0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gradminuter i sig kanske är bra, men så länge Nibe/Thermia räknar minuterarna på framledningen blir det inte bra komfort.
Citat från: Lexus skrivet 21 november 2006, 13:23:48Gradminuter i sig kanske är bra, men så länge Nibe/Thermia räknar minuterarna på framledningen blir det inte bra komfort. Ursäkta att jag inte släpper detta men komforten på min Nibe är det inget fel på alls. Jag har sett att en del CTC-förespråkare hävdar att komforten är bättre om radiatorvattnet shuntas ut (jämnare framledningstemp) och det stämmer kanske i teorin. I teorin skulle då alla VP:ar med växelventil (även IVT utom X15) ge sämre komfort då de jobbar med ren flytande kondensering och on/off reglering.I praktiken så är husets värmetröghet så pass mycket större än värmesystemets så att värmepumpens start och stopp inte märks på innomhustemperaturen.
Varför har du då flyttat utegivaren till söderväggen? Jo, därför att du var less på temperatursvängningarna inomhus d.v.s. pumpen levererade värme trots övertemp.Rickard har visat att hans Nibe producerade +40°C på framledningen, då han hade +25°C på rumsgivaren.Bertil har ju inga fönster mot söder så han kan det ju funka bra för, om han inte har 20 pers hemma hos sig eller eldar i kamin. Jag ogillar att pumpen startar då man inte har något värmebehov, då det försämrar ekonomi livslängd och komfort.Varför försöker ni mörka bristerna i gradminuterregleringen? Medlemmar som kommer hit och frågar innan de ska investera sexsiffrigt, är de inte värd att veta om dessa?
Med mitt tidigare exempel börväre VB-f på 32° och 1,5° övertemp så startar Niben när fram/returledningen hamnar under 29° och Thermian vid 27,5°.Tror de senare Nibarna också styr på halvgrader, och startar då som Thermian ett antal gradminuter under 27,5°. I bägge fallen är det ofrånkomligt att fram/returledningen inte sjunker under dessa temperaturer, så att en start kan undvikas.IVT/Autoterm/Carrier med Rego600 och samma förutsättningar, så startar pumpen när fram/returledningen är 17,5°.Avkylning av radiatorvattnet till 17,5° vid 1,5° övertemp, känns som en omöjlighet.(ovanstående är räknat med fabriksinställda rumskomp och deltaT 7°)
OK, stämmer det med att rumspåverkan 5 i IVT faktiskt ändrar börvärdet 5 ºC för varje grads skillnad i innetemp, då ger jag mig. En rumsgivare i en IVT påverkar VP:n mycket mer än vad rumsgivaren på en Nibe kan påverka..
I REGO 800 ändras börvärdet med förändringsfaktorn X 0,5°, dvs förändringsfaktor 5 ger en temperaturförändring på 2,5°. Sture