Jag har också lite funderingar om bästa placering.

På bilden har jag lagt in ett par alternativ.
Alternativ 1 (Blå): Enklast och kortast rördragning osv. Utedelen på södervägg, innedelen i vardagsrummet. Kanske inte så kul... Några av mina grannar i likadana hus har köpt pump och samtliga har monterat på det viset.
Alternativ 2 (Röd): Innedelen ovanför en dörr mellan yttre och inre hallen. Problemet här är att avståndet mellan dörrfodrets överkant och taklistens underkant endast är 255 mm. Det är i och för sig möjligt att göra ett litet urtag i dörrfodret. Finns det nån bra pump med en innedel som får plats? För utedelen finns kanske då två alternativ. Alt A: Utedelen på en veranda med ett enkelt plastskärmtak. Alt B: Utedelen på västervägg. Oavsett A eller B innebär det längre och krångligare rördragning, kanske 5 meter.
Med grönt har jag markerat trappan till övervåningen.
Inbillar mig att Alternativ 2 skulle ge en bättre placering av innedelen, men å andra sidan kanske luften når övervåningen på ett bättre sätt i Alternativ 1? Eller pratar jag om ytterst små skillnader mellan alternativen? Skillnader som är så små att man kan bortse från dem?
Tacksam för input!