Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av fläkt  (läst 6322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
Placering av fläkt
« skrivet: 10 november 2006, 15:22:14 »
Jag funderar lite hur ni tror är bästa placeringen av en takfläkt, jag har två planerade placeringar. i köket, eller mitt i hallen, (bredvid vardagsrummet), vad tror ni är bässt?


undrar även vilket val av fläkt som är bässt, jag har äntligen hittat några snygga fläktar (diskreta), den ena blåser 70m3h den andra 235m3h vilken är bässt?
« Senast ändrad: 10 november 2006, 21:43:24 av Lasse Ã¥ »
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Placering av fläkt
« Svar #1 skrivet: 10 november 2006, 21:40:16 »
HAHA  *roflmao* jag funderade just pÃ¥ det jag hade skrivit..... 235m3/h dÃ¥ skall man vara glad om man inte har blÃ¥sit i kull när man gÃ¥r förbi fläkten.... den jag har i vardags rummet blÃ¥ser 65 m3/h och det är inte sÃ¥ jäkla mycket men ändÃ¥ lagom, om man inte skall uppleva draget som kallt huvuddunk :D , Tror den som blÃ¥ser 70m3/h är mer lagom synd den inte var lika snygg som den andra bara.....

Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Placering av fläkt
« Svar #2 skrivet: 11 november 2006, 02:02:16 »
Hej, har inget tips om placering, men det vore intressant att veta vad det är för fläktar du hittat (i alla fall den mindre blåsiga modellen ;)), har själv såna funderingar. Ska bli intressant att se vad det kommer för svar!

Detta är första posten för mig, jag har spenderat 13 tim och 33 minuter här utan att skriva något men har under den tiden gått från total luftvärmepumpsrudis till ägare av en Sanyo 123, vill gärna passa på att tacka alla skribenter och självklart även värden för hjälpen!

/Mikael

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Placering av fläkt
« Svar #3 skrivet: 11 november 2006, 16:44:52 »
65m3/h är alldeles för lite, det är lika lite luft som en liten fläkt i datorn flyttar på.

En innerdel till en luftvärmepump flyttar ca 500m3/h.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Placering av fläkt
« Svar #4 skrivet: 13 november 2006, 22:19:18 »
65m3/h är alldeles för lite, det är lika lite luft som en liten fläkt i datorn flyttar på.

En innerdel till en luftvärmepump flyttar ca 500m3/h.


Menar förstås 65m3/m

http://www.texadesign.se/kataloger/fans.pdf    om nÃ¥gon tycker det är för mycket reklam sÃ¥ plockar jag bort det.....

i alla fall sÃ¥ är det stratos mini jag har kikar pÃ¥..... den ser riktigt hyfsad ut i verkligheten.....   den som var absolut snyggast i verkligheten är majestik (utan lampa) men den blÃ¥ser som sagt i mesta laget.
Ett luft flöde på 75m3/h är lagom annars känns luften sval om man sitter i närheten
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Placering av fläkt
« Svar #5 skrivet: 15 november 2006, 17:07:58 »
Vad tror ni.... stör man eller hjälper man innerdelen sprida värmen med en fläkt i hallen?
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Placering av fläkt
« Svar #6 skrivet: 15 november 2006, 22:55:54 »
Allt drag känns svalkande, såvida inte luften typ är 32ºC.
Förstår inte hur en takfläkt skulle hjälpa spridningen till andra rum?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Placering av fläkt
« Svar #7 skrivet: 15 november 2006, 23:03:10 »
Allt drag känns svalkande, såvida inte luften typ är 32ºC.
Förstår inte hur en takfläkt skulle hjälpa spridningen till andra rum?

jag har en kakelugn i vardagsrummet jag vill hjälpa sprida den luften, jag har en fläkt precis framför kakelugnen i taket som sprider värmen i rummet men den tenderar till att stanna där.
Sen var tanken att ev. få mer golv varmt längre bort från innerdelen, och då tänkte jag att en takfläkt kan ju inte göra saken sämmre.? Sc:,h i övrigt så sprider sig värmen rätt skapligt, är som sagt mest för att få ner värmen på golvet
« Senast ändrad: 15 november 2006, 23:07:05 av Lasse Ã¥ »
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Placering av fläkt
« Svar #8 skrivet: 15 november 2006, 23:12:45 »
Jag har en järnkamin och en mindre takfläkt i samma utrymme. Visst blir det jämnare temperatur i rummet, men draget gör att det överlag känns kallt om man sitter i det.

Sätter man fläkten att suga uppåt så blir det mindre drag iaf, man får en viss omrörning.
Kan dock inte påstå att det ger varmare golv dessvärre.
Dock så var det förra ägarna till huset som satte upp fläkten och den sitter lite tokigt (tycker jag) för nära ett hörn, så det kan vara därför jag inte upplever den som en större "hit".
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Placering av fläkt
« Svar #9 skrivet: 15 november 2006, 23:16:39 »
Jag har en järnkamin och en mindre takfläkt i samma utrymme. Visst blir det jämnare temperatur i rummet, men draget gör att det överlag känns kallt om man sitter i det.

