Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Namninsamling, läs och skriv pÃ¥ om du hÃ¥ller med mig.  (läst 16324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #30 skrivet: 03 december 2006, 12:43:46 »
Men hallÃ¥!! Vakna upp nu, Ã¥ förstÃ¥ att spara inte är nÃ¥n lösning. Bara ett perfekt instrument för stat Ã¥ elbolag att slippa göra nÃ¥t Ã¥t problemet. Dom stora vinnarna när Vi sparar är elbolagen, som slipper investera i mer produktion, eller bli hotade frÃ¥n nya aktörer. Sen kan heller ingen fÃ¥ mig att spara pÃ¥ nÃ¥t, som är en av de fÃ¥ saker som det finns obegränsat av, nämligen energi. Ã… när problemet är hur enkelt som helst att lösa, genom att bara ta fram mer produktion, sÃ¥ är det det som ska göras. Men tydligen lÃ¥ter mÃ¥nga sig luras av att spara är en god ídé, trots att Vi sparat massor i mÃ¥nga Ã¥r,sÃ¥ har elpriserna ändÃ¥ stigit med över 200%. Hur fan tänker folk eg, vill dom inte se hur grundlurade dom är, eller vad sitter det i  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #31 skrivet: 03 december 2006, 13:34:29 »
Strøm er fortsatt billig i Skandinavia i forhold til nedover i Europa. Der trenger de også mer strøm, men har dårlig med miljøvennlige alternativer. Her oppe har vi dog meget gode forutsetninger for både vind- og vannkraft. Etter min mening burde vi bygge ut så mye som mulig og være så energieffektive som mulig slik at vi etterhvert kan eksportere store mengder miljøvennlig kraft til Europa. Det vil gå til erstatning av forurensende kullkraft, noe som vil senke CO2-utslippene betraktelig. Samt skaffe oss en hel masse eksportinntekter, noe skal f.eks Norge leve av etter at vi blir nettoimportøt av olje også.

Vi burde se kraftmarkedet i en mer europeisk sammenheng, ikke smÃ¥ "øyer" her og der. Hvorfor skal prisforskjellen pÃ¥ strøm være sÃ¥ stor mellom Sverige/Norge og f.eks Danmark ? Se hvor det leder hen, i Danmark selges A++ merkede hvitevarer overalt. I Norge er de klin umulig Ã¥ fÃ¥ tak i, jeg mÃ¥tte bestille ny fryser gjennom Kvik Kjøkken da jeg skulle ha en siden de fÃ¥r varene direkte fra Danmark og dermed hadde tilgang pÃ¥ dansk sortiment. Electrolux i Norge fører ikke tilsvarende produkter da etterspørsene er for lav sier de  fiR:

De fleste kan spare mye strøm, selv om de fyrer med varmepumpe. Jeg bor i et relativt stort hus med en ekstra bygning med en leilighet i. Husholdningsstrøm for begge bygningene var ~28.000kWh samt ~4000kWh i vv på sommeren og 3 kubikk olje når jeg flyttet inn. Nå er vi nede på ca. 16.000kWh i husholdningsstrøm, 7000kWh til varmepumpe og ingen olje.

Mitt tips er kjøp en strømåler på Clas Ohlsson og sjekk hvor mye hvitevarer og PCer bruker. Jeg fant f.eks en gammel fryser som brukte over 1000kWh i året. Den nye bruker fjerdeparten...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #32 skrivet: 03 december 2006, 13:49:47 »
Jag har gjort allt detta sedan många år tillbaka.

Jag har A++ på alla vitvaror.
Jag har en PC som drar 50w. (mätt med clas olssons mätare)
Jag har två kaminer.
Jag håller max 20 grader på toaletter och sovrum (i elvärme), resten "blir vad det blir".
Jag har ett modernt styrsystem för elvärmen.
Tillägsisolerat tak.
Släcker i alla rum jag inte befinner mig i.
Använder minimalt med vv (som går på elpatron)
Följer ALLA spartips jag kommer över och terroriserar familjen med min "snålhet"
Nu blir det en luft/luft-pump oxå.

Den är dock inte monterad än så i dagsläget gör jag av med 22000 kwh / år.
Hus= 230 m2.


Nu handlar inte min fråga om detta, för sparande ÄR BRA och en viss prisnivå bör finnas för att hålla motiveringen till sparande på rätt nivå.

Frågan handlar om dessa påslag som sedan rinner ner i chefernas privata plånböcker istället för att det sätts upp miljövänliga el-kraftverk.

