Fortsätter vidare
han ville ha ca 60 grader i topp på tanken för att säkerställa varm vattnet,inte direkt nått super fel i mina ögon
men problemet e ju att pellets pannan står å eldar hela tanken full så solfångaren inte får en vettig temp att
jobba mot
dessutom har killen golvvärme i huset så han bör lätt klara sig med ca 35-40 grader i framlednings temp
jag har funderat ut ett litet omkopplings förslag till killen som gör att tanken kommer alltid att hålla 60 grader i topp antingen genom solvärme eller med pelletsvärmen ...
desutom har jag flyttat om stig å retur på golvvärmen lite för att den knappast behöver ha 60 grader i temp
kolla på bilden få se om ni tror det funkar...
klicka på bilden så syns det bättre, dom gröna plupparna är kulventiler så man ska kunna välja returernas höjd i tanken
killen kommer att få ställa om dom en gång per år typ mellan sommar å vinter drift
dvs då solfångarna inte funkar å då dom börjar värma....
tanken min är att då solvärmen orkar hålla tempen i tanken så ska inte pellets pannan starta
då tempen i topp sjunker till tex 55 grader startar pellets pannan å värmer toppen på tanken så han får varmvatten
men pannan värmer bara ca 50 cm i topp på tanken å inte hela tanken ... det får solfångaren göra då den orkar det
termostat styrningen på pelltes pannan sätts lämpligast i samma höjd som returledningen in till pannan så då den ledningen håller 60 grader så stängs pannan av å vattnet under det röret e kallt
hoppas ni fattar ...
vore det mitt systenm så toppladdade jag gärna tanken för att eliminera tiden som pelletspannan ev går
men nu har ju killen solslingan i botten så det e som lite att göra åt saken
+ att jag skulle lätt sätta in en elberedare i serie med varmvatten slingorna för att slippa köra pellets som backup på varmvattet ....iomed att en elberedare är betydligt mer effektiv å gör billigare varmvatten än en pelets anläggning
men ser e ju vad jag tycker