0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Enligt manualen till SMO 10 är det bara VP1 som producerar tappvarmvatten.Och då kommer VP1 att köras mer. Du kan väl växla pump en gång per år.MVH // Rolle
Äntligen (!) lite kyla.. (nåja..)Nu kan man riktigt börja pilla på alla inställningar Gick upp sent inatt och tyckte det var satans kallt i huset, tog ett span på termometern: 16 ºC inne och under 3 ºC ute!Sprang i min iver genast in till pannrummet för att kolla läget men vad skådade mitt öga: En liten ful jävla symbol somtalar om att elpatron steg 1 står och går! Vafalls tänker jag och börjar kolla i menyerna, vp går men har nog precis gjortvarmvatten för vv tempen är hög. Nu slocknade elpatronen och jag börjar bli frusen när jag står barfota på betonggolvet i kalsongerna. Går in i sovrummet och känner på elementet, den var varm och go.. struntade i saken och kröp ner i sängen igen..Har nu 12h senare läst igenom hela instruktionsboken igen och gjort några mindre justeringar men skulle gärna vilja få någraförslag på bättre inställningar nu när det börjar behövas lite värme inne.1.1 Starttemp VV 45 ºC1.2 Stopptemp VV 52 ºC2.1 Kurvlutning 102.2 Förskjuten kurva 02.3 Mintemp framledning 15 ºC2.4 Maxtemp framledning 50 ºC4.0 Utetemp 14 ºC4.1 Medeltemp ute senaste 24h 8 ºC8.2.1 Sommarlägestemp 15 ºC8.2.2 Vinterlägestemp 10 ºC8.5.1 Periodtid 60 minuter8.5.2 Maxtid VV 30 minuter9.1.1 Startvärde vp 9.1.10 Tid mellan starter 20 minuter9.2.1 Startvärde tillsats -400Jag vill ju att tillsatsen skall bli så minimal som möjligt och att ingen onödigvärme skall skickas ut i elementen. Som det är nu så står cirkpumpen och gårfortfarande men skickar inte ut någon nämnvärld värme..
Hur har det gått för dig? Har du optimerat lite till eller?Det som jag har ställ in än är:1.1 Starttemp VV 45 ºC Borde jag sänka ett par grader för större spann?1.2 Stopptemp VV 50 ºC Borde jag höjja ett par grader här?2.1 Kurvlutning 102.2 Förskjuten kurva -32.3 Mintemp framledning 15 ºC2.4 Maxtemp framledning 50 ºC8.2.1 Sommarlägestemp 15 ºC8.2.2 Vinterlägestemp 12 ºC8.5.1 Periodtid 60 minuter8.5.2 Maxtid VV 30 minuter9.1.1 Startvärde vp 9.1.10 Tid mellan starter 20 minuterNågra tips vart man kan börja att optimera för att få till en billigare drift?
Vad vinner du på att ändra till 42 ºC och resp 52 ºC?