0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
65m3/h är alldeles för lite, det är lika lite luft som en liten fläkt i datorn flyttar på.En innerdel till en luftvärmepump flyttar ca 500m3/h.
Allt drag känns svalkande, såvida inte luften typ är 32ºC.Förstår inte hur en takfläkt skulle hjälpa spridningen till andra rum?
Jag har en järnkamin och en mindre takfläkt i samma utrymme. Visst blir det jämnare temperatur i rummet, men draget gör att det överlag känns kallt om man sitter i det.Sätter man fläkten att suga uppåt så blir det mindre drag iaf, man får en viss omrörning.Kan dock inte påstå att det ger varmare golv dessvärre.Dock så var det förra ägarna till huset som satte upp fläkten och den sitter lite tokigt (tycker jag) för nära ett hörn, så det kan vara därför jag inte upplever den som en större "hit".
Citat från: Paxmax skrivet 15 november 2006, 23:12:45Jag har en järnkamin och en mindre takfläkt i samma utrymme. Visst blir det jämnare temperatur i rummet, men draget gör att det överlag känns kallt om man sitter i det.Sätter man fläkten att suga uppåt så blir det mindre drag iaf, man får en viss omrörning.Kan dock inte påstå att det ger varmare golv dessvärre.Dock så var det förra ägarna till huset som satte upp fläkten och den sitter lite tokigt (tycker jag) för nära ett hörn, så det kan vara därför jag inte upplever den som en större "hit".Kan man placera takfläkten i samma rum som luftvärmepumpen, är det inga problem. Då kommer takfläkten att blåsa varmluften från värmepumpen samtidigigt som den "förlänger" värmepumpens kastlängd och ökar/snabbar upp värmespridningen från denna.För att veta huruvida du skall trycka eller suga, så är ju toalettpappersprovet outstanding!Jag har själv övergått från sug till tryck efter detta prov. Trycket gav definitivt varmare golv (känns som att man har golvvärme numera )Toalettpappersprovet: Ta en 60 cm toalettpappersbit och placera i den övre delen av dörröpningen och kolla hur mycket det rörs.Ta samma toalettpapper och placera i nedre delen av dörröppningen och se hur mycket det viker av åt andra hållet.Mest vinkling på toapapperet =bästa inställningen= bästa luftväxlingen.