0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Northkingen skrivet 17 augusti 2007, 11:04:15Citat från: Raffen skrivet 17 augusti 2007, 02:43:21Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 16 augusti 2007, 22:29:47Hej Dr Chun-Lan! Nu tycker jag väl att du håller på att tappa stinget ändå. Så länge som man ligger ivf över 10-12000 kwh/år så finns det väl alltid något man kan göra för att få ned elförbrukningen Dr Chun-Lan.Mvh Raffen.Men snälla Raffen nu har du nog ändå fått solsting efter din otroligt miljöförstörande solresa på utlandet.... Tycker att du ska tänka på att Dr:n bor i Norrland vilket givetvis har ganska stor betydelse för hur många kw han förbrukar. Lite korkat att generellt antyda att om man ligger över 10-12000kw så finns det något att göra.... det beror givetvis på enligt mig iaf på ens egna förutsättningar.//KristerTjenare Kingen! Nej då här finns ingen solsting Krister, känner mig bara riktigt uppåt förstår du. Jag vet att Dr Chun-Lan bor i Norrland och givetsvis så är det ju så att det beror på hans egna förutsättningar självklart, och det är min förhoppning att han har sådana alt skaffar sig dessa, men jag förstår mkt väl din tveksamhet och jag känner väl detsamma, spec med tanke på att hans uttalande inte lät alltför positivt samtidigt som ambitionsnivån verkade låg om möjligheten till ytterligare besparingar.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 17 augusti 2007, 02:43:21Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 16 augusti 2007, 22:29:47Hej Dr Chun-Lan! Nu tycker jag väl att du håller på att tappa stinget ändå. Så länge som man ligger ivf över 10-12000 kwh/år så finns det väl alltid något man kan göra för att få ned elförbrukningen Dr Chun-Lan.Mvh Raffen.Men snälla Raffen nu har du nog ändå fått solsting efter din otroligt miljöförstörande solresa på utlandet.... Tycker att du ska tänka på att Dr:n bor i Norrland vilket givetvis har ganska stor betydelse för hur många kw han förbrukar. Lite korkat att generellt antyda att om man ligger över 10-12000kw så finns det något att göra.... det beror givetvis på enligt mig iaf på ens egna förutsättningar.//Krister
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 16 augusti 2007, 22:29:47Hej Dr Chun-Lan! Nu tycker jag väl att du håller på att tappa stinget ändå. Så länge som man ligger ivf över 10-12000 kwh/år så finns det väl alltid något man kan göra för att få ned elförbrukningen Dr Chun-Lan.Mvh Raffen.
Frugan värmepump?Jo , men det går väl åt energi ochså till att reta upp henne ?
hej till Gano min kåk har legat på ca 35 000+ kwh per år förr med direkt el så visst e jag hyfsat nöjd att landa på runt ca 18-20 000 kwh per år nu,speciellt som jag har ca 2 grader varmare inne å värmer upp mitt garage till ca 18 grader vintertid,förr vad det ca 12 grader i garaget jag gissar på att min totala yta att värma e ca 115m2 +ca 100m2 garage,totalt ca 215-220m2 målet inne är 22 grader å garaget siktar jag på ca 18-19grader så jag e hyfsat nöjdhar trots allt inte tillläggs isolerat väggar än 5000kwh bör gå bra att elda bort då det är ca 15-20 minus ute,har räknat med att elda ca 6m2 ved varje år till er andra med frun ....min fru har bättre cop än 10,0 minsta lilla förbrukning å max med effekt räcker med en liten energi kick så startar hon å ger minst 12kw i värme lovar att nocrian står sig slätt om ni jämför
Har fått ner förbrukningen till ca 8 kWh per dygn tack vare detta.
Skulle icket tro att jag lägger ned pengar på solfångare för enbart VV-delen
Sedan är ju bergvärmepumpar inte speciellt effektiva på att göra varmvatten COP=2 är väl nästan optimistiskt ......
Skratta du rollster, men det Gano skriver stämmer. Tappvarmvattnet tillverkas med ca COP2 i en bergvärmepump.