Jag skulle gärna ha både solanläggning, borrhål och superisolerat, men hur ska man ha råd med detta då? Elpriset käkar ju upp MIN vinst hela tiden.
Det är MIN vinst på sparandet som syns på chefernas lönecheckar.

Om jag fick pengar över så skulle jag göra mitt hus mer energisnålt än det är idag, det kan du lita på.

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #33 skrivet: 03 december 2006, 13:58:59 »
Ingen kommer få mig att tokspara, bara för att fylla penningfickorna åt andra, vilket är precis vad Vi gör just nu. Ju mer Vi sparar desto mer höjs elpriserna, elproducenterna vet ju att Vi har pengar att betala med, eftersom Vi sparat in på antal kWh. Så det enda som händer när Vi sparar, är att vinst-marginalerna ökar, utan att elproducenterna behöver lyfta ett finger. Så fortsätt Ni att spara, en dag kommer Ni att inse att det är bara er själv Ni lurar. Själv kommer jag så fort det blir minsta lönsamt/möjligt, att producera min egen el..., hur återstår att se, då det finns flera alternativ som känns framkomliga...

mvh humlan.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #34 skrivet: 03 december 2006, 14:04:01 »
Citera
Själv kommer jag så fort det blir minsta lönsamt/möjligt, att producera min egen el

Då är vi två.

Jag sparar nu för min överlevnads skull men inser ju att det bara blir värre.
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #35 skrivet: 03 december 2006, 14:16:46 »
Citera
Själv kommer jag så fort det blir minsta lönsamt/möjligt, att producera min egen el

Då är vi två.

Jag sparar nu för min överlevnads skull men inser ju att det bara blir värre.

Ok, jag förstår ditt tänkande. Men om allt vårt sparande skulle ha omsats i praktiken, till vad det var/är tänkt att göra, då skulle det troligen enbart ha funnits miljövänlig el. Men vad har hänt med det? I praktiken ingenting alls! Just för att Vi lurats att lägga våra pengar på nya maskiner som förbrukar mindre energi, utan att nåt elbolag gjort ett skit för att dra sitt strå till stacken. Tänk om dom varit tvingade att investera i produktionshöjande miljövänlig saker, i samma mängd kWh Vi sparat. Då hade Vi haft god tillgång på el, utan att utsläppen ökat ett enda dugg. Troligen kommer det att gå att istället minska dom rejält, efterhand som alla gamla energislukande med tiden själv fasar ut sig...

mvh humlan.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #36 skrivet: 03 december 2006, 14:52:28 »
Citera
Tänk om dom varit tvingade att investera i produktionshöjande miljövänlig saker, i samma mängd kWh Vi sparat. Då hade Vi haft god tillgång på el, utan att utsläppen ökat ett enda dugg.

Det är detta debatten går ut på.
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #37 skrivet: 03 december 2006, 19:36:21 »
Jag förstår inte gnället.
Ni vill absolut inte spara på el men ni tycker att elpriset är för högt.

Det bästa vore väl om vi fick betala timmpris för elen.El mätaren mättes av varje timme och priset sattes då.
Någon som tror vi skulle ha brist på effekt då?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #38 skrivet: 03 december 2006, 19:43:46 »
Du läser ju inte vad som skrivs...

Det är enorma vinster som rinner ner i fel plånböcker.
Kan vi enas om detta?

Kan vi enas om att priset är ok OM vinsten gick till rätt saker?

Detta handlar inte om att jag gnäller på högt pris, det handlar om att det görs miljardvinster på en vara som alla måste ha.

Kan vi förstå detta nu?

Dessa miljardvinster räckte tydligen inte utan det fick bli ett certifikat som alla tvingas betala "så det går mer pengar till forskning".

Vart går dessa miljardvinster då? Jo till en handfull chefer.

Är det OK tycker du, Hansson ?

Hajjar du mitt gnäll NU då?


EDIT: Misstolka mig inte, jag sparar gärna. men jag vill inte snåla, eller ha en dålig levnadsstandard bara för att ovan människor är så giriga.

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #39 skrivet: 03 december 2006, 20:03:09 »
Jaja det hänger jag med pÃ¥  *vinkar*
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #40 skrivet: 03 december 2006, 20:16:47 »
Jag förstår inte gnället.
Ni vill absolut inte spara på el men ni tycker att elpriset är för högt.

Det bästa vore väl om vi fick betala timmpris för elen.El mätaren mättes av varje timme och priset sattes då.
Någon som tror vi skulle ha brist på effekt då?

