0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Castrol skrivet 04 mars 2007, 13:57:31Jag var kanske otydlig. Det jag menade var att kompressorn arbetat upp ett tryck som ger kondensering mellan 80-74,4ºC (glide), och då kommer aldrig något annat än en fullständig kondensering vara ett problem eftersom min VB retur håller så mycker lägre temp.men fundera lite nu igen ! har du en kondenseringstemp på 80-74.4 så har du garanterat en högre difftemp än 7 grader eller ?är vb retur 35 grader så har du en diff på ca 30 grader över kondensorn, vilket betyder att du har 30 grader diff över elementen.
Jag var kanske otydlig. Det jag menade var att kompressorn arbetat upp ett tryck som ger kondensering mellan 80-74,4ºC (glide), och då kommer aldrig något annat än en fullständig kondensering vara ett problem eftersom min VB retur håller så mycker lägre temp.
Citat från: tracker skrivet 04 mars 2007, 14:28:25Citat från: Castrol skrivet 04 mars 2007, 13:57:31Jag var kanske otydlig. Det jag menade var att kompressorn arbetat upp ett tryck som ger kondensering mellan 80-74,4ºC (glide), och då kommer aldrig något annat än en fullständig kondensering vara ett problem eftersom min VB retur håller så mycker lägre temp.men fundera lite nu igen ! har du en kondenseringstemp på 80-74.4 så har du garanterat en högre difftemp än 7 grader eller ?är vb retur 35 grader så har du en diff på ca 30 grader över kondensorn, vilket betyder att du har 30 grader diff över elementen.Inte alls ( Om jag förstår dig rätt). Bara för att gasen kondenserar vid mellan 80-74,4 ºC innebär ju inte det med automatik att köldmediet klarar att värma mitt radiator vatten till 74,4 ºC. Det beror ju på hur stort energi innehåll köldmediet har i förhållande till mitt vattenflöde genom kondensorn. Snarare blir det en ordentlig underkylninng av köldmediet innan det lämnar kondensorn. Dvs kondensering av köldmediet sker ned till 74,4. Då har köldmediet övergått till vätska som håller 74,4 ºC. Denna värska underkyls sedan ytterliggare ned till min radiator temp. ex 44 ºC.För mig låter detta rimligt, men jag är inte någon expert.
för att se hur olika flöden i radiatorsystemet slår på verkningsgraden så beräknade jag ett system som består av en Copeland ZH26 kompressor, en kondensor från Alfalaval CH51-40H, som fylls med så mycket köldmedium att vi har 2 K differans mellan VBin och utgående vätska till expansionsventilen, samt ett radiatorsystem. Radiatorsystemet temperaturer beräknades så att effekten är konstant på raddarna i alla tre driftfall nedan:DT4 K på radiatorsystemet ger följande dataVBin 42,3 °CVBut 46,3 °CKondensering dew 49,2 °CVätsketemp 44,3 °CVärmeeffekt kompressor 9,9 kWCOP 3,71DT8 K på radiatorsystemet ger följande dataVBin 40,5 °CVBut 48,5 °CKondensering dew 50,1°CVätsketemp 42,5 °CVärmeeffekt kompressor 10,1 kWCOP 3,71DT12 K på radiatorsystemet ger följande dataVBin 38,8 °CVBut 50,8 °CKondensering dew 51,5°CVätsketemp 40,8 °CVärmeeffekt kompressor 10,25 kWCOP 3,68
DT8 K på radiatorsystemet ger följande dataVBin 40,5 °CVBut 48,5 °CKondensering dew 50,1°CVätsketemp 42,5 °CVärmeeffekt kompressor 10,1 kWCOP 3,71Som vi ser så skiljer inte effekter och COP särskilt mycket beroende på vilket DT man har på radiatorkretsen. Det som sedan tillkommer är cirkulationspumpens energiförbrukningen på varma sidan som kraftigt stiger vid låga DT och som sänker anläggningens totala COP.PerJ
Citat från: PerJ skrivet 04 mars 2007, 16:53:26för att se hur olika flöden i radiatorsystemet slår på verkningsgraden så beräknade jag ett system som består av en Copeland ZH26 kompressor, en kondensor från Alfalaval CH51-40H, som fylls med så mycket köldmedium att vi har 2 K differans mellan VBin och utgående vätska till expansionsventilen, samt ett radiatorsystem. Radiatorsystemet temperaturer beräknades så att effekten är konstant på raddarna i alla tre driftfall nedan:DT4 K på radiatorsystemet ger följande dataVBin 42,3 °CVBut 46,3 °CKondensering dew 49,2 °CVätsketemp 44,3 °CVärmeeffekt kompressor 9,9 kWCOP 3,71DT8 K på radiatorsystemet ger följande dataVBin 40,5 °CVBut 48,5 °CKondensering dew 50,1°CVätsketemp 42,5 °CVärmeeffekt kompressor 10,1 kWCOP 3,71DT12 K på radiatorsystemet ger följande dataVBin 38,8 °CVBut 50,8 °CKondensering dew 51,5°CVätsketemp 40,8 °CVärmeeffekt kompressor 10,25 kWCOP 3,68normalt är det väl att man dimensionerar växlaren så att vätsketempen är samma som VB in . annars är det en för liten växlare så att systemet ej går optimalt.är effekten konstant på raddarna så borde väl tillförd energi vara konstant antar jag, hur kan då värmeeffekten från kompressorn vara olika ?
