0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har svårt att tro att E12EKEB och IVT lämnar knappt 3,5kw och Tochiban RAS10 4,5kw vid max kompressor effekt vid +7 grader även om dom har räknat in avfrostningarna som inte varar länge vid +7 grader. Har någon läst SP´s testrapporter om dom har några avfrostningar medräknade i sina kalkyler för respektive städer? Det är nog dags att man ber sin Finska leverantör att översätta rubb och stubb till ett språk som man själv fattar. Motsvarigheten till Svenska SP har gjort tester på ett massa maskiner så dessa siffror kanske kommer från det testet, mig veterligen så testades bla.E9EKEB Sanyo 93. mvhTS
Ta Hitachin t ex. Jag är ett levande exempel på att siffrorna inte kan stämma. Minustecken på COP är fullständigt tekniskt omöjligt.
Citat från: gano skrivet 08 december 2006, 22:45:45 Ta Hitachin t ex. Jag är ett levande exempel på att siffrorna inte kan stämma. Minustecken på COP är fullständigt tekniskt omöjligt. Förstår inte riktigt hur du menar att DU kan vara ett levande exempel Men COP kan visst vara negativa. Om en pump avfrostar mer än den värmer.inmatat kW till inneluften kW COP12211110,50,51001-0,5-0,5M.a.o. så blir COP negativt när pumpen transporterat ut redan befintlig värme ur huset. En A/C har negativt COP om man ser ur uppvärmningssynvinkel.