0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oki. Men vilken. Jag vil ha nåt tyst. betalar nog lite exstra för det. men alle som säljer skriver ju at deras pump är tyst. sen leser en i forum at någons VP låter som tröskvärk. funderade på Panasonic XE9EKEeller Sanyo 93EHär dom tysta?vad kostar en instalation? må en köpa pumpen av dom som instalerar? eller kan en då den instalerad selv om en har handlat på net?Cappy
HejJag bor i en 1 1/2 plans BR på 92M2 öppen planlösning. bra isolerad. enbart el värme i dag. jag bor i Göteborg.. Nu tänker jag satsa på en VP. har ca 15-16T till detta. finns det någon bra och tyst VP för dom pengar?eller ska en vänta till hösten?Cappy
Hej D_Sundsvall! En planskiss för att få bra förslag till placering av pumpinnerdel är ju som du säger inte fel, men däremot de generella råd som ofta ges här på forumet om att alltid hellre skaffa sig en stor pump är inte alltid rätt, utan det viktiga är att man för att få absolut bästa ekonomiska utbyte av en luftvärmepump skaffar sig en rätt dimensionerad pump för vars och ens resp förhållanden vad gäller uppvärmningsyta, planlösning, isolering mm.När det gäller Cappy så bor han ju faktiskt i Göteborg och inte i Norrland, vilket ju är en stor skillnad.Mvh Raffen.