0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mecmaster tillverkade Comfortzone tills för ca1,5 år sedan. Dom kan ju inte ha hunnit sälja så många egna pumpar ännu.Men dom kan ju tekniken sedan länge. Hur som helst så har en kompis till mig beställt en, skall bli roligt att kolla in hur den kommer att funka.
Ser inte större likheter mellan cz och mek-master än hos cz och ivt/nibe mfl. bedömm själva.
[De skillnader jag talar om gäller tekniken med inverter som saknas på Mecmaster men finns i CZ, att som Mecmastern gör när de kör med -15 grader i förångartemp oavsett effektbehov kan aldrig ge en bra årsmedel-COP, jag ställer mig därför ytterst tveksam till att Mecmastern blir mer ekonomisk än CZ även om den är 10 000 billigare i inköp.
Citat från: hplp skrivet 18 juni 2007, 23:07:54Ser inte större likheter mellan cz och mek-master än hos cz och ivt/nibe mfl. bedömm själva.Jag förstår inte hur du menar, vadå likheter?Anspelar du på att det skulle vara en plagiat av CZ?Om så vore så borde de väl ha bemödat sig att göra ett lite annorlunda hölje. De skillnader jag talar om gäller tekniken med inverter som saknas på Mecmaster men finns i CZ, att som Mecmastern gör när de kör med -15 grader i förångartemp oavsett effektbehov kan aldrig ge en bra årsmedel-COP, jag ställer mig därför ytterst tveksam till att Mecmastern blir mer ekonomisk än CZ även om den är 10 000 billigare i inköp.Frågan är om den sparar speciellt mycket mer än en konventionell FLVP som arbetar med högre COP och utan avfrostningar hela tiden?Med tanke på att 2 kW uteffekt räcker minst 50-60% av tiden så finns det stora fördelar med att kunna styra energiuttaget ur frånluften efter behov om man vill ha hög årmedel-COP.
Om ett hus har ca 20 MWh/år i värmebehov och täcker 50% med en liten 2 kW FLVP så blir förbrukningen 10+10/4=12,5 MWh/årMed en Mecmaster och 90% energitäckning blir förbrukningen 2+18/2,5=9,2 MWh/årMed en Comfortzone och 3,3 i medel-COP (deras egen uppgift) och 95% energitäckning blir förbrukningen 1+19/3,3=6,8 MWh/år
En vanlig 2 kW flvp jobbar med fast kondensering och då kommer dom inte upp i cop 4, utan snarare ca 2,5-3,0. Att CZ har så bra som cop 4 vid 2 kW beror på varvtalsstyrningen och flytande kondensering. En 2 kW flvp skulle då ge en förbrukning på 10+10/3=13,3 MWh/år. Det ger en besparing på 4000 kWh/år jämfört med en 2 kW flvp och det stämmer också med vad CZ säger i sitt diagram.
Några saker som jag söker klarhet i. Det nämns ofta att 2kw-pumparna har årscop på 2-3. Mitt hus ska dra runt 20 000kWh på året. Var som värst uppe i 33 000kWh, men det räknar jag bort, blev säkert blåst av gas leverantören. Men enligt schablonen ska det vara ca 20 tusen för värme och v-vatten, jag har med 490 knappt 5000, altså en fjärdedel. Så var är felet? är elmätaren trasig? Håller på att kolla den nu.En annan sak, när man räknar cop på flvp tar man då med i beräkningen att ventillationsystemet är en storförbrukare av enegi? Vad skulle en LL eller LV haft för cop om den ständigt fick +22 ºC in?