0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
.....om jag sen höjer underkylningen till 6 ºC (med samma avgivna effekt) så får jag samma förångningstryck, samma hetgastemp, men andelen gas i vätskan har sjunkit till ca19%, densiteten in i förångaren har stigit till 940,5 kg/m3,upptagen effekt i förångaren har stigit, COP har stigit till 1,8, samt tillförd effekt med kompressor har sjunkit något....mvh ACE
Rätta det som jag ev har fel i, baserat på ACE:s skola i kylmedel.En innerdel på max effekt sänker vätsketemperaturen med c:a 10 grader.Ju mer som vätskan kyls av innan den går tillbaka till utomhusdelen, dess bättre.Om nu detta stämmer undrar jag då följande:Vad händer då om man skulle koppla 2 innerdelar i serie där 1:a delen slavar den 2:a,där t.ex den 2:a sätts i källaren och går på max, eller att man låter förvärma t.ex inkommande vatten med returledningen innan den går ut till utomhusdelen igen.Följdfrågan blir för kylmedlet 410, vad är idealtemp in till utomhusdelen innan batteri/kompressor, och hur ska denna idealtemp följa gällande utomhustemp ?
Att underkyla vätskerörer ute och själv inte ta tilvara på den värmen kommer ju inte geökad cop snarare tvärom.För att öka cop måste du själv kunna ta tillvara värmen från vätskeledningen annarssänker du bara cop om du underkyler den.Har en vän som körde ett test med en markvärmepump där man genom magnetventilerkunde styra vätskan effter kondvvx:en antingen direkt till expansionsventilen eller via enextra vvx som förvärmde köldbäraren från marken innan den gick sin rätta förångarvvx.Resultatet belv att den höjde köldbärern yterst lite och verkningsgraden blev sämre.Altså ingen bra lösning men de var ju kul att se i verkligheten hur de funkar.Så ta tillvara på vätskerörets temp inne och isolera den väl ända till strypningen i utedelen.
Ok, nu har jag tänkt lite mer på detta.Det hela handlar ju om "naturlagar". Precis som Ohms lag så är ju alla variabler låsta till varann. Man kan inte diktera alla variabler i Ohms lag såsom -"Jag vill ha 1 volt, 1 ohm och 100 ampere!"Man kan diktera två av dom, sen blir den tredje vad den blir pga "lagen".Samma låsta förhållande måste därför finnas i värmepumps-sammanhang, dock innehåller den säkert en jädra massa mer än just ohms lag t.ex.Det var därför jag med stor skepsis tittade på ACE exempel, kan man verkligen göra så!?Kan man bara låsa alla förhållanden och sen diktera högre underkylning?Jag försökte hitta praktiska exempel på hur fanken man höjer underkylningen utan att rubba effekt-uttaget, hetgastemps och undertryck ur en definerad kondensor/förångare ?!?Enda jag kom fram till var att skillnaden mellan ACE's exempel 1. 2ºC underkylning och exempel 2. 6ºC underkylning måste vara anläggningens fyllnadsmängd media!Ena exempel har sämre anpassad fyllnadsmängd media, därav sämre COP och underkylning.Vad sägs om den teorin? Eller har programmet en specificerad "överförings förlust i rör"?ACE?