Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Flytta varmluft?  (läst 12306 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborgsområdet
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior systemingenjör
Flytta varmluft?
« skrivet: 15 februari 2007, 23:11:12 »
Hej!
Jag har två luft/luftvärmepumpar i huset som är på 1½-plan med sutteräng/källare, en innerdel på övre våningen och en på den nedersta dvs sutterängvåningen. Det fungerar i stort sett bra, förutom att värmen fördelas väldigt ojämnt på sutterängvåningen. Ställer jag den på t.ex. 22°C så blir det svinvarmt i hallen A5, ca 19 °C i rum A1 och ca 17-18°C i rum A2. Se bilden nedan. En stor del av värmen från innerdelen försvinner upp till mellanvåningen precis som det är tänkt, men det är förvånande att jag inte får mer värme i t.ex. rum A1, bara ett par meter från värmekällan.

Jag misstänker att det är ett cirkulationsproblem jag har att arbeta med här. Jag provade att ställa en vanlig bordsfläkt på golvet i rum A1 innanför dörren som blåser ut den kallare luften nära golvet till hallen och på kort tid steg temperaturen ca 1-2°C i rummet. Detta är ju bara en tillfällig lösning så jag letar nu efter något bättre permanent sätt att antingen flytta ut kalluften eller flytta in mer varmluft till rummen A1 och A2.

Är det någon som har några bra idéer om hur det går att lösa? Någon fläkt som blåser in varm luft från hallen nära taket? Eller blåsa ut kall luft från rummen till hallen nära golvet? En traditionell takfläkt i respektive rum hade kanske fått igång cirkulationen, men takhöjden är lite för låg i dessa rum för att det ska kännas komfortabelt. En idé jag fick var om man kunde montera en fläkt typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381976 i taket i hallen utanför varje rum och som forcerat blåser in varmluften till rummen. Verkar det vettigt eller inte?

Alla tips och idéer uppskattas!

mvh
/Hasse
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 23:12:44 av Hasse_h »
Villa på 148 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Samsung EHS Mono R290 12 kW, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW men som kanske enbart kan få gå som AC sommartid. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta varmluft?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2007, 23:47:05 »
Tveksamt om dylika fläktar hjälper dig särskilt mkt. Vad har du för inställningar på pumpen, temp, vingar, fläkthastighet mm. Hur är det med ventiler i rum A1 och A2, är de öppna eller??
Om så är fallet så drar det snabbt in kalluft som kyler ned samtidigt som luftflödet till ovanvåningen ökar ganska rejält.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborgsområdet
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior systemingenjör
SV: Flytta varmluft?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2007, 00:04:19 »
Pumpen står inställd på 22°C, vingarna är ställda så långt åt vänster respektive höger som möjligt för att försöka styra så mycket som möjligt av värmen fördelas på nedre våningsplanet. Fläkten blåser med hastighet 4 av max 5. Det finns inga tilluftsventiler i varken A1 eller A2, det sitter bara en inloppsventil i det ouppvärmda förrådet mittemot rum A1, och dit är dörren alltid stängd.
Villa på 148 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Samsung EHS Mono R290 12 kW, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW men som kanske enbart kan få gå som AC sommartid. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta varmluft?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2007, 00:23:00 »
Märkligt! Jag tror iof att du får räkna med att ha en klart högre temperatur på pumpen i nedervåningen jämfört med pumpen på övervåningen eftersom en hel del värme kommer att gå upp till 2-vån, men det spelar ju ingen roll eftersom den energin har du igen på pumpen på 2-vån. När det gäller vinge så tror jag att du skulle ha manuellt läge och blås snett nedåt mot golvet ca 45 grader för att få behålla varmluften så mkt som möjligt i undervåningen. När det gäller takfläkt så skulle det om du har möjlighet att sätta en dylik uppe i taket på ovanvåningen rakt över trappschaktet ned till undervåning, och låta fläkten blåsa luften från taket och ned mot undervåningen för att på så sätt motverka att varmluften kommer för lätt upp till övervåningen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Flytta varmluft?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2007, 00:54:29 »
Bästa pris/prestanda (relativt färdig produkt) måste nog vara: http://www.k-rauta.se/vvs_7866.htm
Den är ifrån tråden "Tips på bra hjälpfläktar": http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9273.0

Annars är en flock datorfläktar 120mm ganska hett tips.

Fördel med båda är att dom kan monteras i taket och därmed komma ur vägen.
(K-rautafläkten tar man bort fossingen på och hänger parallellt i taket om man står ut med det, annars integrera med mellanvägg)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborgsområdet
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior systemingenjör
SV: Flytta varmluft?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2007, 09:22:37 »
Tack för bra tips!
K-Rauta fläkten såg intressant ut, ska kolla upp om Bauhaus har nåt liknande.
Annars är ju såklart 120mm chassifläktar en flexibel lösning.

Raffen, tror jag missuppfattade dig vad gäller vingen, den är idag på ca 45 grader just för att maximera mängden varmluft som stannar på nedre planet.

