Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme dyraste uppvärmningen?  (läst 9501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« skrivet: 08 augusti 2007, 17:21:26 »
Har ni kollat in detta : http://www.abm.se/energi/energij%E4mf%F6relse.html

Eldar dom olja på golvet, eller får dom pannan gratis på något sätt?

//erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4679
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2007, 18:06:26 »
Eftersom det inte är någon investeringskostnad för panna på varken pellets eller olja, så ska man tydligen använde den panna som redan finns i huset. Tydligen ska den hålla ytterligare i 10 år.

Ändå har den hyfsad verkningsgrad. Den kan tydligen även öka från 80% till 85% genom att byta bränsle?

Det var inte lite tillskott värmepumpen har. 30% av kompressorns förbrukning eller runt 400 timmar 6 kW per år. Oj oj.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2007, 18:53:37 »
En begagnad oljepanna i kanonskick kan man väl fÃ¥ till skänks dÃ¥ Ã¥terstÃ¥r bara installationskostnaden.  :)
Ett stort fel är väl att man skriver av kollektorn på 10 år.

När det sedan gäller pellets så används ett pris som idag är lågt.
Medelpris just nu:

småsäck: 2694 kr bulk: 2398 kr Senaste uppdatering: 2007-08-07
enligt  http://www.pelletspris.com/pelletspris.php

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 08 augusti 2007, 19:53:04 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2007, 20:41:39 »
 ;D
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4679
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2007, 23:23:43 »
Räknar jag med 19,2 MJ/kg TS, 0,3 % aska och 90% torrhalt får jag det till 4,7 MWh/ton.
De har räknat med att det inehåller 4,8 MWh/ton.

Med ett pris 2550 kr/ton d.v.s. 54 öre kWh och pannverkningsgrad 75%, blir det 73 öre kWh.
De har angett 48 öre.

73 öre är ju inte sÃ¥ lÃ¥ngt ifrÃ¥n elpriset.  ;)

Utloggad Bergsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2007, 00:53:02 »
Partsinlaga, vad förväntar ni er???

Försökte jag kränga pellets eller brännare skulle jag också skruva kalkylen åt mitt håll.

Måste dock säga att priskillnaden på pellets (fyra hundra spänn eller nästan 25% för bulk och 600 spän eller drykt 30% för småsäck) var snudd på bedrägeri.

Sedan om man räknar med att värmepumpen skall behöva i runda slängar 3000 kWh i tillskottsel så har man ännu bättre argument (mina 72 kWh i tillsats per år verkar ju nästan hämtat från sagornas värld ;D)

Jag bemödar mig inte ens att räkna om kalkylen.......

Bara för att det är ett tillsynes legitimt företag som lämnar uppgifterna gör inte att man kan lita på dem.

Bara för att kalkylen verkar rimlig gör inte att man kan lite pÃ¥ den. Rimlighetstesta alltid antaganden som ligger till grund för en kalkyl. Tillsynes smÃ¥ ändringar att rätt variabel kan alltid ge "rätt" effekt  >:D

/Fredrik
Lösvirkeshus i gammal stil byggt 2002. 2 plan totalt 180 kvm och fristående garage med förråd 50 kvm.
Vattenburen golvvärme i hela huset, tre panlelradiatorer i garaget (siktar på 12-14C). Nibe Figheter 1230-8 samt FLM30 som tar hand om ventilation/frånluftsåtervinning. Kulvert till garaget.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2007, 10:47:59 »
Det jag reagerar för, är att man inte tar med kostnaden för anläggningen när det gäller el och olja.

I området där jag bor, byggt runt 1970, har nästan alla bytt panna minst en gång, både de med elpanna och oljepanna.

På senare tid har de flesta gått över till någon form av värmepump, och nästan alla har haft att välja på att installera en ny olje- eller elpanna eller att installera värmepump.

Det är ju löjligt att inte ta med kostnade för panna och tank samt sotning och underhåll och sedan skriva av det hela precis som man gör med de andra anläggningarna. Även pelletspannan måste väl ersättas någon gång.

Dessutom, de som sätter in uppvärmningssystem i ett nybygge väljer ju mellan olika system, bl a då olje- eller elpanna.
« Senast ändrad: 09 augusti 2007, 12:30:27 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2007, 12:36:51 »
Är det bara jag som reflekterar över att dom anger att priset på EL är 95 öre/kwh och att oljan kostar 7400kr/m3

Det finns ingenstans idag du kan teckna ett avtal som ger ett totalpris på 95öre/kwh, dvs inkl alla avgifter, skatter om moms, med överföringsavgifter och fasta avgifter.

