0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
svår-reglerat!regulatorn "ser"inte om den kalla förångningstempraturen beror på 3mm is(inget luftgenomsläpp) vid -3 ºC ute eller om utetempen är -20 ºC.effekten blir den samma rent kyltekniskt.för att komma runt problemet så får man ha en regulator+utegivare som förlänger "min drifttid mellan avfrostningar" i takt med sjunkande tempratur.vilket i och försig är en baggis, bara tillverkarna vill.mvh.ACE
Min hustru var inte glad på morgonen bara 18° inne men -26° ute och förståss ingen elvärme på, så det blev att elda i braskaminen för att få "godkänd" temp innomhus men inatt åker nog elvärmen på, vi har fortfarande mellan -26/27° ute och dom hotar med ner till -30/35 kommande dygnTill följd av denna kyla så undrar jag om någon vet/anar varför dessa "tokavfrostningar" sker när det är -20° och kallare, förångaren är totalt fri från frost men ändå sker dessa avfrostningar ca 1ggr/timme, man går ju miste on en hel del värme på detta sätt, ca 4 timmars värmeavbrott/dygnVad jag förstått så är detta med onödiga avfrostningar vid rejäl kyla vanligt förekommande också på många andra märkenNågon som har en logisk förklaring på dessa "tokavfrostningar"?Varmare än -20° sker avfrostning bara när behov finnes, dvs när förångaren är vit av frostJust nu börvärde 25° fläkten på auto, fart ca 2:an, utblåstemp 40,9°, utetemp -26,2° och strömförbrukning 1180-1220W
Min Ras10 lägger av strax innan temperaturen når -20 här.