Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrysSkydd i datorboxen  (läst 4836 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
FrysSkydd i datorboxen
« skrivet: 12 februari 2007, 16:59:13 »
hej
hur har ni löst problemet med frysskyddet.dvs att datorn cirkulerar vatten då det blir kallt ute i systemet ?

har en ide om att sätta ett motorvärmar ur  på datorn så den stängas av på natten...
å starta upp det tex kl 10.00 å köra det till kl 16.00 på kvällen...

jag e lite orolig för att min plattis kommer att frysa...då systemet står över natten
så blir vattnet ca minus 20 i systemet...
startar då cirkulationen mot min plattis så går det ca 8 liter -20 gradigt vatten genom den
som konstant kyls utifrån...

på andra sidan har jag..vanligt tank vatten som snurrar i genom platvärmeväxlaren-å mma ventilen..dvs ca 2 liter vatten som håller ca 20+ 

dom 2 litrarna ska då fixa att värma upp 8liter -20 till 5-10+ innan datorn ger sig.. å stannar ´
det låter omöjligt det är ännu mer omöjligt om systemet får gå hela natten då kyler det ju ännu mer i plattisen




Utloggad siby

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Timrå
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2007, 17:19:49 »
Jag förstår inte riktigt hur du menar..... Sc:,h

Varför skulle cirkulationen starta då det är -20 i systemet??? Sc:,h

MVH SIBY

Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggår 1940 självdragsventilation Solfångare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÅ lite norr om Sundsvall.

Utloggad dr.frost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2007, 17:40:48 »
Det är nog så att du har gjort något fel med rördragningen dvs du har inga värmefällor det tycks vara så att du får egencirkulation av den kylda värmebäraren på taket och denna faller ned till växlaren som sedan mycket riktigt kan sprängas av is i sekundärsidan

Motmedel dra om rören eller installera en magnetventil eller värmemotor som vid stillestånd förhindrar flöde.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2007, 18:09:48 »
hej
hur har ni löst problemet med frysskyddet.dvs att datorn cirkulerar vatten då det blir kallt ute i systemet ?
Håller med om att det kan finnas viss risk för självcirkulation men varför skulle datorn få för sig att cirkulera vatten på natten?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2007, 19:09:09 »
hej .. läs manualen....
där står allt....då tempen i solfångar kretsen går under 5+ så startar det automatiskt en nöd funktion som cirkulerar vattnet i solfångaren så vattnet inte fryser,dvs cirkpumparna startar.......som det verkar går den inte att stänga av........

då jag inte till för nån energi i vattnet lär det bli ca 20 minus i solkretsen...mitt solkrets system innnehåller ca 8 liter vatten...plattisen innehåller väl ca 0,5 liter 20 gradigt vatten
som inte tar sig nånstans pga min MMA termostat laddnings grej dvs mitt vaten är låst i plattisen tils det är +50 grader

så min liter 20gradigt vatten  ska  med andra ord klara av att till föra energi till vattnet som är minus 20 grader utan att frysa,problemet är att vattnet ute cirkulerar hela natten å får mer minus grader om man lyckas värma det lite  vattnet i plattvärme växlaren får knappast nån tillsatt energi  förutom  det som pumpen lyckas tillföra.....

risken är att plattisen fryser.........


problemet existerar inte i ett system med solfångar slinga då tar bara nödgrejen den energi
den behöver ur tanken..

det är iofs ett stort slöseri med energi då man i princip har en kylslinga på huset större delen av vintern...

problemet är enkelt att lösa ...ta bort nödfunktionen å kör rakt av på temp diff i systemet
då fångaren är 10 grader varmare än tanken i normala fall ca 20 i botten temp =30 startas inladdningen till tanken ...är då vattnet i fångaren minus 22 så startar alldrig pumparna
om det inte är minus 33 i tanken........

Nödprogrammet finns till för att nån annanstans i värden går det köra utan glykol i systemet
det är så pass varmt,vitsen med nödprogrammet försvinner iomed vi har glykol i systemen
det blir bara en massa  problem

Stänger jag av datorn på natten med min motorvärmar klocka  så finns inte problemet....

Ända tills jag startar upp datorn på morgonen,då datorn får ström känner den att det är kallt i solkretsen å börjar helt automatiskt cirkulera vattnet som stått ute hela natten...

Då finns det ochså en risk att det fryser fast den är lite mindre  iomed att det bara är 8 liter
som temporärt under en kortare tid som är kallt .....förhoppningsvis kommer solen å hjälper till
så det blir varmt




« Senast ändrad: 12 februari 2007, 19:22:02 av R407 »

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Åland
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2007, 19:51:09 »
Hej!
Vad är det för en solladdregulator, på den som sitter på mitt system är det bara att koppla bort frostfunktionen, likaså går det att koppla in slösfunktion om man är rädd att få för hög temperatur i tankarna. Är du säker att det inte är möjligt att kopla bort nödvärmefunktion.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2007, 19:53:39 »
hej
det e den som följer med i sfinx sol packet...om du har en sån vart slår man av den funktionen?

