0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
en fråga till på vilket sett skulle det vara oseriöst att köra den mot fast kondensering ? ingen stress på grejerna inga tok höga gas temperaturer 48-50 grader tills brytpunkt på värme pump nås där efter anpassar sig tempen efter fastighetens behov , oj du tappa nån % på driftströmmen till kompressorn . inga knäpp tankar inget problem med att varmvattnet inte räcker . inga växelventiler som går sönderalla är saliga i sin tro men oseiöst det tro jag inte . e,x + 12 grader ute 50 grader i tanken som jag ska ta värme och varm vatten ur skulle cop vara 4 eller 4.2 på dags snittet känns rätt ointressant då skillnaden inte blir mer än 147watt per drift timme . så den dan förlorade jag cirka trettio öre . är det oseriöst ? har även en fråga gällande en fas inverten som rickard förespråkade .vilken nominell kyleffekt har den värme pumpen . har tittat på maspelösas hemsida och hittar inga upgifter om den .
Jag kör med de förinställda värdet på +48 grader Thumbsup förinställda värdet bör vara 45 ºCpå din maskin annars har vi olika instrktioner
nja anders det stog exempel !! 50 grader . min maskin bryter vid 50 grader och då ligger kondenseringen på 50 grader 0ch returen på 45 . vilket innebär att trycket ligger på cirka 30kg . och en gas temp på dryga 80 . den maskinen har förutsättningar att gå hur länge som helst. och den tryck höjningen gör att gas hastigheten och energié innehållet i 410 är lite högre och lite effektivare vilket gör den lite lönsammare inte så mycke men det räcker och du tar upp det här med vilka tryck vi utsätter våra kompressorer för helt i onödan ? hacka på c02 pumpen i stället 30 kg är inget mot deras 80? och dom kompressorerna håller dom med . jämför du 134 mot 407 skulle det se lika illa ut i ett tryck diagramm 13kg vid 50 grader. dom kompressorerna går också sönderen liten från mig
Jag vill bara påpeka att en normal COP för en jord/bergvärmeanläggning ligger i intervallet 3.0 - 3.3 och en normal luft/vatten ligger på ca 2.0-2.5.I alla fall när man tittar på de anläggningar som loggas i skarpt läge.En viss skillnad alltså.