0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pust och stön...Jag får ingen ordning på antalet starter, har sen driftstart den 12 september 970(!) starter och 186 drifttimmar (5-15 min drift/tillfälle). Jag har provat en massa olika inställningar, men jag tycker de ändringar jag gör inte påverkar ett enda dugg. Antalet starter ligger konstant på drygt en i timman oavsett vad jag ställer in för parametrar, har gått från fabriksinställning -60 via -100 till nu -120 på inställningen för gradminuter och tycker det borde påverka något, men inget händer. Varmt som f_n är det i huset (till sambons stora lycka) Just nu kör jag på kurva 10 och rattinställning -3 och det är fortfarande lika varmt, inte heller kurvinställningarna påverkar inneklimatet eller antalet starter. Jag får känslan av att systemet inte reagerar på de inställningar som görs, kan det verkligen vara så?Installatören har varit och justerat lite också, inte heller hans inställningar tycks påverka systemet och han börjar prata om att byta ut pumpen mot en storlek mindre! Kanske är det rätt väg att gå?
Ja, det är en 10:a! Installatören är beredd att kostnadsfritt byta till en mindre om vi inte får ner antalet starter, dessa kommer ju att hamna på i runda slängar 10 000 om året med nuvarande takt! Frågan är om man isåfall kanske ska gå två steg neråt, till en 6:a?Men även om pumpen nu är för stor, borde inte ändringarna på inställningarna påverka något överhuvudtaget???
Citat från: Rövarn skrivet 20 oktober 2007, 13:50:40Ja, det är en 10:a! Installatören är beredd att kostnadsfritt byta till en mindre om vi inte får ner antalet starter, dessa kommer ju att hamna på i runda slängar 10 000 om året med nuvarande takt! Frågan är om man isåfall kanske ska gå två steg neråt, till en 6:a?Men även om pumpen nu är för stor, borde inte ändringarna på inställningarna påverka något överhuvudtaget???Minsta 2020 är väl en 8:a?MVH // Rolle
Citat från: ROLPeR skrivet 20 oktober 2007, 13:56:11Citat från: Rövarn skrivet 20 oktober 2007, 13:50:40Ja, det är en 10:a! Installatören är beredd att kostnadsfritt byta till en mindre om vi inte får ner antalet starter, dessa kommer ju att hamna på i runda slängar 10 000 om året med nuvarande takt! Frågan är om man isåfall kanske ska gå två steg neråt, till en 6:a?Men även om pumpen nu är för stor, borde inte ändringarna på inställningarna påverka något överhuvudtaget???Minsta 2020 är väl en 8:a?MVH // RolleJepp, det har Du rätt i!
Byt till en 8:a om det inte kostar dig något.Har du satt in någon radiator i pannrummet?MVH // Rolle
Läser jag rätt när det står att du har en figher 2020-10?Och en uppvärmd yta på 106m2?Där har du nog en av orsakerna, tycker min fighter 2020-8 värmer mitt hus och vattenfruktansvärt fort och då har jag dubbla ytan att värma..Men det är klart att antal starter skall MINSKA när du sänker kurvan och vrider på ratten.En volymtank gör sitt oxå..