Sen att oljan skall kosta 7400kr/m3, vad är det för svammel, såvida du inte köper finndiesel, eller nått som ngn snorunger varit och slangat ur ngn skogsmaskin.


Jag tror inte att den där hemsidan är uppdaterad på ett BRA tag, därav den lite lustiga, och snedvridna kalkylen!

edit

HA!

Surfade runt lite på deras hemsida, www.abm.se och hittade detta:

http://www.abm.se/utforsaljning.html

"Word 97 self study kit..."
"Adobe photo deluxe"
mm
mm

Nah, inte fasen skall ni läsa nå mera på ABM:s sida och känna ngn seriositet där....
« Senast ändrad: 09 augusti 2007, 12:42:02 av pricken »
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #8 skrivet: 09 augusti 2007, 13:36:18 »
Är det bara jag som reflekterar över att dom anger att priset på EL är 95 öre/kwh och att oljan kostar 7400kr/m3

Det finns ingenstans idag du kan teckna ett avtal som ger ett totalpris på 95öre/kwh, dvs inkl alla avgifter, skatter om moms, med överföringsavgifter och fasta avgifter.


Mitt totala elpris är 75öre/kWh på Jämtkrafts lokalpris som bara gäller boende inom ägarkommunerna men deras rörliga är ju ännu lägre samt kvartalpriset bara något högre. Nu har jag ju även den lägre skatten men att hitta nåt runt för 95 öre kan väl ändå inte vara nåt problem för de flesta. Nu räknar jag inte in den fasta delen som inte påverkas av min förbrukning för ett elabonemang tänker nog dom flesta ha oavsett uppvärmningsform och byta nätleverantör kan man väl inte göra så den avgiften blir ju ointressant i jämförelser.
Däremot känns ju resten sisådär seriöst.
Hur många här som haft pump i 10 år har behövt byta den, borra nytt hål och göra om hela installationen förresten?
Funkar grejerna forfarande blir ju år 11 och framåt otroligt billiga enligt denna kalkyl.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2007, 15:30:39 »
Mitt totala elpris är 75öre/kWh på Jämtkrafts lokalpris som bara gäller boende inom ägarkommunerna men deras rörliga är ju ännu lägre samt kvartalpriset bara något högre. Nu har jag ju även den lägre skatten men att hitta nåt runt för 95 öre kan väl ändå inte vara nåt problem för de flesta.

För att erhålla ett totalpris(energipris+cert+skatt+moms+överf) exklusive fasta avgifter så får du inte betala mer än 36öre/kwh, och då har jag använt
lågskattekommun samt vattenfalls överföringspris(20 öre/kwh) om du skall komma under 95 öre/kwh.

Och det känns inte så himmla lätt att hitta ett avtal som klarar, självklart måste överföringsavgiften tas med i beräkningen utav energipriset för att det skall bli rättvist. Att jag dessutom använt den lägre skatteklassen* gör det inte precis lättare, det är trots allt de flesta i sverige som bor i den högre skatteklassens kommuner. Jämtkrafts pris tycker jag inte heller är rättvist att använda i beräkningen, eller tycker du att alla i sverige skall flytta till jämtland?









*Samtliga kommuner i Norrbotten, Jämtland och Västerbotten samt Sollefteå, Ånge, Örnsköldsvik, Ljusdal, Torsby, Malung, Mora, Orsa och Älvdalen.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2007, 15:50:35 »
Nu har jag ju även den lägre skatten men att hitta nåt runt för 95 öre kan väl ändå inte vara nåt problem för de flesta. Nu räknar jag inte in den fasta delen som inte påverkas av min förbrukning för ett elabonemang tänker nog dom flesta ha oavsett uppvärmningsform och byta nätleverantör kan man väl inte göra så den avgiften blir ju ointressant i jämförelser.

Jag tycker du tänker helt rätt, nätavgifter skall inte vara med.
Exempel på pris: 1 år Med Telge Energi 47.9 öre/kWh (93 öre/kWh inkl. moms, skatt, elcert).

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2007, 16:08:58 »
Mitt totala elpris är 75öre/kWh på Jämtkrafts lokalpris som bara gäller boende inom ägarkommunerna men deras rörliga är ju ännu lägre samt kvartalpriset bara något högre. Nu har jag ju även den lägre skatten men att hitta nåt runt för 95 öre kan väl ändå inte vara nåt problem för de flesta.

