0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är också glad för att det dyker upp alternativ, vänder mig bara lite emot att du så hämningslöst gör reklam för hans grejer i forumet.Än så länge har hahs grejer inte bevisat just nåt, så det enda man kan göra reklam för är att det är nytt och prisvärt.Fungerar de inte som förväntat så kan det ändå bli ett dåligt köp, och jag vill inte att kunder skall "inoktrineras" med lovord innan vi har facit på vad maskinerna går för.
Glömde skriva att mitt i mitt exempel ovan så skiljer det ca 80% i pris!!!!! Sån´t går inte att förklara med högt skattetryck, liten marknad eller vad som helst. mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 08 november 2007, 11:36:04Glömde skriva att mitt i mitt exempel ovan så skiljer det ca 80% i pris!!!!! Sån´t går inte att förklara med högt skattetryck, liten marknad eller vad som helst. mvh humlan.Vad är förklaringen då?
Jag känner ingen som säljer elektronik i Sverige som är miljonär, tror kanske inte ens att de får samma "inpriser" som sina tyska motsvarigheter.
Jag tror att den typen av försäljning vi fortfarande har i stor usträckning iSverige, butiker, kommer att tyna bort alltmer.Skulle gissa att de stora tillverkarna kommer att ha "visningslokaler" i större städer så att man kan få känna på produkten man är intresserad av, men att man vid köp får vänta ett par dagar på leverans från det europeiska centrallagret.Så skulle i alla fall jag göra om jag vore tillverkare/distributör.
1.Skillnaden mellan en L/V-pump och en bergvärmeanläggning är i princip att L/V-pumpen har en utedel medan bergvärmepumpen i stället har en värmeväxlare, en cirkulationspump för köldbäraren och så borrhålet. 2.Utedelen till L/V-pumpen bör kosta ca 15000 kr om man jämför med återvinningsaggregaten typ FLM30. 3.Värmeväxlare och cirkulationspump till bergvärmeanläggningen bör kosta några tusen kronor. Ett borrhål med komplett med slang och allt ca 35 000 kr, men det beror ju helt på hur djupt man borrar. Markvärme blir billigare. 4Som jag ser det bör prisskillnaden mellan likvärdiga alternativ röra sig om 25 000 kr, mindre om alternativet är markvärme. Någon som har en annan uppfattning?