0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kör ni det magasinerade varmvattnet genom VVX:en, eller radiatorvattnet?
Jo, egentligen räcker det ju att sätta två termometrar (retur och tillopp) till vvx och sedan strypa så det blir lite lagom skillnad
Citat från: tipo874 skrivet 15 januari 2007, 11:48:50Kör ni det magasinerade varmvattnet genom VVX:en, eller radiatorvattnet?Jag har inget varmvattenmagasin. Jag cirkulerar radiatorvattnet i acktanken genom vvx och sedan plockar jag ut vv via kammrörslingor.För maximal verkningsgrad så ska man använda vattnet med lägst temperatur. Dvs i botten av tanken. Hur menar du med att koppla den på radiatorvattnet? Menar du på framledningen eller på returen?mvh
fick veta av en vedeldar kompis att det skiktar sig bättre om man laddar in uppifrånvå och kollade hur det funkade hos han å detverkas stämma bra han hadde 70 i topp å 45 i botten ...
hej jag ska koppla in plattisen direkt i tanken ...det varma ut så högt upp det går på tankenmatar ledningen till plattisen tar jag ut i botten på tanken så lågt som det gårfick veta av en vedeldar kompis att det skiktar sig bättre om man laddar in uppifrånvå och kollade hur det funkade hos han å detverkas stämma bra han hadde 70 i topp å 45 i botten ...
Om man använder en termostatsyrd laddkrets så är det en annan femma. Då begränsar termostaten flödet genom tanken och man behöver inte strypa.
hej joo men det e ju bara att strypa flödet lagom till tanken från plattisen...bör funka bra med en ballofix alterativet e ju en 60-70graders termostat på röret dom finns det ju gott om till vedanläggningar Tillägg ....Btw hur många liter börjar solfångar kretsen att rymma jag har ca 3+4m 15 mm rör + mängdenvätska som rymms i fångarna (2st) tror ni det rymmer 2-3 liter vätska...
Dvs om du har 20 grader mellan fram och retur och slår ifrån pumpen när du har 90 ºC i toppen på tanken så har du bara 70 ºC i botten. Men du kan ju alltid börja med en strypning och se hur det funkar. Om du har så pass soligt att du kan få 90 grader i toppen så skiner solen nog oxå nästa dag och då gör det kanske inget att det "bara" är 70 i botten?
Hur menar du då, du sätter väl inte tempgivaren som slår ifrån i toppen av tanken? Det är ju när botten närmar sig kokning man vill stänga av cirkulation.