Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av utomhustemp. givare  (läst 7663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Placering av utomhustemp. givare
« skrivet: 10 december 2004, 10:26:11 »
Jag har en god vän vars VP-installatör har monterat utomhustemperaturgivaren på väggen i söderläge. Detta har fått till följd att värmepumpen registrerar för hög temperatur när solen ligger på. Vid min egen installation drog installatören på eget initiativ ledningar runt hela huset till dess norra sida för att solen ej skulle påverka givaren.

Jag tycker att detta känns som ett "sol"-klart reklamationsärende och skulle vilja ha lite feedback inför den kommande argumentationen med installatören.

Finns det någon norm som reglerar givarens placering?
Finns det någonting i AMA, praxis, sedvänja, etc. som kan verifieras?
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4371
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #1 skrivet: 10 december 2004, 10:46:17 »
Enligt Stiebels dokumentaion skall givaren placeras på en nord eller nordostvägg, minimum 2,5m över mark, 1m i sidled från fönster och dörrar, fritt utsatt för väder och vind. Den bör ej placeras över fönster, dörrar och ventilationsöppningar, och inte utsättas för direkt solljus.

Jag har placerat min Dallasgivare precis bredvid VP-givaren :-)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #2 skrivet: 10 december 2004, 10:52:36 »
Sunt förnuft borde räcka!
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #3 skrivet: 10 december 2004, 11:28:30 »
Sunt förnuft borde räcka!

Jag håller med dig men tyvärr är det i många fall olika parters subjektiva uppfattningar om vad som är "sunt förnuft" som ligger bakom det oändliga antal tvister som har funnits, finns och kommer att finnas inom byggbranschen. I första hand gäller därför att visa att installatören har utfört ett bristfälligt arbete och kan man inte åberopa garanti ligger bevisbördan hos den som gör reklamationen. Oavsett detta är det en styrka att vara väl förberedd både innan man reklamerar och i den argumentation som kan följa av reklamationen.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #4 skrivet: 10 december 2004, 12:52:32 »
Tyvärr så sant så, Sven.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #5 skrivet: 10 december 2004, 14:14:30 »
Som sagt, grundregeln är väl mot norr skyddad från direkt solljus. Stod så i Bentones installationsanvisning också.

Själv har jag fuskat lite och placerat den lite för lågt, typ 1,20. Dessutom så tror jag att den påverkas av stenväggen som jag inbillar mej är betydligt trögare än en trävägg. Men eftersom huset är trögt som en rysk flodpråm så vill man ju inte att snabba temperaturförandringar ute ska slå igenom för snabbt. Det har fungerat bra både med och utan innomhusgivare.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #6 skrivet: 10 december 2004, 15:16:37 »
Vet inte vilken pump det gäller men står det i den inst anvisningen så borde det räcka!!

MEN det kan va ok att ha den även pÃ¥ en södervägg....  men dÃ¥ gäller öppen planlösning och mycket söderfönster.....

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #7 skrivet: 10 december 2004, 16:00:32 »
Enligt Nibe gäller följande:
Citera
Utegivaren placeras på skuggad plats åt nord eller
nordväst för att inte störas av eventuell morgonsol.

Står inget om höjder eller placering i närheten av fönster men det verkar ju rimligt att den sätts en bit upp på fasaden och en bit från fönster/dörrar för att inte störas av värmeavgivning från marken eller om man öppnar fönster för att vädra.

Min egen sitter under takfoten ca. 4m över mark.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #8 skrivet: 10 december 2004, 17:31:32 »
Vet inte vilken pump det gäller men står det i den inst anvisningen så borde det räcka!!

MEN det kan va ok att ha den även pÃ¥ en södervägg....  men dÃ¥ gäller öppen planlösning och mycket söderfönster.....



Bertil, tror du att det skulle fungera? Skulle man inte kunna säga att en utegivare ska ta lite mer lÃ¥ngsiktiga förändringar medan en innegivare ska knipa typ solinstrÃ¥lning? Jag tror att utegivaren kommer att reagera för kraftigt och tom olika beroende pÃ¥ husets färg!  ;)

Men vem vet? Jag har alltid haft utegivaren pÃ¥ norr i husen jag bott i.  :-\
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #9 skrivet: 10 december 2004, 17:55:19 »
Nibe skriver så här:

Utegivaren placeras på skuggad plats åt nord- eller
nordväst för att inte störas av exempelvis morgon
sol. Givaren ansluts med två-ledare till pös "7" och
"8" på reläkortets (29) plint (30). Minsta arean på kabeln skall vara 0,4 mm2 upp till 50 m, tex EKKX
eller LiYY. Anslutning sker bakom reglerdatorn.
Om utegivarens kabel förläggs i närheten av stark
strömsledning skall skärmad kabel användas.


Jag tycker det är en solklar reklamation, specielt när han nu också har problem som med all säkerhet beror på felplaseringen
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #10 skrivet: 10 december 2004, 18:03:11 »
Jag har provat det mesta med benägen hjälp av div installatörer.

PÃ¥ 25 kw sattes givaren i hörnet pÃ¥ entrén pÃ¥ västerväggen....   PÃ¥ vÃ¥ren har jag avläst +10 pÃ¥ den fastän verklig temp ute är -20!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MEN den sitter kvar och det funkar utmärkt.   ;D
 
Det mest extrema var att oljepannan skulle spetsa, men med egen reglering.... den skulle iofs "väckas" från VP.
VP styr ju även en 25 kw elpanna.
Det extrema då... jo den bef. givaren till oljan satt på västra väggen!!!!!!!!!!!!!!!

Kul killar eller hur.. den flyttades under stor protest till öster vägg.
Jag protesterade även mot detta tilltag men dom bönade om att försök först!!!... nordväggen är minst 30 meter bort så du förstår varför dom ville att vi skulle prova med österväggen!!!
Det funkar faktiskt över förväntan...

Rumsgivaren i detta mycket stora hus sitter i ett rum mot väster så det är en hel del som bromsar!!!
Men jag loggar innetempen ganske ofta (manuellt).
Det är nog som du antyder (din ryska prxxxx) det är stor värmetröghet i en fastighet.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #11 skrivet: 10 december 2004, 23:12:13 »
Självklart skall en utegivare sitta i norrläge.Ett ganska vanligt fel som kan missvisa utegivartemp är när kabeln är dragen genom vägg i vp rör.då kan värme via vp röret/slangen värma upp givaren Detta förekommer nog oftast i nyproduktioner.Räcker bra att täta med en klutt silicone.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #12 skrivet: 11 december 2004, 22:14:43 »
Nu har placeringen av givaren reklamerats till installatören, som svarade att han "var medveten om att givaren var felplacerad" men att han bara ville "testa".
Ibland tillÃ¥ts man sucka lite extra djupt  :o
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #13 skrivet: 11 december 2004, 22:36:01 »
Testa om du som kund inte skulle märka att du blivit blÃ¥st eller bedrev han nÃ¥t forskningsprojekt med söderplacerade utomhusgivare?  :o ;D

Eller som Baloo skule ha sagt... Jössses!!!  ;D ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Placering av utomhustemp. givare
« Svar #14 skrivet: 15 december 2004, 08:54:15 »
Fåga Hur han i helsike kunde komma på iden med att driva exprement på din bekostnad utan att fråga :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!