Sätter man fläkten att suga uppåt så blir det mindre drag iaf, man får en viss omrörning.
Kan dock inte påstå att det ger varmare golv dessvärre.
Dock så var det förra ägarna till huset som satte upp fläkten och den sitter lite tokigt (tycker jag) för nära ett hörn, så det kan vara därför jag inte upplever den som en större "hit".

ok.... mjo... jag funderar än... den ligger i kartongen... =)
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Placering av fläkt
« Svar #10 skrivet: 17 november 2006, 20:04:23 »
Jag har en järnkamin och en mindre takfläkt i samma utrymme. Visst blir det jämnare temperatur i rummet, men draget gör att det överlag känns kallt om man sitter i det.

Sätter man fläkten att suga uppåt så blir det mindre drag iaf, man får en viss omrörning.
Kan dock inte påstå att det ger varmare golv dessvärre.
Dock så var det förra ägarna till huset som satte upp fläkten och den sitter lite tokigt (tycker jag) för nära ett hörn, så det kan vara därför jag inte upplever den som en större "hit".

Kan man placera takfläkten i samma rum som luftvärmepumpen, är det inga problem. Då kommer takfläkten att blåsa varmluften från värmepumpen samtidigigt som den "förlänger" värmepumpens kastlängd och ökar/snabbar upp värmespridningen från denna.
För att veta huruvida du skall trycka eller suga, så är ju toalettpappersprovet outstanding!

Jag har själv övergått från sug till tryck efter detta prov.
Trycket gav definitivt varmare golv (känns som att man har golvvärme numera :) )

Toalettpappersprovet: Ta en 60 cm toalettpappersbit och placera i den övre delen av dörröpningen och kolla hur mycket det rörs.
Ta samma toalettpapper och placera i nedre delen av dörröppningen och se hur mycket det viker av åt andra hållet.
Mest vinkling på toapapperet =bästa inställningen= bästa luftväxlingen.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Placering av fläkt
« Svar #11 skrivet: 17 november 2006, 22:09:08 »
Jag har en järnkamin och en mindre takfläkt i samma utrymme. Visst blir det jämnare temperatur i rummet, men draget gör att det överlag känns kallt om man sitter i det.

Sätter man fläkten att suga uppåt så blir det mindre drag iaf, man får en viss omrörning.
Kan dock inte påstå att det ger varmare golv dessvärre.
Dock så var det förra ägarna till huset som satte upp fläkten och den sitter lite tokigt (tycker jag) för nära ett hörn, så det kan vara därför jag inte upplever den som en större "hit".

Kan man placera takfläkten i samma rum som luftvärmepumpen, är det inga problem. Då kommer takfläkten att blåsa varmluften från värmepumpen samtidigigt som den "förlänger" värmepumpens kastlängd och ökar/snabbar upp värmespridningen från denna.
För att veta huruvida du skall trycka eller suga, så är ju toalettpappersprovet outstanding!

Jag har själv övergått från sug till tryck efter detta prov.
Trycket gav definitivt varmare golv (känns som att man har golvvärme numera :) )

Toalettpappersprovet: Ta en 60 cm toalettpappersbit och placera i den övre delen av dörröpningen och kolla hur mycket det rörs.
Ta samma toalettpapper och placera i nedre delen av dörröppningen och se hur mycket det viker av åt andra hållet.
Mest vinkling på toapapperet =bästa inställningen= bästa luftväxlingen.


Skönt med nÃ¥gon som bekräftade mina teorier.... kanske man fÃ¥r packa upp fläkten frÃ¥n kartongen efter allt  :)

som du ser ovan pÃ¥ planlösningen sÃ¥ har jag antingen tänkt placera fläkten i mitt i hallen eller i köket.....som det ser ut nu sÃ¥ tror jag att det blir i hallen, efter som den dÃ¥ skulle hjälpa den varmare luften frÃ¥n kakelugnen i v-rummet att spridas i övriga huset........ det är tanken i alla fall (pluss att fÃ¥ varmare pÃ¥ golvet i köket)  Sc:,h
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Placering av fläkt
« Svar #12 skrivet: 22 november 2006, 20:30:07 »
Istället för toapapper kan man använda ett levande ljus som är känsligare vid små luftströmmar.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Placering av fläkt
« Svar #13 skrivet: 22 november 2006, 21:34:36 »
Nu sitter fläkten uppe i alla fall, satt upp den för en stund sedan, sÃ¥ nu blir det till att prova och se om det blir nÃ¥got resultat  studs
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!