Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommarinställningar IVT Greenline HT Plus C  (läst 2807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Sommarinställningar IVT Greenline HT Plus C
« skrivet: 20 maj 2007, 17:13:41 »
Jag vill låta min VP få sommarledigt när det gäller värmen och undrar vilka förändringar som bör göras. Jag har ändrat sommarurkopplingstemperaturen till 10ºC så att inte växelventilen slår om i onödan med "värmeläckage" på varmvattnet som följd, men kan man slå av värmeproduktionen? Helst vill jag inte ge mig in och ändra i värmekurvorna.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Sommarinställningar IVT Greenline HT Plus C
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2007, 17:22:14 »
Nej det går inte att "stänga" av värmeproceduren på den maskin du har.
Utan enda chansen är i så fall att sänka kurvlutning samt finjustering, men det räcker med det du gjort i och med att du ställer ner sommarkopplingen till 10 grader så betyder det att den interna cirk.pumpen till radiatorerna stannar, har du en som bypass så kanske denna fortsätter ändå att gå beroende på hur den är inkopplad. Växelventilen står i detta fall stängd mot vvb-tanken så förlusterna blir minimala.
Den enda nackdel man kan ha utav detta är om man har källare eller golvvärme i källarplan så ökar risken för att det ska bli "rått" eller hur man ska uttrycka det.
Har man golvvärme samt klinker i källare kommer golven bli svinkalla, annars är det bara att skruva ner och testa.
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!