Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: störst solfÃ¥ngare vinner eller antal rör!! tala om va du har :)  (läst 3260 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jag kör ca 20 m2 varav 10 m2 är nya själv byggda
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
jag kör ca 20 m2 varav 10 m2 är nya själv byggda

 ;D ;D Har Ni dÃ¥ligt med sol, eller värmer Du för hela kvarteret!? Jag har bara 44 st vakumrör, men dÃ¥ badar inte hela byn hos oss heller  ;)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
 ;D tror min e större än din ,har 60 rör om jag inte räknat fel...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
hej
 ;D tror min e större än din ,har 60 rör om jag inte räknat fel...

Fick inte plats med mer..., om jag inte skulle ha satt framför fönstren förstÃ¥s  ::) Fast jag funderar kanske pÃ¥ att sätta fler rör ovanför de jag nu satt upp. Men jag fÃ¥r se...., det verkar räcka lÃ¥ngt med dom som finns.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Hej

joo det räcker säkert långt...fast det va gumman som bestämde .. --/

hon sa "klart vi ska ha det största ..som vanligt"  jag nöjer mig inte med nÃ¥n mini modell...
så det va ju bara att ta till det värsta som fanns :D

nää allvarligt jag funderade hårt på 3 st fångare men sinfix mannen sa att det va i princip inte lönt för vid bra väder skulle dom koka i princip allt å va det dåligt väder så gav dom ändå för lite pulver även fast dom va stora ...han tyckte att 2st va precis lagom till min 500 liters tank

men jag funderar på om det inte ska gå spara värmen i en slav tank..dvs montera in en 500
liters tank till brevid den jag har å ladda in övereffekten i den för att senare spola tillbaks den i varmvatten beredar tanken....
har för mig att dom kan göra det vid vedeldning


hmm fast det blir senare ska först ha igång det här systemet...



Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Värst?
En privatkund har 5 x 30 =150 rör. De hade över 20 grader i poolen i slutet av oktober 8)
Ett hyreshus har kört med 4 x 30 rör och dubblar nu till 8 x30 =240 rör.
De kör den anläggningen tillsammans med bergvärme.
En kund fick fel pÃ¥ styret till sin bergvärme-solfÃ¥ngaranläggning i somras, fick inget varmvatten men 27 grader i borrhÃ¥let  8)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Hej

joo det räcker säkert långt...fast det va gumman som bestämde .. --/

hon sa "klart vi ska ha det största ..som vanligt"  jag nöjer mig inte med nÃ¥n mini modell...
så det va ju bara att ta till det värsta som fanns :D

nää allvarligt jag funderade hårt på 3 st fångare men sinfix mannen sa att det va i princip inte lönt för vid bra väder skulle dom koka i princip allt å va det dåligt väder så gav dom ändå för lite pulver även fast dom va stora ...han tyckte att 2st va precis lagom till min 500 liters tank

men jag funderar på om det inte ska gå spara värmen i en slav tank..dvs montera in en 500
liters tank till brevid den jag har å ladda in övereffekten i den för att senare spola tillbaks den i varmvatten beredar tanken....
har för mig att dom kan göra det vid vedeldning


hmm fast det blir senare ska först ha igång det här systemet...




Å ännu fler rör, å en tank till..., kanske. Efter den andra tanken alltså ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
 :o Skall sätta upp mina vackum nu i vÃ¥r 6 * 15 = 90 rör
 Skall köra det mot dubbla Acc tankar pÃ¥ 500l ( förbereder för ytterligare en om det behövs)
 Skall ta hjälp av markslingan pÃ¥ 630m att kyla dom pÃ¥ sommaren sammtidigt som jag förvärmer jorden till vintern ( har hört att det är effektivt för att kunna höja effekten pÃ¥ pumpen)
Skall instalera en Thermia Diplomat optimal 10 som skall täcka det solen inte klarar på vintern
Pumpen kommer i slutet av feb. 8) / Pegge

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har 11,3 m² solfångare som laddar mot 1800 liters acktank. Systemet gick i kok i somras för att acken nådde 98° i botten som jag hade som stopp temp för c-pumpen.

Numera så sitter det en SYR-ventil i acken som skall "dump" varmvatten ifall bottentempen når ca. 95°, allt för att slippa kokning i systemet eftersom mina solfångare inte klarar partiellförångning......
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
Skall sätta upp 30 rör och se hur det fungerar. Sc:,h Det är 30X rören.
Har 2 st 500l acktankar som jag kan köra var för sig eller tillsammans.
Dessa är kvar sedan vedeldartiden,så nu kommer de till nytta igen. :)
Börjar lite försiktigt med att satsa enbart på tappvattenförsörjning.
Om det visar sig fungera bra så är det mycket enkelt att bygga ut systemet.
Ser fram emot våren då det blir dags för installation.(prylarna ligger i källaren och väntar)

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 230
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!