0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej på er kunniga!Har ett litet problem. Imorse när jag kom ut så var det 4+ och en stor isklump baktill på 2010:an. För att få bort den så brukar jag ta varmvatten och hälla på isen så att den smälter bort. Lite slöseri kanske med varmvatten... Nu till frågan.Finns det något bra sätt att undvika nerisning eller är det nått man får leva med?Nån annan som har problem med sin 2010? Min brukar få lite tuppjuck då & då. Ibland så får den för sig att göra varmvatten tills den löser på hög retur, ibland så öppnar pannan sjunten (Stavning?) och mosar ut varmvatten på elementen på högsta fart, 50 grader +. Vet inte vad jag ska göra. Nötterna som har installerat skiten vet inte heller vad dom ska göra!Nån som har en bra ide?
Min ínställning är:Meny 9.1......Start Avfrostning -3, Stopp avfrostning +10 avfrostningtid 5 min, gång mellan avfrostning 60 min, Max returtemp 50 gr Meny 1.0VV laddning start 48 stopp 50 (ej högre pga högframledn stopp kommer)period tid 20 min och max VV TID 10 min
Eftersom du installerat din VP 2004, så vill jag fråga hur var det förra vintern?Fungerade det smärtfritt då?Min inställning med SMO som har liknande program som SMO sköter av frostningen kanon.Tidigare utan program styrning utan endast 2010 var det tidsvis påisning runt 0 ute.Nu växlas över till VV delen så att avfrostningen forceras (ca 1 min ) sen tillbaka till normal gång igen.Kontrollera under meny 5,0 hur temp på avfrostning förångningstemp, sugastemp, hetgastemp uppför sig vid avfrostning. Läs av och återkom med värde.
Tackar för svaren!Citat från: Janne El-Energi skrivet 27 december 2006, 12:37:44Eftersom du installerat din VP 2004, så vill jag fråga hur var det förra vintern?Fungerade det smärtfritt då?Min inställning med SMO som har liknande program som SMO sköter av frostningen kanon.Tidigare utan program styrning utan endast 2010 var det tidsvis påisning runt 0 ute.Nu växlas över till VV delen så att avfrostningen forceras (ca 1 min ) sen tillbaka till normal gång igen.Kontrollera under meny 5,0 hur temp på avfrostning förångningstemp, sugastemp, hetgastemp uppför sig vid avfrostning. Läs av och återkom med värde.Den isade ner sig förra året med och jag fick dra ut slangen och spola vatten på´n.Kollade inställningarna nu när jag kom hem från jobbet och där står det att avfrostningen inte börjar förrens -2 så den ändrade jag till +2 (max) istället. Maxtiden för avfrostning ökade jag från 7min till 10min. Får se om det blir någon skillnad. Slog på manuell avfrostning när jag kom hem och då rann det mesta av isen bort så det funkar iaf. Synd bara att pumpen har stått och gått hela dagen i onödan...Det var första nerisningen för säsongen. Kan det aldrig bli kallt ute så man slipper detta...