0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Situation: slutet på avfrostningen, utebatteriet är varmt och isfritt(oftast), kompressorn har precis varvat ner...*fnix!* pump-#an kickar igång utomhusfläkten och BLÅSER bort värmen !!!!! HALLÅ!?!? Jädrar så dumt! Det hade varit väldigt praktiskt att pumpa hem dom dära många kjoulen till kanon-bra COP!...För innerdelen är ju en frusen ispinne, den skulle bli riktigt lycklig för lite "gratis" värme.Näedå, blåsa blåsa, sen nå'n minut senare ja då minsann... då drar vi i 4-vägsomkopplaren och kickar igång kompressorn.Det måste bara finns någon anledning till detta slöseri... jag funderar på kan det vara vätskeslagsrisk? (är det bara feltänkt av Pana så kan man ju med ett litet tids-styrt relä hindra fläkten från att starta i otid)
Tror iofs att ett par sekunders fläktande ger fullgod rensning av överskotts-kappilär-vatten.Jamen dåså, då blir det timerdelay på fläkten.
...Hur ska du ställa in timern då? Är det alltid samma tid som gäller så du trimmar bara in timern genom att vänta in att kompressorn startar och minska tiden med säg 5 sek?Finns det risk att det är gjort en finurlig kontroll att fläkten snor, dvs. kan det finnas någon larmfunktion som kickar in nu när du kopplar in dej på ström-matningen till fläkten?
Timerkretsen väntar på olika villkor, utebatteriet skall vara varmt(skall altså finnas värme att tanka hem), fläkten skall vara av, det skall vara kallt ute, då triggas väntan på sista villkoret:Sen väntar den på att fläkten skall starta....
Får se om jag vågar lägga ut ritning... sist jag hade "bra billiga idéer" och skulle delge ritningar på så fick jag lite på pälsen av Rickard pga bordeline konkurrens... får skicka ärendet på "godkännande" innan... hehe.. ingen kritik till forumguden... bara att jag inte alltid tänker så mycket på andras verksamheter....
Kan säga att det känns lite absurt att en sketen komponent som är 3x3mm och har 8 ben skall switcha 2A !! och göra det ca 1 miljon ggr per sekund!
Det problem jag ser rör stabila tidskonstanter över olika temperaturer och tid.