Det går tyvärr inte sätta en takfläkt ovanför trappan till nedre plan, där sitter trappan från mellan- till övervåningen. Men en tanke jag fick var att kanske man kunde sätta en sådan K-Rauta fläkt, eller ett batteri med datorfläktar, på undersidan av något steg på trappan till övervåningen, det borde kunna hålla emot varmluften som kommer från nedre våningen en del?

Om man dessutom kompletterar med lite datorfläktar i väggen nära golvet i rum A1 och A2 som blåser ut den kallare golvnära luften in i hallen. Borde inte det få igång cirkulationen bättre och dra in mer varmluft i de två rummen?

mvh
/Hasse
Villa på 148 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Samsung EHS Mono R290 12 kW, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW men som kanske enbart kan få gå som AC sommartid. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta varmluft?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2007, 11:21:32 »
Hej Hasse h! Prova gärna med lite fläktar om du vill, men ett råd är att ta dem gärna på öppet köp och lägg inte ut några stora pengar på dessa, för min erfarenhet efter att ha provat en hel del är att de gör varken till eller från. Möjligtvis om du kan hitta någon fläktlösning för att förhindra ett allt förstort flöde av varmluften upp till övervåningen, men jag tror att det blir svårt. Däremot så måste du med all säkerhet höja börtemperaturen ganska rejält på pumpen i undervåningen för att den skall kunna trycka ut värmen ordentligt i hela underplanet. (Jag utgår ifrån att du har öppet alla dörrar mm i undervåningen)  Suterängvåningen är väl snarast att jämföra med källarvåningen på ett hus och det går inte att komma ifrån att man måste dra på med pumpen på ett helt annat sätt än i övervåningen, sen att en hel del av den värmen går upp till övervåningen gör ju egentligen ingenting, eftersom du sparar igen den energin på pumpen på övervåningen eftersom den får det betydligt lättare. Så var inte blyg, utan höj upp börtemperaturen på pumpen i undervåningen till mellan 25-28 grader till att börja med, så får du se att det kommer att göra susen.
Själv ligger jag och kör min pump i källaren mellan 25-30 graders inställning för att kunna få upp en del värme till bostadsvåningen (och ändå tycker jag att mitt problem är att jag får upp för lite värme) beroende på utetemperaturen på vintern, och det sparar jag faktiskt mängder av energi på. Så värmepumpar skall man inte snåla med, utan de kan gärna gå på fullt ös, bara man undviker att elelement går igång, då sparar man energi och pengar och det är oftast en riktigt bra affär.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Flytta varmluft?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2007, 12:19:48 »
Jag har en liknande fläkt som K-rauta fast i Lidls tappning (utan fjärr). Den minskade tempskillnaden rejält är jag hade dålig cirkulation mellan rummen pga hall-passage.
Jag ställde fläkten på golvet och masade runt kall-luften och fick ner tempskillnaden till ca 1ºC.
Sen bonkade jag upp ett lite mer strategiskt placerat dörrhål i väggen och fick samma resultat utan fläkt.

En fläkt jag INTE kommer och ta bort är den fläkten som lyfter kall golv-luft upp till pumpen(kanske lite dumt nog placerad i taket). Jädra vilken nytta den gjort för totalkomforten i hela rummet!
Har inga siffror jag kan presentera på ev. besparningar men det är ju lite smartare och bekvämare att ha 20ºC både högt och lågt, istället för 23ºC högt och 19ºC lågt i golv. Genom att blåsa uppåt så blir luftvirvlarna blir i taket så man slipper irriterande drag.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta varmluft?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2007, 14:27:01 »
På förekommen anledning Paxmax så kände jag mig manad att testa bl.a din ide om att blåsa den något kallare golvluften upp mot pumpinnerdelen som jag också har relalativt högt placerad på gillestugeväggen i källaren. Innan detta tog jag också del av de länkar som du hade skickat med i ett tidigare inlägg och som behandlade ämnet, så efter detta så skred jag till handling. Förutsättningen var att jag körde pumpen på högsta börvärde 30 grader, vinge rakt ut, och full fläkt 5 pinnar, och stämde av temperaturen mellan både gillestugan och uppe i bostadvåningen. Tog därefter en rejäl bordsfläkt som jag har, ca 30 cm i yttre omkrets på bladen och med 3 hastigheter, så den öser på rätt bra, och lade den sen iof inte på golvet utan snarare 40 cm upp från golvet på en puff som gav ett passande och bra läge för att kunna få fläkten att liggande blåsa snett uppåt mot taket-fläktinsuget på innerdelen.
Efter ca 1,5 tim med bordsfläkten så gick jag in och kollade temperaturerna igen, och då visade det sig att temperaturen hade sjunkit i gillestugan med mellan 1-1,5 grad och uppe i bostadsvåningen var temperaturen mellan 0,3-0,4 grader lägre, allt medan pumpen fortsatt gick för full maskin. Så det var bara att stänga av bordsfläkten igen, och efter ca 0,5 tim så hade temperaturen återanpassats till ursprungliga värden på båda ställena.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

gano

  • Gäst
gano
SV: Flytta varmluft?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2007, 15:25:42 »
Hej.

