Tack för de snabba svaren...
Jag tror oxå att värmekabel är den ända lösningen på problemet. Undrar om inte jag oxå bor för långt norrut..det här är nog en utrustning som fungerar mycket bättre i södra Sverige..
Jag var till min lokala IVT handlare.. dom har flyttat och så har dom slagit sig samman med andra företag.. jag fick handla reservdelar ( -10gr givare), blev mycket väl bemött..
inte bara som en besvärlig hemmamekare..få se hur det går när jag behöver deras hjälp vid arbeten som jag inte kan själv..jag tror det går bättre nu..
Om intresse finns så förmedlar jag lite problem jag haft med värmepumpen och pannan, kanske hjälper ng..
- I Lördags kväl blev det kallt i kåken..driftstopp.. röd signallampa lös för givarfel..
Koppla om i centralen till vanlig eldrift på pannan, lätt, bara att flytta ett stift..
mätte alla givare i pumpen ( samma värden på alla) felet var givare för -10 gr ( stänger pumpen vid -10gr), den hade ett värde som motsvarade -8 gr, när det var +6 gr varmt ute..böt givare, fungerar nu perfekt
Tips, man kan bara mäta givarna med bruten krets..
Några tidigare fel genom åren:
- Tillsatselen i pannan stängde inte av, utan överhettningsskyddet löste ut.. felet var det lilla styrreläet till tidreläet för kontaktorn till elpatronen..reläet släppte inte, för en man knackade på det.. böt alla smårelän, köpte från ELFA.. var dåliga relän original..fungerar nu perfekt..
- Tidvis kraftigt porlande/fräsande ljud från pannan...rengjorde filtret som sitter på tilloppsröret till värmepumpen, OJ.. vilken skillnad det blev på anläggningen, allt ljud försvann och bättre värme.. slarv från mig..men ni andra.. kolla filtret..tro inte servicekillarna gör det..
( vattnet spolar inte igenom värmepumpen vid täpt filter) kolla oxå så att inte värmeväxlaren är tät!
- IVT kopplade om pannan till högre effekt vid prioritering för varmvatten vid tillsatsel..
( när värmepumpen står still vid kallt väder) fick tjata om att få det utfört, blev mycket bättre...
(utfördes under garantitiden) vet inte hur det är på senare pannor..
- Ljudisolerade pumpen invändigt och tog bort det yttre gallret från fläkten, blev mycket tystare och trevligare för grannen..isolering köptes på mekonomen, själhäftande material, ca 2 cm tjockt
satt oxå pumpanläggning på gummifötter (motorfästen från bil)
- Skramlet från fläkten vid isbildning, såg jag här i forumet att lösningen ska vara en plastkåpa runt fläkten.. tack för det tipset... ska byta direkt..jag har plåt, och får gå och peta bort isbitar i nederkant på kåpan..
- Har öppnat alla termostatventiller så mycket som möjligt och reglerar värmen med pannan..
för att slippa för hög returvärme...(har utegivare)