0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du skriver att du har en braskamin, eldar du mycket i den?Sen tror jag mycket på Daikins (och AquaInverters) luftvatten VP:ar. Med varvtalsstyrning på kompressorn så kan man överdimensionera VP:n en del utan att få problem med många start/stopp vår och höst.Sanyos CO2 VP har också inverter men den styr mot konstant uteffekt och inte efter husets värmebehov. Den funkar nog bäst i hus med max värmebehov på 15-16 MWh.
Citat från: Carl N skrivet 10 november 2006, 23:17:42Du skriver att du har en braskamin, eldar du mycket i den?Sen tror jag mycket på Daikins (och AquaInverters) luftvatten VP:ar. Med varvtalsstyrning på kompressorn så kan man överdimensionera VP:n en del utan att få problem med många start/stopp vår och höst.Sanyos CO2 VP har också inverter men den styr mot konstant uteffekt och inte efter husets värmebehov. Den funkar nog bäst i hus med max värmebehov på 15-16 MWh.Jag skulle passa mig som konsument för varvtalsstyrda luftvärmepumpar - saken är patenterad och rättsläget oklart.Vill bara påminna om att även en importör OCH konsument kan stämmas enligt patentlagarna, således inte bara tillverkaren.Det kan innebära att importören inte får ge service till sålda pumpar och att konsumenten kan tvingas betala skadestånd eller förbjudas använda sin dyra pump. Nu är väl normalfallet att man ger sig på tillverkaren och inte importören eller konsumenten, men det väljer patentinnehavaren. Billigare att stämma dom än ett stort japanskt företag!
Jag har grävt lite i frågan.Patentet verkar handla om att plocka ut kondenseringsvärmen ur vattenångan i frånluften genom att kyla luften till temperaturer under noll grader och genom att använda frekvensstyrd kompressor.
Citat från: Carl N skrivet 18 november 2006, 11:42:07Jag har grävt lite i frågan.Patentet verkar handla om att plocka ut kondenseringsvärmen ur vattenångan i frånluften genom att kyla luften till temperaturer under noll grader och genom att använda frekvensstyrd kompressor.Har du nån ref till patentet? eller kanske till och med nån länk? Min info är rätt fragmentarisk, en helhetsbild vore mycket bättre, särskilt som det gör att man vet om man vågar rek. andra luftVP med inverter.
Hej alla vänner av vp!Går här i väntans tider men ingen pump har dykt upp ännu E det bara jag som har drabbats av (som installatören säger) att Nibe inte hinner med att leverera pumpar eftersom efterfrågan är så stor? Mvh Kajlu
Men den som väntar på någon som gått han har väntat för länge.