Citat från: PerJ skrivet 04 mars 2007, 16:53:26DT8 K på radiatorsystemet ger följande dataVBin 40,5 °CVBut 48,5 °CKondensering dew 50,1°CVätsketemp 42,5 °CVärmeeffekt kompressor 10,1 kWCOP 3,71Som vi ser så skiljer inte effekter och COP särskilt mycket beroende på vilket DT man har på radiatorkretsen. Det som sedan tillkommer är cirkulationspumpens energiförbrukningen på varma sidan som kraftigt stiger vid låga DT och som sänker anläggningens totala COP.PerJVad händer med COP om VBin går rakt in i en acktank och kompressorn måste arbeta med nya VBin, nu från ack, på t.ex 44,5 °C. i stället för 40,5 °C (framledning ut från ack samma som VBut förut) Effekt till raddarna skall vara samma som förut.
Citat från: Avensis skrivet 04 mars 2007, 18:04:05Vad händer med COP om VBin går rakt in i en acktank och kompressorn måste arbeta med nya VBin, nu från ack, på t.ex 44,5 °C. i stället för 40,5 °C (framledning ut från ack samma som VBut förut) Effekt till raddarna skall vara samma som förut.Om man räknar på samma kondensor/kompressor får man följande dataVBin 44,5 °CVBut 48,5 °CKondensering dew 51,6°CVätsketemp 46,5 °CVärmeeffekt kompressor 9,8 kWCOP 3,51I detta fall blir underkylningen endast 0,5 K.Samma sak kan man få i ett system där enstaka radiatorer "kortsluter" och höjer returen. Men vi pratar om en ökning av energiförbrukningen om ca 5%Har man ntern-extern cirkulationspump så bör inte flödet genom VP vara allt för mycket högre än flödet över radiatorerna. Har man acktank med cirkpump över radarna och cirkpump över VP så bör de köras på ungefär samma DT för bäst funktion.PerJ
Vad händer med COP om VBin går rakt in i en acktank och kompressorn måste arbeta med nya VBin, nu från ack, på t.ex 44,5 °C. i stället för 40,5 °C (framledning ut från ack samma som VBut förut) Effekt till raddarna skall vara samma som förut.
OK, men hur jag än mäter på min pump så är vb in samma som vätesketemp ut, jaa sånär som på ngn tiondel kanske.hur kan det komma sig ?
Citat från: PerJ skrivet 04 mars 2007, 18:43:42Citat från: Avensis skrivet 04 mars 2007, 18:04:05Vad händer med COP om VBin går rakt in i en acktank och kompressorn måste arbeta med nya VBin, nu från ack, på t.ex 44,5 °C. i stället för 40,5 °C (framledning ut från ack samma som VBut förut) Effekt till raddarna skall vara samma som förut.Om man räknar på samma kondensor/kompressor får man följande dataVBin 44,5 °CVBut 48,5 °CKondensering dew 51,6°CVätsketemp 46,5 °CVärmeeffekt kompressor 9,8 kWCOP 3,51I detta fall blir underkylningen endast 0,5 K.Samma sak kan man få i ett system där enstaka radiatorer "kortsluter" och höjer returen. Men vi pratar om en ökning av energiförbrukningen om ca 5%Har man ntern-extern cirkulationspump så bör inte flödet genom VP vara allt för mycket högre än flödet över radiatorerna. Har man acktank med cirkpump över radarna och cirkpump över VP så bör de köras på ungefär samma DT för bäst funktion.PerJTack för svaret.Jag vill försämra ytligare.Det visar sig att VBut till ack måste vara 52,5 °C för att en framledningstemp på 48,5 skall shuntas ut från den samma ack. Vad blir då COP med VBin 44,5 och VBut 52,5?
COP 3,38I detta fall blir underkylningen 3 K.Men nu är det något fel i anläggningen, man ska inte tappa temperatur mellan värmepumpen och framledningen till radiatorerna...PerJ