0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det utan minsta tvekan och med marginal sämsta "test" jag sett, det förekommer mängder med fel i materialet.Har Daikin beställt testet måntro...
Att driva en maskin till sitt max är inget ovanligt, se bara på biltidningarna som visar MAX effekt på en motor vid olika varvtal, medan vi i praktiken kör till 99% på dellast i bilen.
Jag håller med VPGR till fullo, jag har inte mycket till övers för SP:s tester heller, dellast och tomma tabellrader för vissa värmepumpar utan synbar förklaring...Nä, jag tror faktiskt att maxeffekttester är minst lika vägledande som SP:s tester, även om man kan se att den finska testen har uppenbara fel så ger den ändå en viss vägledning, speciellt om man tar hänsyn till var i landet man bor.I norra svarige kan man se mer på den finska testen än på den som SP/Råd&Rön gör och tvärtom om man bor i södra sverige.(Eller norge/Finland/Danmark för den delen)
Citat från: vpgr skrivet 20 januari 2007, 20:29:05Att driva en maskin till sitt max är inget ovanligt, se bara på biltidningarna som visar MAX effekt på en motor vid olika varvtal, medan vi i praktiken kör till 99% på dellast i bilen.Om man jämför med test av bilar så är detta test lite som om man tog bort övervarvningskyddet och varvar motor så mycket det går. Man får maximalt varvtal men effekten är inte nödvändigtvis maximal. Testet blir alltså missvisande. Pga testmetoderna så är resultaten missvisande, enligt min åsikt är de inte ens riktvisande.
Och att de kräver småsaftiga 135.000:- + moms för testet.
Det är inte så att man varvar motorn så mycket det går.Man varvar motorn till rödmarkeringen!D.v.s. full frekvens på invertern.
Citat från: vpgr skrivet 20 januari 2007, 23:43:22Det är inte så att man varvar motorn så mycket det går.Man varvar motorn till rödmarkeringen!D.v.s. full frekvens på invertern.Vilket är max vad motorn varvar. Rödmarkeringen är det som pumpen själv skulle begränsa med sin egen styrning, vilket man i testet manipulerat.