0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När vi ändå är inne på att skrämma norrläningar,så finns det jag kallar flockningstemperatur eller då parafinering av oljan i förångaren sker, punkten för detta startar vid den temperatur som i bilden nedan kallas flyttemperatur och eftersom oljan i en E9DKE är 68 så är oljan flytande över -36grader.Med andra ord så bör man i norrland även titta på detta vid val av värmepump eller överväga byte av olja.När jag besökte vittangi så var nattempraturen -38grader men likt glykol så uppräder oljan så att den börjar tjockna till vid -36grader men det kan jag säga att den har små utsikter att komma från förångaren vid temp under -36grader. Stopp av kompressor bör självklart göras vid sådana tempraturer samt att gärna kombinera stoppet med vevhusvärmare.
Hade jag svarat för ett år sedan så hade jag sagt att MartinX har en smart lösning på problemet med att pumparna avfrostar i onödan i tex norrland.Jag har vunnit mycket erfarenheter sen dess och anser nu att avfrostningar tidsmässigt är helt nödvändiga i luft/luft sammanhang.Detta säger jag utan att veta om det gäller alla modeller vilket mycket väl kan vara fallet.Låga utetemperaturer ger låga förångningstemperaturer som (nu är det risk för att bosse fastnat i vinkelvolten) hämmar oljeåterföringen till kompressorn.Genom att avfrostningen ingriper och ett kort tag höjer förångningstempraturen så levereras sammtidigt oljan tillbaka till kompressorn och cirkeln sluts.vid lågtemperaturdrift så är det enormt viktigt att ha en oljeavskiljare som hindrar att oljan tappas bort ute i systemet och att den hela tiden återförs till kompressorn därför är frysar utrustade med just en oljeavskiljare.(Oljeavskiljaren avskiljer oljan från hetgasen direkt efter kompressorn) Våra värmepumpar är frysmaskiner där utetemperaturen bestämer förångningtemperturen och dessa saknar oljeavskiljare därför att den reversibla driften gör detta onödigt vilket betyder att fortgår driften tillräkligt länge vid låga utetempeaturer så går kompressorn till slut tom på olja. jag vet att detta låter som sience fiction men det stuntar jag i.Vissa kompressorer är känsligare för drifttiden = mängden olja som lämnar kompressorn innan avfrostning och olika kompresorer påverkas av detta på olika sätt, vissa maskiner tex vanliga frysboxar påverkas inte alls eftersom oljan inte har någon slurkeburk att fastna i. Kontentan av vad jag sagt är att skulle man bygga en opimal avfrostning som bara avfrostar när det behövs så måste en oljeavkiljare monteras in på hetgasen.En del uppmärksamma tycker sig känna igen detta ifrån en annan tråd vilket stämmer.Det gällde där E9DKE men förhålladet är det samma avsett modell eller fabrikat eller köldmedium det som skiljer på vad som händer är hur kompressorn använder sin olja.Betydelsen av detta är att ju djupare förångning är ju tätare bör avfrostning vara, i Fallet E9 så är det tiden melan avfrostningen som avgör. 0 grader med mycket fukt = djupförångning och lång drifttid mellan avfostningarna 80 minuter eller 2 timmar = -35grader i förångningstemperatur.I norrland vid -35 grader så förhållandet exakt det samma men med 40 minuter mellan avfrostningarna detta räddar ett stort antal maskiner från en kvalfylld död. Så avfrostningarna skall fungera som dom gör och MartinX HE-maskin fungerar som den skall men med ökad risk vilket kan kompenseras för enligt annan tråd.