Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ang Taco Setter flödesventil Ã¥ glykol....  (läst 4073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Ang Taco Setter flödesventil å glykol....
« skrivet: 19 september 2007, 13:03:15 »
Visste Ni att man måste räkna upp angivet mätvärde på ventilen med 1,25-1,5 vid glykolinblandning? Jag visste det inte, men står här på sidan 4: http://www.ahlsell.se/upload/2233/Taco-Setter.pdf

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ang Taco Setter flödesventil å glykol....
« Svar #1 skrivet: 19 september 2007, 17:11:57 »
Och hur blir det med WaterWetter?
 :D
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Ang Taco Setter flödesventil å glykol....
« Svar #2 skrivet: 19 september 2007, 18:20:29 »
Visste Ni att man måste räkna upp angivet mätvärde på ventilen med 1,25-1,5 vid glykolinblandning? Jag visste det inte, men står här på sidan 4: http://www.ahlsell.se/upload/2233/Taco-Setter.pdf

mvh humlan.
Det var nytt för mig med. Finns det någon tumregle för optimalt flöde.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ang Taco Setter flödesventil å glykol....
« Svar #3 skrivet: 19 september 2007, 21:21:01 »
Visste Ni att man måste räkna upp angivet mätvärde på ventilen med 1,25-1,5 vid glykolinblandning? Jag visste det inte, men står här på sidan 4: http://www.ahlsell.se/upload/2233/Taco-Setter.pdf

mvh humlan.
Det var nytt för mig med. Finns det någon tumregle för optimalt flöde.

///AndersA

Till vakuumrör/heatpipe brukar det anges till ca 1 dl/min rör. Men kanske är det bättre att ställa in efter den temp Du märker ger mest/bäst laddning till din tank/panna...., jag gör så iaf. Å jag får då åxå ca 1 dl/min, så det blir troligen rätt vilket sätt man än använder sig av :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!