Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tank inkoppling till solfångaren nr 33 typ...  (läst 1248 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Tank inkoppling till solfångaren nr 33 typ...
« skrivet: 27 juli 2007, 00:49:36 »
hej
va å hämtade min vedkamin i veckan,killen som sålde grejerna hadde ett nybyggt hus med leosol solfångare
pellets panna å en fin 750 liters acctank
men han va inte rktigt nöjd för det funkade inte riktigt som han ville...
pellets pannan höll tanken konstant på 60-65 grader så sol fångarna fick jobba fråm 60 grader å uppåt
vilket inte funkade riktigt bra  vilket jag fattade rätt omg

Systemet va kopplat ungefär så här .....


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Tank inkoppling till solfångaren nr 33 typ...
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2007, 00:57:11 »
Fortsätter vidare

han ville ha ca 60 grader i topp på tanken för att säkerställa varm vattnet,inte direkt nått super fel i mina ögon
men problemet e ju att pellets pannan står å eldar hela tanken full så solfångaren inte får en vettig temp att
jobba mot
dessutom har killen golvvärme i huset så han bör lätt klara sig med ca 35-40 grader i framlednings temp


jag har funderat ut ett litet omkopplings förslag till killen som gör att tanken kommer alltid att hålla 60 grader i topp antingen genom solvärme eller med pelletsvärmen ...

desutom har jag flyttat om stig å retur på golvvärmen lite för att den knappast behöver ha 60 grader i temp

kolla på bilden få se om ni tror det funkar...

klicka på bilden så syns det bättre, dom gröna plupparna är kulventiler så man ska kunna välja returernas höjd i tanken 
killen kommer att få ställa om dom en gång per år typ mellan sommar å vinter drift 
dvs då solfångarna inte funkar å då dom börjar värma....

tanken min är att då solvärmen orkar hålla tempen i tanken så ska inte pellets pannan starta
då tempen i topp sjunker till tex 55 grader startar pellets pannan å värmer toppen på tanken så han får varmvatten

men pannan värmer bara ca 50 cm i topp på tanken å inte hela tanken ... det får solfångaren göra då den orkar det

termostat styrningen på pelltes pannan sätts lämpligast i samma höjd som  returledningen in till pannan så då den ledningen håller 60 grader så stängs pannan av  å vattnet under det röret e kallt

hoppas ni fattar ...


vore det mitt systenm så toppladdade jag gärna tanken för att eliminera tiden som pelletspannan ev går
men nu har ju killen solslingan i botten så det e som lite att göra åt saken

+ att jag skulle lätt sätta in en elberedare i serie med varmvatten slingorna för att slippa köra pellets som backup på varmvattet ....iomed att en elberedare är betydligt mer effektiv å gör billigare varmvatten än en pelets anläggning

men ser e ju vad jag tycker  a:gl


« Senast ändrad: 27 juli 2007, 12:14:46 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tank inkoppling till solfångaren nr 33 typ...
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2007, 20:04:50 »
Misstänker att flödet är för högt antingen mot pannan eller golvvärmen, koll och instrypning av flödena skulle kanske kunna få till bättre skiktning i tanken...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Tank inkoppling till solfångaren nr 33 typ...
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2007, 22:15:09 »
hej
tjaa det e ju inte helt omöjligt...killen som rörkrökat i huset verkar inte va speciellt insatt

det följde med blandventiler för att växla mellan att tillverka vatten i den låga eller höga slingan i tanken
förmodligen beroende på temp i tanken
det sket han i å sätta dit för det va onödigt....visst.. i en pellets anläggning kvittar det väl men i en solfångar anläggning gör det säkert vissskillnad


felet e ju att pellets pannan värmet hela tanken å det innebär ju att solfångaren e i princip värdelös
att ett system med platta solfångare ska jobba från 65-70 grader å upp e ju helt värdelöst
dom har ju ca 20% i effekitvitet kvar

vetigast måste va att bara värma toppen av tanken med pellets till ca 45-50 grader så solfångaren får jobba i botten med retur vattnet
jag skulle dessutom alldrig köra det systemet varmare än max 45-50 grader i topp på tanken,det finns liksom ingen anledning  då dom har ju golvärme både i huset å i garaget

jag tror att han skulle tjäna grova pengar på att installera en separat beredare å sätta in som spetsvärmare på
varmvattnet för att kunna sänka sin systentemmp till 45 grader....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!