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Åland
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2007, 20:05:13 »
Hej!
Jag har en Steca 603, på den är det under menyn funktion som man stegar fram o väljer av elle på av dessa funktioner. Det verkar som mycket märkligt att det inte är möjligt att stänga denna funktion.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2007, 20:09:43 »
hej...
joo det kan man ju tycka  a:gl
nää
får väl se hur det går ..vettigast vore ju om det gick slå av och på den grejen.

pratade/mailade med gurun å vi kommer nog att lösa problemet
frysrisk är väl det sista han tänker på där han är ..  ;D

« Senast ändrad: 12 februari 2007, 21:32:27 av R407 »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2007, 08:19:49 »
hej .. läs manualen....
Ok. Skicka den till mig så läser jag den gärna vid tillfälle. Själv har jag en annan styrning.  ;)

där står allt....då tempen i solfångar kretsen går under 5+ så startar det automatiskt en nöd funktion som cirkulerar vattnet i solfångaren så vattnet inte fryser,dvs cirkpumparna startar.......som det verkar går den inte att stänga av........
Ok. Då fattar jag bättre och problemet med termostaten har jag faktiskt aldrig tänkt på. Det är ju meningen att man ska ta energi ur tanken.
Men som någon annan skrev; frysskyddet måste väl gå att stänga av när man har glykol i systemet? Du får återkomma när ni löst det.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2007, 00:13:59 »
problemet löst...
 
får en "bättre" modell i utbyte mot den jag har nu,dom hadde visst fixat till det på dom nyare solstyrningarna
Tack Stig
 
så problemet e löst ...bara solen ville titta fram nån gång

Utloggad siby

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Timrå
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2007, 06:08:59 »
problemet löst...
 
får en "bättre" modell i utbyte mot den jag har nu,dom hadde visst fixat till det på dom nyare solstyrningarna
Tack Stig
 
så problemet e löst ...bara solen ville titta fram nån gång


Kul att det löste sig. Thumbsup
Vi övriga som har samma typ av anläggning har ju problemet kvar...... :'(
Har sfinx tänkt erbjuda övriga som vill komma tillrätta med problemet samma lösning????? Sc:,h

MVH  SIBY


Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggår 1940 självdragsventilation Solfångare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÅ lite norr om Sundsvall.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2007, 07:34:24 »
hej
vet ej
min anläggning e ju i princip ny inköpt.. så jag tror det e därför

fast jag ska med gäldje betala 500kr om det kostar det att byta ut boxen..lite synd faktiskt
det ju inte nått fel på den funkar hur bra som hälst......förutom 5graders felet

Utloggad siby

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Timrå
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2007, 09:43:21 »
Inte ens 2 månader sen jag fick min leverans,så min anläggning är också nyinköpt.
Prylarna ligger kvar i förpackningarna i källaren.
Är det bara den lilla styrboxen som byts ut???

MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggår 1940 självdragsventilation Solfångare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÅ lite norr om Sundsvall.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: FrysSkydd i datorboxen
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2007, 10:17:54 »
hej ..
joo jag förmodar det,det e bara elektronik lådan + förmodligen display som ersätts
till en uppdaterd modell som inte har frost skyddet... eller den har möjlighet att slå av å på det ...
har bara mailat med stig om problemet,som jag förstod det så levererades dom nya med denna boxen som va uppdaterad ...

har man acctank med solslinga är problemet inte riktigt lika akut,då har man ju 400liter vatten att låna lite energi ur..
felet e ju att jag bara har plattisen som rymmer 1liter ca,cirkulerar då pumpen kallt ute vatten genom plattvärme växlaren så finns det en risk att den fryser pga att den rymmer så pass lite vatten...

jag tror inte att riken är stor men den finns,datorn e ju konstruerad så att den inte släpper ner
vatten tempen under +5 så vattnet kommer alldrig att hålla minus 30 då det komer in i min plattis ..om jag inte har stängt av den för natten..

jag har ju kopplat in min dator på ett tidur,har start kl 10,00 å stopp kl 16.00
då finns det risk att den fryser ,pga att vattnet ute är förmodligen samma som ute tempen....

om vattnet håller ca minus 20 ute så tror jag att det kan med lite otur frysa i plattisen
då det vattnet bara håller ca 20+
felet är att direkt datorn får ström så drar nöd programmet igång...



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!