0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilken bör vi välja ??Alla erfarenheter mottages !/Bosse
Hejsan !Är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp.Tittade lits som hastigast igenom och hittade inte några direkt jämförelser på dessa tre. En ny värmepump skall installeras då den befintliga från 1983 är slut.Har haft ett antal säljare ute och även besökt några och alla rekomenderar olika.Valen det står emellan är:Alt1. IVT Optima 900 + IVT 290 (Pris 100,000)Alt2. CTC ECO EL + ECO AIR 107 (Pris 100,000)Alt3. Nibe fighter 2020-8 + ENP270 (Pris 98,000)Samtliga priser ovan har samma förutsättningar (Installation , Bortforsling etc.)Som jag ser der rent materialmässigt är CTC & Nibe bäst då dessa rär i rostfritt & ABS Plast medans IVTn är i Galvad stålplåtSen skiljer sig beredar systemet , IVTn har en 165 l varmvattenberedare medans dom övriga har en "genomströms beredare" (tror jag det heter iaf) en stor tank till och ett rörsystem som skall värma upp inkommande tappvatten till tappvarmvatten efter hand som det tappas in.Vilken bör vi välja ??Alla erfarenheter mottages !/Bosse
Men alla tre alternativen är OK (om du byter ut EVP270 mot en VVM200 i 3:an), ta den installatören som verkar bäst. Ta referenser och kolla upp.?
Citat från: Carl N skrivet 08 april 2007, 14:22:53Men alla tre alternativen är OK (om du byter ut EVP270 mot en VVM200 i 3:an), ta den installatören som verkar bäst. Ta referenser och kolla upp.?Håller med. Därför blev det en IVT-lösning. Har funkat bra hittills. För övrigt tror jag att IVT idag är ett snäpp före i utvecklingen. Men i morgon kanske nån annan tar ett steg förbi, det är ju så det fungerar...Sen är jag tveksam till Airwell och Aqua Inverter. Hittills finns ju inga sakliga erfarenheter redovisdade på forumet, bara en massa allmänt svammel...StureSture
Håller med. Därför blev det en IVT-lösning. Har funkat bra hittills. För övrigt tror jag att IVT idag är ett snäpp före i utvecklingen. Men i morgon kanske nån annan tar ett steg förbi, det är ju så det fungerar...
Att lägga ner jordvärme på 1000m2 tomt låter inget roligt. Har sett dom som gjort det här om kring, det får nog bli gräs klippstraktorer modell 4 weeldrive, på dom tomterna.Ser lika bedrövligt ut efter några års användande trots att dom planerat ut och gjort snyggt varje sommar. //Ulfons//