0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det förresten bättre eller sämre att borra 2x180m eller 3x120m. Förutsatt att kostnaden blir densamma. Hur som helst ska man väl koppla hålen parallellt med strypventiler så man får samma flöde i alla hålen??
Hmmmm.... Ett annat alternativ är kanske denna VP? http://www.eviheat.se/Finns i storlek upp till 15-16 kW.
Beror på. Det är bara meter borrhål under grundvattenytan man har full glädje av. Under grundvattenytan men där det är foderrör och jord eller lera kanske 50 % effekt. Borrning kostar ca 250 kr/m. Foderrör utöver 6 meter brukar kosta 500 kr/m extra. Sen är det besvärligare att borra i jord. Allt detta gör att är det långt ner till grundvatten och berg är två borrhål bäst. Väljer man tre får blir pumparbetet för köldbärarpumpen lägre men jag undrar om det uppväger extrakostnaden för borrhålen. Parallellkoppling är bäst och det skall vara samma flöde i alla.
Går det att gräva upp tomten och lägga ytjordvärme? I så fall blir det nog billigare än bergvärme. Kanske kan ni borra senare, när ni skall bo permanent...
Solvärme kan jag för lite om men alternativen LuftVatten och Bergvärme kan jag gissa på.Med fullt uppvärmt hus blir besparingen ca 45 MWh med bervärme och ca 30-35 MWh med luft/vatten alternativet.Effektbehov vid -20 ºC ute är kanske uppåt 23 kW vid +20 ºC eller ca 17 kW vid +10 ºC inne.