0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon som vet kostnad för skorsten?
Jag håller med som du gav här http://www.energikontor-so.com/Trygg%20pelletsvarme/pellets.htm
Förtydligande av tabellen: Antaget befintlig olje- resp elpanna, dvs ingen investeringskostnad för dem. Pellets avser ny brännare i befintlig panna. Vid ny panna blir investeringskostnaden högre men relativt lägre för pellets.
-Pelletsbrännare + skruv + behållare ca 23 000 kr (Kontant) Huset finns oljepanna + skorsten och är godkänna för pellets.
-Avstäng pellets under sommar dvs 3 månader. och använder elpatron på 6 Kw total 2200 kw.Elpriset ( El + elcert.+ energiskatt + nätavgift + moms = total) =cirka 1 kr idag.Under ett år kör med pellets i 9 månader = ca 4,7 ton och sommar ca 2200kw ( 8460 kr + 2200 kr = 10660 kr)delar i 12 år = 888 kr ( + sotning och service)
Låna pengar på 150 000 kr och köpa bergvärmepump för 150 000 kr och avbetalar i 120 månader.150 000 kr x 5% ränta = 625/mån , amortering 150 000 kr / 120 månader =1250 kr Total 1875 kr/månFörbrukning endast värmepump (olje 30 000Kw - 70% lägre än olja) = ca 9000 Kw under ett år. (Beror väder och var i land) delar 12 månader =750 kr/månLån + el = total, 1875 + 750 = 2625 kr/ mån x 10 år 262 500 kr.
Jag trollade inte bort 5400 Kw. jag kör inte uppvarma (element) i huset under sommar. Då blir det så varm inne, nej tack.
Däremot så är det INTE energimässigt helt ok att göra el av biobränslen och sen driva värmepumpar på detta då elutvinning ur biobränsle är lika ineffektiv som vämepumpen är effektiv så då hade man lika gärna kunnat haft en pelletspanna
Jag vill bara göra er uppmärksamma på att denna diskussion anmälts till moderator för "mobbing".Kan till viss del hålla med, speciellt om man inte läser hela tråden utan hoppar in mitt i kan den upplevas förargelseväckande.
Men jag kanske missförstod vem det var som ansågs bli mobbad...
Värmepumptekniken är i många avseenden är genial, men utvecklingen innebär ändå att vi blir allt mer elberoende under kalla vinterdagar. När det är kallt behöver värmepumparna normalt kompletteras med konventionell elvärme och följaktligen har såväl den högsta som den näst högsta elförbrukningen som någonsin har uppmätts i Sverige inträffat under 2000-talet.
PS. Om man försöker marknadsföra pellets som den mest ekonomiska och bästa lösningen kan man nog säga att man hamnat i fel forum och får räkna med en hel del kritik och en ordentlig analys av de liggande kalkylerna.DS.
Ovanstående är ett resultat av en kortsiktig trånsynt och ogenomtänkt dimensioneringsstrategi. Rätt tänkt behöver inte värmepumpar kompletteras med elvärme men detta är en situation som sk rådgivande myndigheter själv orsakat. Om man istället lagt pengarna på utvecklingen av mer avancerad styrning av pumparna iställer för på nåt korkat statligt verk för att nån sidsteppad politiker ska få sin belöning hade vi idag haft effektivare och mer ändamålsenliga pumpar som inte behövt det ökända sk eltillskottet...
Jag tycker att det är bra att pelletstekniken belyses här på forumet. Främst för att de som ska byta system kan ta till sig ett breddat underlag o fundera på alternativen. Sekundärt för att det känns bra att VP-tillverkarna ska känna av en konkurrens från alternativa system nu när VP är självsäljande ..
Då och då ser jag på forumet att det finns inlägg där det talas om att VP-ägarna konstaterar att de vid några minusgrader behöver tillskottsvärme. Möjligen har de valt en 'klen' pump som ger bra diftsförhållanden (hygglig gångtid) (även) vid plusgrader. De kan t o.m. ha valt en lösning som trots tillskottsvärme kan vara en privatekonomisk sund investering. Men en tyvärr elförsörjningsmässigt dålig lösningar.Med korrekt och objektiv information om lämpligteknik hade de för energipolititen ansvariga säkert kunnat få villaägarna att investera i elgörsörjningsmässigt vettiga lösningar på problemet att kombinera god effekttäckning vid stort värmebehov (kallt väder) med hyggliga gångtider vid litet värmebehov (varmt väder) . Finns det efterfrågan så kommer det att erbjudas lösningar!I vårt hus finns en av olika tänkbara lösningar, en lösning som tyvärr är ganska dyr men som förhoppningsvis blir billig på lång sikt