Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar för sommardriften rätt eller fel +energioptimering kalla säsongen?  (läst 1484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/rsrapport_2007_VPforum.xls in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad rno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Hej,
har nu haft min 2010-8 med  VVM 240 i snart ett Ã¥r.Jag har lärt mig en hel del pÃ¥ forumet.
Det är nära på så, att fotbollen i kväll får ge vika för Värmepumpsforumet.........
Första året tänkte jag ägna åt att få upp ett års statistik för VP så jag kan jämnföra med tidigare år.
Jag är ju nyckeltalstokig!!!Jag ser ju redan nu att under den kalla säsongen har vi spart en hel del.
Jag skulle vilja få lite feedback med alla er som hållt på ett tag om vad som är realistiskt att nå upp till i besparing.
Jag skulle vilja ha lite referensvärden runt VP,den totala energiförbrukningen och hur jag uppnår bättre värden.
De allmänna råden om vind,fönster,energilampor känner jag till....... och kommer att genomföraFakta om huset:
Byggt 1944,tegelstomme med putsad fasad,2 plan därav undre i sutteräng, 2 glasfönster orginal.Vindsisolering 20 cm kutterspån. På övervåningen en Andersen 4 kamin och i undervåningen en Morsö 1440."Blåsigt läge"+ södersol
BRA = 112 m2
Fönsterarea=17,75 m2
Dubbelmantalade radiatorer med konvektorplåt i mellan(Purmo Compact)med Danfoss termostatventiler ( alltid fullt öppna)i tre sovrum,övriga radiatorer Danfoss handratt.Rördragning från VVM 240 huvudledning 22mm,sedan avstick 15 mm ca 400 mm (tyvärr pga konstruktion).
Radiator 10 st yta totalt bägge panelerna                                                  = 9,72 m2
Handdukstork 1 st ( med elpatron för sommar)i badrum som går på radiatorkrets= 1,08 m2
Runmstermostat i undervåningen ( blir kallare där)+ 20.
Jag har sparat ett utrymme om 650x650x 2200 mm brevid VVM 240 för ev solpanelsinstallation.
Det är kanske för litet för acktank och investeringen kan vara svår att "räkna hem" men jag är dj..... sugen på installationen av miljö- och teknikskäl.
Lite energistatistik:
År 2005: 28359 kWh med vattenburen elpanna och enkelpanelsradiatorer ca 5 m2, 2 vuxna,3 tonåringar
År 2006: 26875 kWh ,2,5 med Vp,2 vuxna, 2 tonåringar
Ã…r 2007: se bifogad fil
VP (VVM 240) inställningar:
Start vv            1.1=45 grader
Stopp vv           1.2=50 grader
Stopp xvv          1.3=60 grader
Intervall per xvv  1.4=12 dygn
Kurvlutning         2.1= kurva 9 (Saltsjö-Boo i Nacka kommun)
Förskj. v-kurva    2.2=-3
Min temp fram     2.3=15
max temp fram    2.4=55
Komp yttre         2.5=-2
Gradmin             2.8=100 minuter
   
Jag vet att mycket har jag kvar "trimma in" vad gäller difftemp m m.
Jag har inte ändrat inställningar för sommardrift utan VP:n har fått gå........
Storleken på Vp valdes mot bakgrund av ev utbyggnad.

Min fråga till Er alla är: Vad kan jag göra bättre sommar-vinter?/rno



« Senast ändrad: 08 september 2007, 15:17:22 av rno »

Utloggad rno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Hej,
många har läst men ingen svarat ännu tyvärr.
Jag tänkte börja med att trimma in anläggningen.
Jag har ingen koll på delta T men ska försöka få det..........
Bara det faktum att jag under den gångna kalla årstiden halverat förbrukningen är ju kul.
Mina frågor:
Bägge pumparna står på läge 2. Vad händer om jag sänker dem till läge 1? Eller ska jag börja med nr 16,cirkpump värmebärare?
Trimventil,laddflöde nr 81 i min manual?? ska jag skruva av "muttern" som sitter på ett slags T-rörskoppling och sedan börja strypa?
Det vore kul om nÃ¥gon kunde ge lite tips.  ;D rno

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 629
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!