0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det bara jag som reflekterar över att dom anger att priset på EL är 95 öre/kwh och att oljan kostar 7400kr/m3Det finns ingenstans idag du kan teckna ett avtal som ger ett totalpris på 95öre/kwh, dvs inkl alla avgifter, skatter om moms, med överföringsavgifter och fasta avgifter.
Mitt totala elpris är 75öre/kWh på Jämtkrafts lokalpris som bara gäller boende inom ägarkommunerna men deras rörliga är ju ännu lägre samt kvartalpriset bara något högre. Nu har jag ju även den lägre skatten men att hitta nåt runt för 95 öre kan väl ändå inte vara nåt problem för de flesta.
Nu har jag ju även den lägre skatten men att hitta nåt runt för 95 öre kan väl ändå inte vara nåt problem för de flesta. Nu räknar jag inte in den fasta delen som inte påverkas av min förbrukning för ett elabonemang tänker nog dom flesta ha oavsett uppvärmningsform och byta nätleverantör kan man väl inte göra så den avgiften blir ju ointressant i jämförelser.
Citat från: Ville Vessla skrivet 09 augusti 2007, 13:36:18Mitt totala elpris är 75öre/kWh på Jämtkrafts lokalpris som bara gäller boende inom ägarkommunerna men deras rörliga är ju ännu lägre samt kvartalpriset bara något högre. Nu har jag ju även den lägre skatten men att hitta nåt runt för 95 öre kan väl ändå inte vara nåt problem för de flesta.För att erhålla ett totalpris(energipris+cert+skatt+moms+överf) exklusive fasta avgifter så får du inte betala mer än 36öre/kwh, och då har jag använtlågskattekommun samt vattenfalls överföringspris(20 öre/kwh) om du skall komma under 95 öre/kwh.Och det känns inte så himmla lätt att hitta ett avtal som klarar, självklart måste överföringsavgiften tas med i beräkningen utav energipriset för att det skall bli rättvist. Att jag dessutom använt den lägre skatteklassen* gör det inte precis lättare, det är trots allt de flesta i sverige som bor i den högre skatteklassens kommuner. Jämtkrafts pris tycker jag inte heller är rättvist att använda i beräkningen, eller tycker du att alla i sverige skall flytta till jämtland?*Samtliga kommuner i Norrbotten, Jämtland och Västerbotten samt Sollefteå, Ånge, Örnsköldsvik, Ljusdal, Torsby, Malung, Mora, Orsa och Älvdalen.
Citat från: Ville Vessla skrivet 09 augusti 2007, 13:36:18Nu har jag ju även den lägre skatten men att hitta nåt runt för 95 öre kan väl ändå inte vara nåt problem för de flesta. Nu räknar jag inte in den fasta delen som inte påverkas av min förbrukning för ett elabonemang tänker nog dom flesta ha oavsett uppvärmningsform och byta nätleverantör kan man väl inte göra så den avgiften blir ju ointressant i jämförelser.Jag tycker du tänker helt rätt, nätavgifter skall inte vara med.Exempel på pris: 1 år Med Telge Energi 47.9 öre/kWh (93 öre/kWh inkl. moms, skatt, elcert).MVH // Rolle