Jag använder en fläkt för att sprida värmen i huset, men jag har lite andra förutsättningar. Jag har en bordsfläkt modell större som hjälper innerdelen att kasta ut luften på bottenvåningen, det har gjort att jag fått ut mer effekt ur maskinen plus att jag fått jämnare värme i huset. Innerdelen placerar i trapp, bara 30 cm ovanför planet där trappan vänder 180 grader. Fläkten står precis där luften blåser ut från innerdelen.

Har provat Clas Ohlssons svarta fläkt, men HERREGUD vad den väsnades. Det verkar som om fläktarna väsnas mer ju mindre de blir.

Man mäter ofta en bit upp från golvet, och då kan man få motsatt effekt av en fläkt. Fläkten piskar upp den kalla luften som finns längs golvet och vips har man "sänkt" temperaturen och ökat förbrukningen. I själva verket kanske man har värmt upp en större luftvolym ??

För min egen del så får jag ut mer värme och då triggas inte elementen att gå igång längst bort på bottenvåningen. Genom att intagsluften håller lägre temp så kan jag plocka ut mer effekt ur värmepumpen.

Om jag kommer ihåg rätt så gick min värmepump så att det dånade när jag startade fläkten för första gången. Dels sjönk intagstemperaturen med ett par grader vilket fick maskinen styrsystem att styra ut invertern till max, dels fick den jobba mot en mycket större luftvolym, tror att det tog ett helt dygn innan den hade lugnat ner sig.

Edit: Jag gav upp till slut, att ha en fläkt brummande tär på psyket. Köpte en värmepump till istället. Intressant experiment dock.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 16 februari 2007, 15:34:00 av gano »

Utloggad Micra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Flytta varmluft?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2007, 15:43:29 »
Hur skulle det fungera med en stor reverserande takfläkt?? Fördelen är ju att dom arbetar praktiskt taget ljudlöst...

Trevlig helg!
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborgsområdet
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior systemingenjör
SV: Flytta varmluft?
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2007, 21:06:59 »
Har varit på fem olika byggmarknader idag, inkl. K-Rauta, och letat efter en fläkt som skulle kunna funka, men det går inte hitta den modellen som länkas till ovan eller nån snarlik. Ska se på Lidl i helgen. Kanske det är en säsongsvara som säljs till sommaren?

Har också testat att höja börvärdet till 26 grader så får vi se om det gör någon skillnad på rumstemperaturerna. Kom också på att jag har en golvfläkt modell större som kan blåsa en hel del luft, ska dra igång den i helgen för att se vad det gör på fördelningen av varmluften.

mvh
/Hasse
Villa på 148 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Samsung EHS Mono R290 12 kW, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW men som kanske enbart kan få gå som AC sommartid. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborgsområdet
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior systemingenjör
Villa på 148 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Samsung EHS Mono R290 12 kW, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW men som kanske enbart kan få gå som AC sommartid. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta varmluft?
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2007, 22:21:08 »
Den verkar väl vara helt ok! Det är väl bara att testa Hasse, men som jag sagt tidigare, ha inte för stora förväntningar. Elgiganten är ju faktiskt en riktigt just affärsinrättning som t.ex alltid har 30 dagars öppet köp bl.a, det är bara till att spara kvittot, och det kan ju vara riktigt lämpligt i detta fallet tycker jag.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborgsområdet
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior systemingenjör
SV: Flytta varmluft?
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2007, 23:35:03 »
Jo, det är väl säkrast att kunna lämna tillbaka prylarna, man gissar ju bara på vad som man tror kommer fungera.

Hmm... konstaterar nu några timmar efter att jag höjde börvärdet med 4 grader till 26 grader så har jag 24 grader i rum A1 och 23 grader i rum A2 i huvudhöjd, men ca 5 grader lägre vid golven dvs 19 respektive 18 grader. Det verkar ju mer handla om lokal cirkulation i respektive rum då? Det kanske är där man ska sätta in åtgärden, typ en takfläkt i varje rum vore ju kanske mer effektivt då. De är ju bara så f-bannat stora... skulle vilja ha nån som bygger runt 20-25 cm i höjd och kanske 50-70 cm i diameter. Jula har ju denna: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=604785341&pf_id=SE-412022&dept_id=SE-412 som jag sett andra tipsa om, men hur är egentligen ljudnivån på denna i lägsta effektläge? Nån som vet om höjden på denna går minska, den är på 345 mm enligt Jula, men det är på gränsen att det skulle vispa till frisyren med den låga takhöjden (ca 220 cm) i dessa rum. Den verkar sitta på en stång, kanske denna går kapa av?

mvh
/Hasse
Villa på 148 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Samsung EHS Mono R290 12 kW, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW men som kanske enbart kan få gå som AC sommartid. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!