoterm däremot säljer väl mest på mördande reklam.
(Ursäkta för min "partsinlaga", den gjordes bara för att balansera Rickard VPCenters inlägg)

Allvarligt talat, när det gäller buller finns det stora skillnader mellan olika kunder och var man bor, normalt vistas man ju inte mycket ute när det är så kallt att en värmepump behöver arbeta så den egna känsligheten för ljud utomhus bör oftast inte vara några större problem, vet man däremot med sig att man har "besvärliga grannar" kan det vara rätt viktigt att välja en så tyst pump som möjligt.
Tekniskt tror jag nog att Euronom är väl så bra som Autoterm, ljudmässigt har jag ingen uppfattning om.

De ljud som mätes var 100m bort INNE i ett hus... Därav att jag tidigare skrev infraljud.

//R

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2007, 09:36:51 »
Partsinlaga till följd av en grannfejd, nåt för Robban Ashberg?

Jag gillar personligen euronom, de verkar ha förstått värmepumpens potential, IVT/Autoterm däremot säljer väl mest på mördande reklam.
(Ursäkta för min "partsinlaga", den gjordes bara för att balansera Rickard VPCenters inlägg)

Allvarligt talat, när det gäller buller finns det stora skillnader mellan olika kunder och var man bor, normalt vistas man ju inte mycket ute när det är så kallt att en värmepump behöver arbeta så den egna känsligheten för ljud utomhus bör oftast inte vara några större problem, vet man däremot med sig att man har "besvärliga grannar" kan det vara rätt viktigt att välja en så tyst pump som möjligt.
Tekniskt tror jag nog att Euronom är väl så bra som Autoterm, ljudmässigt har jag ingen uppfattning om.

De ljud som mätes var 100m bort INNE i ett hus... Därav att jag tidigare skrev infraljud.

//R


Det låter som en saga, snacka om besvärliga grannar.
Hade inte leverantören gjort något för att få bort infraljuden, borde inte vara speciellt svårt kan man tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2007, 10:02:26 »
Jag har en granne plus två alldeles i närheten som som har Exoair från Euronom. Jag har aldrig hört något från pumparna, enda sättet att höra dom, är att gå in på grannens tomt och lyssna.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2007, 22:19:36 »
Partsinlaga till följd av en grannfejd, nåt för Robban Ashberg?

Jag gillar personligen euronom, de verkar ha förstått värmepumpens potential, IVT/Autoterm däremot säljer väl mest på mördande reklam.
(Ursäkta för min "partsinlaga", den gjordes bara för att balansera Rickard VPCenters inlägg)

Allvarligt talat, när det gäller buller finns det stora skillnader mellan olika kunder och var man bor, normalt vistas man ju inte mycket ute när det är så kallt att en värmepump behöver arbeta så den egna känsligheten för ljud utomhus bör oftast inte vara några större problem, vet man däremot med sig att man har "besvärliga grannar" kan det vara rätt viktigt att välja en så tyst pump som möjligt.
Tekniskt tror jag nog att Euronom är väl så bra som Autoterm, ljudmässigt har jag ingen uppfattning om.

De ljud som mätes var 100m bort INNE i ett hus... Därav att jag tidigare skrev infraljud.

//R


Det låter som en saga, snacka om besvärliga grannar.
Hade inte leverantören gjort något för att få bort infraljuden, borde inte vara speciellt svårt kan man tycka.

Jag anser inte att det är besvärliga grannar utan grannar som inte vill ha oljud hemma.
Euronom gjorde lite allt möjligt med det hjälpte inte. VP gick nästan 1år.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2007, 22:29:13 »
har sökt rörmockarn (han kallas för facit men säger man det till honom blir han  fiR: men man fÃ¥r svar av honom,) när jag fick tag i han sa han att det fÃ¥r vara 40 decibel utanför fönster till grannen och lÃ¥ter det mer en 40 decibel 100 meter frÃ¥n där pumpen är monterad borde det vara 90decibel vid maskinen och dÃ¥ var han rätt övertygad om att euronom hade fixat problemet.
m.v.h *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2007, 06:35:05 »
har sökt rörmockarn (han kallas för facit men säger man det till honom blir han  fiR: men man fÃ¥r svar av honom,) när jag fick tag i han sa han att det fÃ¥r vara 40 decibel utanför fönster till grannen och lÃ¥ter det mer en 40 decibel 100 meter frÃ¥n där pumpen är monterad borde det vara 90decibel vid maskinen och dÃ¥ var han rätt övertygad om att euronom hade fixat problemet.
m.v.h *vinkar*

En fördubbling av avståndet ger väl en ljuddämpning på 3 dB?
I så fall skulle det väl bli runt 60 dB vid maskinen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2007, 13:11:16 »
när jag fick tag i han sa han att det får vara 40 decibel utanför fönster till grannen
Här i Borås är det 40 dB vid tomtgräns (nästan säker).
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Autoterm eller Euronom
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2007, 00:25:27 »
har sökt rörmockarn (han kallas för facit men säger man det till honom blir han  fiR: men man fÃ¥r svar av honom,) när jag fick tag i han sa han att det fÃ¥r vara 40 decibel utanför fönster till grannen och lÃ¥ter det mer en 40 decibel 100 meter frÃ¥n där pumpen är monterad borde det vara 90decibel vid maskinen och dÃ¥ var han rätt övertygad om att euronom hade fixat problemet.
m.v.h *vinkar*

Sluta blanda ihop begreppen. INFRALJUD inte buller....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!