0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MEN om du höjer på rumsgivaren då paralellförflyttar du kurvan!! Så funkar rumsgivaren vid avvikelse från önskad rumstemp.... och även när du tillfälligt höjet önskad temp.. tex om känsligheten är ställd på läge 3 då ökar börvärdet med ca 3 grader för varje grads avvikelse på rumstempen. Så det är väl helt ok???
Har du rumsgivare och har kallibrerat den så kommer du att få önskad temp inne. Ställer du in ex. 23 grader kommer VP att jobba tills du uppnår 23 gr (där givaren sitter). Ju närmare ditt inställda värde tempen kommer ju mindre övertemp kommer VP att jobba med. När den sedan har uppnått rätt temp kommer den att jobba som vanligt. Det kommer att ta tid att höja tempen då VP är ett ganska trögt system, och jag undrar verkligen om ex nattsänkning är lönsamt.
Visst lämnade installatörenMonterings- och i drifttagningsinstruktionen eller vad dom har för kul mnamn nu??Du ska inte nöja dig med skötselanvisningen!!!!
Det funkar ju inte. När den börjar närma sig exempelvis 23 grader sänks ju framledningstemperaturen, varför den aldrig når upp till den önskade temperaturen. Det är ju därför jag måste höja kurvan också.
Därför måste man ha rätt kurva innan man startar upp rumsgivaren, den kompenserar (visst mycket) för avvikelse från börvärdet. Men om kurvan är fel kommer den aldrig att nå önskad rumstemp. MEN nästan rätt...Du kan ställa känsligheten också det vet du antagligen. jag kör i läge fyra, tre är väl rek. från Thermia..
Jag får väl försöka prata mer med installatören om det, men tror ni verkligen att han har extraex av den? Det vore verkligen bra om någon har ett aktuellt exemplar av en sådan på sin dator. Det skulle helt klart förenkla.
Det följer med ETT ex till varje VP, så han har en hög...ALLA andra (nästan) har rubbet på nätet hälsa honom det. Jag hoppas också nån som har Thermias papper i datorn??? även villa och andra modeller!!!
Jag fick tjata ganska mycket för att min installatör skulle "glömma" att ta med sig installationsanvisningen.Det är tydligen något Thermia beslutat centralt för att minimera "pill" i styren.Konstigt tycker jag, det borde väl vara bättre om man skickade med så mycket information som möjligt så att kunderna får en chans att lära sig hur den nya dyrgripen fungerar
Det följer med ETT ex till varje VP, så han har en hög...ALLA andra (nästan) har rubbet på nätet hälsa honom det.Jag hoppas också nån som har Thermias papper i datorn??? även villa och andra modeller!!!
Nu till det här med kurva och rumsgivare. Jag har fortfarande inte förstått varför Diplomaten sade att man inte ska röra kurvan utan bara rumsbör. Vi har ju konstaterat att den aldrig når upp i önskad temperatur om man gör så. Kan du eller någon annan förklara varför Diplomaten skrev det han skrev?