0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag vill komma till är det gör ont i själen att gå emot all statestik och fatta ett beslut.
Sen så vidhållare jag att vilket märke man väljer inte är det viktigaste utan PLACERINGEN av vp:n.
Mycket sant. Måste ändå nämna att jag tycker sanyo verkar vara grymt bra pumpar om man tittat på samtlig statestik.Håller inte riktigt med dig Krister om att Sanyo KRV-123 är mycket sämre än Sanyo KRV-124. COP värdena är identiska och effektskillnaden är i snitt 0,6kW till 124ans favör. (vid 2 grader i mitt diagram verkar det som om 123an har mycket sämre effekt men det har att göra med att man fick högre COP om man körde i delast.)Men jag misstänker (och ber för ) att du har rätt i att Nocrians värden är bättre. I vilket fall som helst har den ju en outstanding uteffekt på kallare väder. Väldigt kraftig pump med tanke på vad den kostar.Det är faktiskt en grej vi inte snackat om så mycket i forumet och borde ta upp mer. Just att priset på pumpen kontra effekt den ger spelar roll och att det kan bli svårt att tjäna igen skillnaden bara på det bättre COP värdet.Priset för Nocrian kommer bli 21000:-. Jag misstänker att man kan köpa 2 Sanyos och få dom installerade för kanske drygt 30000:-Om det betyder att pumparna sen gör samma jobb (ungefär) även om kanske det blir jämnare värme med 2 pumpar så hur svårt blir det att tjäna igen de pengarna som pumparna skiljer i kostnad. Det kanske kommer ta såpass lång tid att det inte är värt det kostnadseffektivt.Jag vet att jag kan köpa en Fujitsu ASY 14 Arctic för 18000:-Skiljer den sig så mycket från Nocrian att jag någonsin kommer få tillbaks de 3000 kronorna? /durre