Självklart finns ingen anledning att spara på nåt som det finns obegränsat av. Den brist det talas om, har elproducenterna själv sett till att skapa, genom att inte återinvestera vinsterna i nyproduktion av el. Alltså nåt som överhuvudtaget aldrig skulle ha fått hända. Å ska det vara så svårt att förstå, att den makt som elproducenterna har, faktiskt kan lamslå stora delar av Sverige, bara för att man vill ha ut mesta möjlig vinst i alla lägen. Som det är nu, behövs bara en längre tids kyla, å Vi har en ransonering av elen på halsen. Det är helt orimligt att hela Sverige, företagare som anställda, ska vara helt maktlösa, mot några få aktörer. Sen får Du Hansson kalla det gnäll, eller vad Du vill, men elkraft är nåt som ska vara garanterat åt alla, till en rimlig kostnad. Inte nåt som några få kan profitera fritt på, till skada för ett helt land.

mvh humlan.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #41 skrivet: 03 december 2006, 21:31:54 »
Du uttrycker dig väldigt bra Humlan Thumbsup


Ville bara säga det :)
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #42 skrivet: 03 december 2006, 22:08:13 »
Du uttrycker dig väldigt bra Humlan Thumbsup


Ville bara säga det :)

 ;D ;D Tack för det! Alltid trevligt med lite motvikt, dÃ¥ jag oftast lyckas reta gallfeber pÃ¥ lÃ¥ngt fler, än jag fÃ¥r sympatier i frÃ¥n. Men jag sticker gärna ut hakan, Ã¥ tar smällarna, om det kan göra sÃ¥ att fler "orkar" bli lite mer engagerade i vad som händer i Sverige, eller omvärlden. Kanske kanske, kan det göra nÃ¥t lite, för att proffs-politikerna inte helt ska ta över beslusfattandet.

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #43 skrivet: 04 december 2006, 10:18:40 »
Jag förstår inte gnället.
Ni vill absolut inte spara på el men ni tycker att elpriset är för högt.

Det bästa vore väl om vi fick betala timmpris för elen.El mätaren mättes av varje timme och priset sattes då.
Någon som tror vi skulle ha brist på effekt då?

Självklart finns ingen anledning att spara på nåt som det finns obegränsat av. Den brist det talas om, har elproducenterna själv sett till att skapa, genom att inte återinvestera vinsterna i nyproduktion av el. Alltså nåt som överhuvudtaget aldrig skulle ha fått hända. Å ska det vara så svårt att förstå, att den makt som elproducenterna har, faktiskt kan lamslå stora delar av Sverige, bara för att man vill ha ut mesta möjlig vinst i alla lägen. Som det är nu, behövs bara en längre tids kyla, å Vi har en ransonering av elen på halsen. Det är helt orimligt att hela Sverige, företagare som anställda, ska vara helt maktlösa, mot några få aktörer. Sen får Du Hansson kalla det gnäll, eller vad Du vill, men elkraft är nåt som ska vara garanterat åt alla, till en rimlig kostnad. Inte nåt som några få kan profitera fritt på, till skada för ett helt land.

mvh humlan.

Men att det finns en effekt bris har vi konsumenter sett till att det blivit.På grund av billig el har vi satsat på elvärme
Kunde vi kapa topparna när det var som kallast så hade vi ju ingen effekt brist.O kunde köra våran billiga vattenkraft
Stämmer inte detta eller är jag helt dum  Sc:,h
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #44 skrivet: 04 december 2006, 10:32:06 »
Nä, helt dum är du inte ;) (skojar bara nu)

Jag ser hur du funderar och håller med på sätt och vis.

Om vi inte skulle förbruka så mycket el så skulle den billiga vattenkraften räcka.
Dock, så använder vi denna vattenkraft redan idag, kanske till max.
Priset på den elen är inte så himla högt.

Däremot så inhandlas det el från annan källa, som kostar mycket mer.
Det är denna mindre del el som sätter priset även på vattenkraften.

Alltså blir det enorma påslag på den billiga elen.

Den dyra elen är dessutom inte alltid speciellt miljövänlig.

Så, OM vi skulle spara så vi endast skulle behöva vattenkraften, så skulle elen vara billigare, om allt gick rätt till.

Idag så går dessa enorma vinster till en handfull personer.

Om vi leker med tanken att elen skulle vara billigare men att det istället fanns krav på att alla hus som nånsin byggts, ska genomgå en energibesiktning, så skulle husen förbruka mindre energi. (idag finns väl bara energibesiktning på nya hus??)

Isolering, tex, är ju en engångskostnad och det skulle jag gärna göra men jag har inte råd, för dom pengarna hamnar hos dessa personer...

Återvinning på ventilationen, är en vettig grej, men som kostar... samma där.

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!