Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tank inkoppling till solfångaren nr 33 typ...  (läst 1143 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Tank inkoppling till solfångaren nr 33 typ...
« skrivet: 27 juli 2007, 00:49:36 »
hej
va å hämtade min vedkamin i veckan,killen som sålde grejerna hadde ett nybyggt hus med leosol solfångare
pellets panna å en fin 750 liters acctank
men han va inte rktigt nöjd för det funkade inte riktigt som han ville...
pellets pannan höll tanken konstant på 60-65 grader så sol fångarna fick jobba fråm 60 grader å uppåt
vilket inte funkade riktigt bra  vilket jag fattade rätt omg

Systemet va kopplat ungefär så här .....

Utloggad Gäst407

• Karma +3/-6
SV: Tank inkoppling till solfångaren nr 33 typ...
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2007, 00:57:11 »
Fortsätter vidare

han ville ha ca 60 grader i topp på tanken för att säkerställa varm vattnet,inte direkt nått super fel i mina ögon
men problemet e ju att pellets pannan står å eldar hela tanken full så solfångaren inte får en vettig temp att
jobba mot
dessutom har killen golvvärme i huset så han bör lätt klara sig med ca 35-40 grader i framlednings temp

jag har funderat ut ett litet omkopplings förslag till killen som gör att tanken kommer alltid att hålla 60 grader i topp antingen genom solvärme eller med pelletsvärmen ...

desutom har jag flyttat om stig å retur på golvvärmen lite för att den knappast behöver ha 60 grader i temp

kolla på bilden få se om ni tror det funkar...

klicka på bilden så syns det bättre, dom gröna plupparna är kulventiler så man ska kunna välja returernas höjd i tanken 
killen kommer att få ställa om dom en gång per år typ mellan sommar å vinter drift 
dvs då solfångarna inte funkar å då dom börjar värma....

tanken min är att då solvärmen orkar hålla tempen i tanken så ska inte pellets pannan starta
då tempen i topp sjunker till tex 55 grader startar pellets pannan å värmer toppen på tanken så han får varmvatten

men pannan värmer bara ca 50 cm i topp på tanken å inte hela tanken ... det får solfångaren göra då den orkar det

termostat styrningen på pelltes pannan sätts lämpligast i samma höjd som  returledningen in till pannan så då den ledningen håller 60 grader så stängs pannan av  å vattnet under det röret e kallt

hoppas ni fattar ...

vore det mitt systenm så toppladdade jag gärna tanken för att eliminera tiden som pelletspannan ev går
men nu har ju killen solslingan i botten så det e som lite att göra åt saken

+ att jag skulle lätt sätta in en elberedare i serie med varmvatten slingorna för att slippa köra pellets som backup på varmvattet ....iomed att en elberedare är betydligt mer effektiv å gör billigare varmvatten än en pelets anläggning

men ser e ju vad jag tycker  a:gl

« Senast ändrad: 27 juli 2007, 12:14:46 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 29288
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2007, 20:04:50 »
Misstänker att flödet är för högt antingen mot pannan eller golvvärmen, koll och instrypning av flödena skulle kanske kunna få till bättre skiktning i tanken...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

• Karma +3/-6
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2007, 22:15:09 »
hej
tjaa det e ju inte helt omöjligt...killen som rörkrökat i huset verkar inte va speciellt insatt

det följde med blandventiler för att växla mellan att tillverka vatten i den låga eller höga slingan i tanken
förmodligen beroende på temp i tanken
det sket han i å sätta dit för det va onödigt....visst.. i en pellets anläggning kvittar det väl men i en solfångar anläggning gör det säkert vissskillnad

felet e ju att pellets pannan värmet hela tanken å det innebär ju att solfångaren e i princip värdelös
att ett system med platta solfångare ska jobba från 65-70 grader å upp e ju helt värdelöst
dom har ju ca 20% i effekitvitet kvar

vetigast måste va att bara värma toppen av tanken med pellets till ca 45-50 grader så solfångaren får jobba i botten med retur vattnet
jag skulle dessutom alldrig köra det systemet varmare än max 45-50 grader i topp på tanken,det finns liksom ingen anledning  då dom har ju golvärme både i huset å i garaget

jag tror att han skulle tjäna grova pengar på att installera en separat beredare å sätta in som spetsvärmare på
varmvattnet för att kunna sänka sin systentemmp till 45 grader....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!