0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Detta låter bra.Det blir en hel del vatten vid avfrostning så ta i rejält med stenkistan och led rör ner från VP med värmekabel annars fryser det till is vintertid.Ta fram manualen till 2020 och sid 12 har de ett dockningsförlsag som jag tycker Ni skall ha som grund till er installation.pumpen kommer då att styras av givare i ack tanken. Vill ni ha bättre utnyttjande av VP kör ni med växelventil + VP program SMO eller ett antal manuella ventiler som skiftas då vedpannan startas. Sen kör ni VP direkt mot Rad systemet med rumstermostat för dess kontroll.El tillskottet styr 2020 med hjälp av dess tillskotts utgång om ni kör den manuella varianten se sid 15.Lycka tillJanne
Tack för era tips!Janne, du menar att jag ska lägga ett dräneringsrör från värmepumpen ner i stenkistan, och detta ska åtföljas av en värmekabel? Då gräver jag en stenkista som kommer ner under tjälnivå, och där mynnar röret.Digital, om pumpen står "standby" under natten innan igångsättande, vad är det då som "förvärmer" och vad är det som varmkörs? Vilken temperatur uppnås ungefär? Jag kan inte undvika att tänka på en handbok från en japansk motorcykeltillverkare, där man kunde läsa: "Starta aldrig en kall motor"...Jag funderar också på de slangar som går till/från pumpen och in i huset, risken för förfrysning vid ev strömavbrott vintertid är ju överhängande. Finns det någon idé om hur man ska undvika detta? Att enbart isolera hjälper ju inte så länge. Jag vill ju inte att vid strömmens återkomst (hmm, lät som en filmtitel...) startar pumpen och kör sönder sig själv.
Tänk på att låta värmepumpen stå med strömmen på över natten utan att starta den.. du ger din vp bästa förutsättningarna att få ett gott liv då.. du slipper den första kallastarten då...Och hur gör man det då jo sätt inte dit bygeln som gör att kompressorn hoppar igång vänta till dagen efter..Sätt dit reglerventil så du kan justera flödet enligt tabell o manual..Lycka till..
Nu är pumpen på plats, inkopplad och igång! studsRörmokarna (2 man) tog ca 5 timmar(!) på sig att ansluta pumpen till den övriga anläggningen samt koppla in en elvarmvattenberedare. Elektrikern kom dagen efter och anslöt pryttlarna samt installerade en extra elcentral samt extra 3fas eluttag. Dag tre startades pumpen upp efter uppvärmning, och nu levererar den värme till mina element och min acktank.Just nu bara njuter jag av funktionen, ska nu i veckan ta itu med inställningsmöjligheterna. b00k