0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: nic2 skrivet 22 augusti 2007, 21:25:41Skratta du rollster, men det Gano skriver stämmer. Tappvarmvattnet tillverkas med ca COP2 i en bergvärmepump. IVT HT 7 + 200/900/50 7,2/2,2cirkpumpar 200 watt7,2/2,4= COP 3
Skratta du rollster, men det Gano skriver stämmer. Tappvarmvattnet tillverkas med ca COP2 i en bergvärmepump.
Hej.Roligt att bergvärmekillarna genast rusade upp på barrikaderna... Egentligen var det ju inte meningen att väcka debatt.Jo. Tabellerna stämmer säkert, det tvivlar jag inte på. I konstant drift vid just den temperaturen vill säga.Start-stopp förluster ? Kanske omöjligt att räkna ut?Systemets elbehov i "tomgång" ? Finns att plocka upp via SP:s tester, slå ut per dag osv.Legionellahöjning ? Svårt att uppskatta.MVH/Gano
Men riktigt dåligt, det är det. Ligger nu på sommaren då endast VV-prod föreligger på ca:3,6kwh/driftstimme, och på vintern ca: 2,4kwh/driftstimme. Det säger väl det mesta om vad den gillar att jobba med höga temperaturer, många starter och korta gångtider.
Citat från: pricken skrivet 23 augusti 2007, 09:39:27Men riktigt dåligt, det är det. Ligger nu på sommaren då endast VV-prod föreligger på ca:3,6kwh/driftstimme, och på vintern ca: 2,4kwh/driftstimme. Det säger väl det mesta om vad den gillar att jobba med höga temperaturer, många starter och korta gångtider.En av anledningarna till den höga elförbrukningen sommartid är den höga köldbärartemperaturen som ger ett högt insugningstryck. Det medför i sin tur hög värmeeffekt. Det blir bättre COP på varmvattenberedningen sommartid än vintertid. Mina värden är 1,85 kWh/driftimme sommartid och ungefär 1,55 vintertid. Betydligt mindre skillnad av någon anledning. Tomgångsförbrukningen (enbart elektroniken) verkar vara bara några W.
Min VP stoppar CP när den går över i sommardrift och även om innertempen överstiger vald temp med mera än 1°.Jag har dessutom slagit på "pumpcykler", vilket gör att de bara går periodvis, utetempsberoende, även under värmedrift.