hej ..
joo måste hålla med om Sfinxen..snubben e otroligt duktig å kunnig...
tyvär så ligger man rejält efter eller i lä

fattar inte att han står ut ...det e mer än en gång jag ringt å svammlat eller hafft nån fix ide om hur jag tänkt koppla in nå skumma grejer i systemet eller hur jag vill att systemet ska funka

men det e ändå jädrigt skoj att testa å pröva sig fram...jag har gett mig f-n på att fixa att sätta i hop system som jag e nöjd med
å jag ska kunna välja då jag installerar eller monterar vilken prio systemet ska ha...en stor mängd 30-45 gradigt vatten för att förvärma eller
en liten mängd 60-70gradigt vatten...
samt att jag vill ha en bibehållen skiktning i tanken mm mm
tror jag håller på att komma en bit på vägen i alla fall
va till en kille i dag som satt upp några m2 platta fångare på taket,solfångarna
växlades in i en 1000lit tank med en ganska rejäl plattis....
det satt ingen termostat styrning mellan tank å plattis,inga flödes mätar rör nånstans
flödet reglerades med kulventiler...in å utgång i tanken satt i botten på 1000 liters tanken
ger mig den på att det va en rörkrökare som kopplat in allt i tanken...har hört pratet om att värme stiger uppåt å att det bästa som finns är slinga i tanken mm mm ett fler tal gånger
visst slinga är bra men...skulle jag ha slinga så skulle jag vilja ha 2 st en i botten å en mitt i tanken + att det gärna satt 2 st varmvatten slingor i tanken ochså
felet e att en sån tank börjar ju kosta xxxx tusenkr
det e ju betydligt billigare med en tappautomat + plattis för att växla in värmen i tanken
jag ger mig den på att det skulle gå få till det systemet ca 3x bättre än det funkade nu
man får säkert inte ut mer energi men mer använbar energi
han skulle ha testat flytta om sina in å utags rör i sin tank...fast han va ändå nöjd
så det va nog bra...vi hadde ändå en sak gemensamt ...han gillade häller inte sin förådsberedare nått vidare
jaja jag återkommer med rapport om hur det går med mitt höga utag i tanken sen...få se om jag e lika nöjd om en vecka