Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solfÃ¥ngar montering pÃ¥ tak med stegar  (läst 3116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
solfångar montering på tak med stegar
« skrivet: 19 juli 2007, 23:40:48 »
hej

har funderat lite på att flytta om mina fångare å kompletera med en till = 90 rör

tanken är att sätta upp dom på taket,,,högt
vitsen med det är mindre problem med snö,bättre effektivitet mest pga att solfångarna kommer att kunna plocka
tidig morgon sol ...gissar på kl 04.00 till 9.00 på morgonen
visst jag kommer att tappa lite tid på morgonen då solen står vid det röda x men det felet har jag i dag med
fångarna sitter i excakt samma väder sträck nu som dom kommer att göra vid en ombyggnad...
så det kvittar

vinsten är ca 4-5 timmar längre soolinladdnings tid per dag å+ lite bättre vinkel funderar på att göra ca 75-80 grader på fångaren
så jag tror att vinsten kommer att va betydande i effekt...mest pga bakstrålningen på morgonen

se bifogad skiss å dra en komentar....
« Senast ändrad: 20 juli 2007, 05:28:29 av Dr Chun-Lan »

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångar montering på tak med stegar
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2007, 10:23:26 »
Inte särskilt snyggt men effektivt.
Hade själv gärna ställt upp mina i 60-70gr lutning i höjd med nocken, men det hade jag aldrig fått bygglov för, varken från byggnadskontoret eller frugan.

Men nu har jag inga problem att hÃ¥lla varmvatten med mina 40rör ändÃ¥ iofs, men nästa hus kommer att ha en STOR ackumulator och vara byggt för mÃ¥nga solfÃ¥ngare optimerade för vÃ¥r och höst.  *roflmao*
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: solfångar montering på tak med stegar
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2007, 22:43:54 »
Skitsnyggt! *vinkar*

Cronos

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar montering på tak med stegar
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2007, 00:02:27 »
hej ..
målet e ju inte att få det snyggt utan att få optimal funktion på grejerna....90 rör på taket i 70grader bör funka
suveränt
sen att jag slipper en massa problem med snöraset gör inte saken sämmre...då jag kallt räknar med att snön ska gå under solfångarna...

jag tror bestämt att jag tjänar mer på att sträva efter bak instrålning av solen än att ligga rätt i vinkel
det e därför jag inte e så noga med att ha 60 grader,tror det e bättre att ha 70-80 grader å sträva efter
4-5 timmar mer solinstrÃ¥lning  per dag

+ att anlägningen bör gå bättre på vår å höst än en ren 60-65 graders installation,på sommaren kvittar det
är solen framme så gör det inget att man tappar nån % verknings grad.
det funkar faktiskt jädrigt bra i 90 grader med

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solfångar montering på tak med stegar
« Svar #4 skrivet: 25 juli 2007, 22:06:05 »
Idag har du en vv-beredare efter acken, eller hur? Hur mycket drar den per dag?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar montering på tak med stegar
« Svar #5 skrivet: 25 juli 2007, 23:03:26 »
Idag har du en vv-beredare efter acken, eller hur? Hur mycket drar den per dag?
mvh
hej
tjaa i runda slägar ca 1.50per dyngn i snitt ca.
kan va högre om det e dåligt väder å billigare om det e bra väder

att det går nån kr ström per dyngn kvittar då jag alltid har varmt vatten även om det hällrengnar i 3 dagar
det tycker jag e värt en del,bäst vore väl att ha varmt vatten konstant men problemet e ju lagringen + att man tömmer tanken på 2-3 dagar på energi om det e taskigt väder

så jag e nöjd ändå enda som jag vill ha nytt e en tappvatten automat som gör varmvatten,jag tror bestämt att
det skulle bli en rejäl förbättring,jämfört med min föråds beredare
den eär helt värdelös att använda iomed den kyler ju ner tanken i topp först
« Senast ändrad: 25 juli 2007, 23:08:21 av Dr Chun-Lan »

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångar montering på tak med stegar
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2007, 23:08:52 »
Bygg kraftigt ,,,,,  ???

Det där blir ett jäkla vindfång...

/// BG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solfångar montering på tak med stegar
« Svar #7 skrivet: 25 juli 2007, 23:59:38 »

tjaa i runda slägar ca 1.50per dyngn i snitt ca.
kan va högre om det e dåligt väder å billigare om det e bra väder


Bara en fundering ... Det verkar som du saknar 1-2kWh per dygn. Då räcker det med att öka ytan med ca 10%. Varför ökar du i så fall med 50% och samtidigt så pass mycket bättre placering att bara det borde räcka för att klara biffen. För att inte tala om allt exra jobb.

så jag e nöjd ändå enda som jag vill ha nytt e en tappvatten automat som gör varmvatten,jag tror bestämt att
det skulle bli en rejäl förbättring,jämfört med min föråds beredare


Börja med TVAn och se vad den ger då. Räcker inte det så lägg en extra panel på taket men behåll de väggmonterade där de sitter.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar montering på tak med stegar
« Svar #8 skrivet: 26 juli 2007, 10:12:24 »
Hej
joo har ochså funderat på att låta dom väggmonterade sitt kvar å kompleter med 2 paneler till på taket
felet e ju att man blir som biten av detta jag vill ha optimal funktion

kruxet e att smetar jag upp fler så måste jag öka volymen i tanken jag bör nog ha 500 liter till minst
med tanke på att dom på taket kommer förmodligen att ge betydligt mer effekt per dyngn
säg att dom ger ca 30-40%mer i effekt per dyngn än monteringen jag har i dag
det är inte lite ...


60 rör ska baske mig räcka för varmvattnet om jag får till tanken + släpper ner dom befintliga panelerna
på väggen,sådet blir mindre skuggning,,tappar säkert ca 20% i effekt av skuggningen
t

felet e att skuggningen är av godo ochså är det kanon väder så bromsar den tanken så jag alldrg går över 80 grader i tanken
felet e ju om det är halvdåligt väder då skulle men gärna ha hafft dom 20% som e borta


men men det blir att montera in tappvatten automaten först så jag får en vettig varmvatten beredning
tror lätt jag tjänar mest på det...


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar montering på tak med stegar
« Svar #9 skrivet: 27 juli 2007, 12:40:52 »
hej
va å satte på min ström räknre i samma veva som du skrev inlägget...dvs den 25 ..i dag har det gått åt ca 3kwh
för varmvattnet å det har inte vare bra väder...det har rengnat å vare molnigt till å från

så min prognos verkar stämma det kostar ca 1,50- 2kr per dyngn att hålla sig med varm vatten,kostnaden sjunker rejält om det e bra väder så jag fixar att hålla tanken på 65-70 grader,då går elberedaren knappt nått


tycker faktiskt att det är ok...vi e ju 5 st i familjen som duchar trots allt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!