0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och jag tycker att det skulle vara toppen med ett register där man skulle ha möjlighet att spåra alla våldsverkare och tjuvar och alla andra bottslingar och sedan låsa in dom på obestämd tid. Skulle priset för det är att nån lyssar på mina samtal och läser min post så tror jag nästan att det skulle vara värt det. Det finns inget som jag tycker så illa om som "asociala" människor som lever på andras bekostnad
Det där med att kameror och telefonavlyssning påverkar integriteten negativt har jag full förståelse för. Likväl tycker jag det är befogat med kameror på vissa offentliga platser, visserligen kommer bilderna fram först i efterhand, men de kan hjälpa till att klara upp brotten och vara bevis vid fällandet.Detta leder till att en större mängd våldsbrott blir uppklarade, och det verkar avskräckande för de jävlarna.Ett DNA-register ser jag ingen som helst nackdel med! Hur skulle man kunna använda det på fel sätt? Med tanke på hur det skulle underlätta vid utredning av framförallt mord, våldtäkter och kanske t.om. våld och inbrott, så är det inte så dumt.Förstår inte riktigt vad som skulel vara negativt med det, men förklara gärna för mig...
Övervakningskameror i hemmen och på offentliga toaletter - njae kanske inte.Övevakningskamera på Fristadstorget i E-tuna - yes.Men ni tycker väl det är bättre att buset får knacka pensionärer och våldta småflickor ifred? Så inte er "integritet" hotas.Brottsoffrens integritet då?DNA-register - kan kanske missbrukas, men lite oklart hur. Men alldeles förträffligt för att hitta grova förbrytare, som Linköpingsmördaren eller Hagamannen. Ni tycker kanske att vi borde avskaffa personnumren? Deras existens måste ju verkligen ha kränkt er integritet.
Förstår ni inte att det skrivs böcker och görs scifi-filmer om detta skräckscenario?
CiteraFörstår ni inte att det skrivs böcker och görs scifi-filmer om detta skräckscenario?Jo jag läste Orwell's 1984 på gymnasiet och skrev en uppsats om den.Men min paranoia har jag under kontroll. Humlan, skulle du kunna tänka dig kameror i taxi och bussar vid förarplatsen - eller är det ok att dom åker på stryk eller blir rånmördade?Vad gäller Sahlin som tråden började med kan vi nog räkna med att få se en hel del attacker mot henne den närmaste tiden, från alla möjliga håll. Inte minst från facket och delar av (s)! Man bör fundera på vem avsändaren är och vad dom är ute efter.En grannlaga uppgift för undersökande journalister - om sådana längre existerar.Dåliga journalister och media är ett större hot mot demokratin i samtiden än övervkningskameror.