0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skall försöka gissa vad det betyder - 5kW på grund av passiva förluster och 4 kW på grund av förlust via ventilation?Betyder det att om jag hade ett FTX med hög verkningsgrad på säg 85% så skulle jag kunna minska behovet med 3,4kW?Kan man resonera så?
Och djupare borrhål ger sämre effekt av VBX/FLM växlaren, lite moment 22 över härligheten.
Du tillför pumpen lika mycket oavsett borrdjup d.v.s. hämtar växlaren 4 kW ur frånluften så ökar tempen på ingående brine med x antal grader beroende på flöde från borran och växlaren verkningsgrad.
Citat från: Lexus skrivet 03 juli 2007, 16:28:59Du tillför pumpen lika mycket oavsett borrdjup d.v.s. hämtar växlaren 4 kW ur frånluften så ökar tempen på ingående brine med x antal grader beroende på flöde från borran och växlaren verkningsgrad.Om transmissionsförlusterna vid DUT är 4 kW så kan man knappast överföra mer än i bästa fall 1,5-2 kW till brine då ingående brine i lägsta fall håller ca 0 ºC.
Oj, nu vart det väldigt tekniskt för min del. Vad blir slutsatsen av era senaste inlägg?
Bygg nån annanstans, tränga in sig i ett villaområde känns olustigt./Bosse