0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
själv hade han bara 4 graders diff.
Hmmmmmm.Om VB-diffen sänks så ökar tempen på returen varvid framledningstempen ökar snabbare, vilket i sin tur innebär att gradminuterna sänks snabbare, vilket i sin tur innebär att gångtiden för kompressorn kortas, vilket i sin tur innebär att elförbrukningen minskar........ Right?Det här var kanske som att svära i kyrkan, men jag var snuddande nära att hamna på -500 gradminuter nu under den gångna veckan som hade inneburit att TS skulle gå in.Efter hela familjens duschande på morgonen i kombination med tio minusgrader ute så tog det så pass lång tid för pumpen att komma över idealframledningstempen att gradminuterna bara fortsatte att ticka neråt innan det hamnade på plussidan igen.I det här läget var jag mycket nära att skruva upp cirkpumpen ett snäpp, trots att jag har det ideala 7 grader diff. Hellre lägre COP än TS om jag får välja.
sen som du säger så är ju lägre COP bättre än TS, men då ska du ju ändra gradminutrarna för TS istället !
Citat från: CarMan skrivet 26 januari 2007, 21:55:38sen som du säger så är ju lägre COP bättre än TS, men då ska du ju ändra gradminutrarna för TS istället !Det går inte att ställa gradmin för TS lägre än -500 så det är ingen framkomlig väg. Default är -400.Vad jag gjort, vilket funkar så länge inte temperaturen kryper ännu längre ner, är att jag har ställt upp gradmin för kompressorstart och kortat VV-värmingstiden vilket tillsammans ser till att underskottet på gradminutrarna innan framledningstempen har hunnit över önskat värde inte hinner ticka så långt ner.Sen kan jag ju iofs stänga av TS helt.........