För att erhålla ett totalpris(energipris+cert+skatt+moms+överf) exklusive fasta avgifter så får du inte betala mer än 36öre/kwh, och då har jag använt
lågskattekommun samt vattenfalls överföringspris(20 öre/kwh) om du skall komma under 95 öre/kwh.

Och det känns inte så himmla lätt att hitta ett avtal som klarar, självklart måste överföringsavgiften tas med i beräkningen utav energipriset för att det skall bli rättvist. Att jag dessutom använt den lägre skatteklassen* gör det inte precis lättare, det är trots allt de flesta i sverige som bor i den högre skatteklassens kommuner. Jämtkrafts pris tycker jag inte heller är rättvist att använda i beräkningen, eller tycker du att alla i sverige skall flytta till jämtland?

*Samtliga kommuner i Norrbotten, Jämtland och Västerbotten samt Sollefteå, Ånge, Örnsköldsvik, Ljusdal, Torsby, Malung, Mora, Orsa och Älvdalen.

Du påstod att ingenstans fanns avtal under 95 öre, i Jämtland finns det(eller det kanske är ingenstans). ;D

För är övrigt jämtkrafts rörliga på 25,5 och deras kvartal på 35,8 och dessa kan alla teckna.
Tar man den rörliga kan alla i landet komma under 95, i alla fall just nu, om man inte har horribla överföringsavgifter förstås 12,8 har jag i alla fall.

Ska en "snittperson" användas som jämförelse måste man nog ange detta och vad kriterierna för denna är och om avtalet ska vara bundet eller rörligt, annars kan det bli lika bra som ursprungskalkylen som tråden gäller.

Kontentan är att 95 tycker inte jag är en speciellt orimlig siffra, även om många har något högre, däremot oljepriset kändes väl lite mer hälaraktigt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2007, 16:20:41 »
Nu har jag ju även den lägre skatten men att hitta nåt runt för 95 öre kan väl ändå inte vara nåt problem för de flesta. Nu räknar jag inte in den fasta delen som inte påverkas av min förbrukning för ett elabonemang tänker nog dom flesta ha oavsett uppvärmningsform och byta nätleverantör kan man väl inte göra så den avgiften blir ju ointressant i jämförelser.

Jag tycker du tänker helt rätt, nätavgifter skall inte vara med.
Exempel på pris: 1 år Med Telge Energi 47.9 öre/kWh (93 öre/kWh inkl. moms, skatt, elcert).

MVH // Rolle

Och varför tycker du inte det?

Om du inte räknar med den så får du inte den faktiska kostnaden!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #13 skrivet: 09 augusti 2007, 16:28:48 »
Nu har jag ju även den lägre skatten men att hitta nåt runt för 95 öre kan väl ändå inte vara nåt problem för de flesta. Nu räknar jag inte in den fasta delen som inte påverkas av min förbrukning för ett elabonemang tänker nog dom flesta ha oavsett uppvärmningsform och byta nätleverantör kan man väl inte göra så den avgiften blir ju ointressant i jämförelser.

Jag tycker du tänker helt rätt, nätavgifter skall inte vara med.
Exempel på pris: 1 år Med Telge Energi 47.9 öre/kWh (93 öre/kWh inkl. moms, skatt, elcert).

MVH // Rolle
Den rörliga per kWh måste ju vara med om man ska jämföra mot olja eller pellets, den fasta har man ju däremot oavsett vad man gör, möjligen kan man välja olika säkringsalternativ beroende på uppvärmning.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme dyraste uppvärmningen?
« Svar #14 skrivet: 09 augusti 2007, 16:56:22 »
Vilken uppvärmning man än väljer, så krävs ju ett elabonnemang. Där betalas alla fasta avgifter, för respektive system tar man med kostnaden per kilowatt-timme, fasta avgifter belastar abonnemanget och ändras inte beroende på värmesystem. Det enda är ju om man ska vara petig, att oljepannan faktiskt drar en liten del ström.

Men den stora grejen tycker jag är att man inte tar med kostnaden för utrustningen på olja, el och delvis även pellets (det behövs ju en panna här också), medan man har med den på bergvärmen.

Vill man elda med olja måste man ha en tank och en panna, dessa kostnader måste ju rimligtvis tas upp och skrivas av precis som man gör med värmepumpen. När man byter pannan har man ju betalat för en viss mängd olja plus pannan och tanken samt sotning och diverse service på anläggningen.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!