0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag undrar om styrningen är som den ska på min NIBE. Vid vissa starter böjar den med en avfrostning redan efter 10 min drift, detta även om det är plus grader ute och pumpen har stått still i flera timmar. Det är som att den inte nollställer timern för avfrostning vid stopp. Utan om den gjort en avfrostning 50 min före stoppet så går den 10 min till och så avfrostar den vare sig det behövs eller ej.Jag var ute och kollade anl idag och noterade också att endast ett smalt band på luftkylaren var frost belagd, ca 15 cm på höjden, detta band en fjärde del upp från nederkanten. Plusgrader ute, ca 5C men fuktigt, borde inte hela kylaren bli frostad?? Tack på förhand.Lars
Ok, det är alltså normalt med lokal frost bildning på luftkylaren. Det som sas om avfrostning var 50 min, frostbildningen måste vara avhängig av luftfuktigheten och därigenom bildning av kondensat som fryser. Varför finns 50 min och möjligheten att förlänga tiden, borde inte implusen för avfrostning baseras på något annat än tid, tex temperatur??Lars