0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tycker bara att det är lustigt att pumpen gått 279h under oktober. Tycker något verkar skumt.....Beräknat på en COP på 3 så skulle i sådana fall effektbehovet i huset varit 2 100 kWh under oktober månad. Köper jag inte....
Total elförbrukning 1 718 kWh = 55 /dygn.
Tycker bara att det är lustigt att pumpen gått 279h under oktober
Min pump gick 350 timmar i oktober vilket är ganska exakt 8 % av vad årliga drifttiden brukar vara och producerade ungefär 8 % av årsbehovet värme. 279 timmar räknat baklänges med samma procentsiffra blir 3500 timmar/år vilket är en helt normal siffra.
Hmm. Bor i och för sig i Skellefteå så det är väl halva vägen till treriksröset från Stockholm ungefär. Har ca -14 grader ute nu och oktober snittade väl ungefär -5 grader så det är klart att det behövs nog lite värme, men om jag snittar 55 kWh dygn nu, hur skall det då bli när det blir kalt ute?dessutom. Anta att mitt behov av hushållsel ligger någonstans mellan 13 och 15 kWh per dygn, då stör hushållselen för ca 460 kWh under oktober. Det betyder att VP då skulle förbrukat 1 258 kWh på 290 driftstimmar = 4,33 kW/h. Enligt uppgifter bör 1230-8 suga ungefär 2,5 kW vid drift. Det blir ca 70% för hög förbrukning, tänker jag rätt?Har i och för sig en extra shuntgrupp (skall koppla in garaget) och en FLM30 men den förbrukningen bör inte bli allt för stor. Tänker jag fel?
Roland du kan inte bara titta på driftstimmar, mängden avgiven energi är mer relevant.
Jag hade givetvis förväntat mig att elförbrukningen skulle sjunka, eller drar pumparna och FLM30 så mycket mer energi att jag inte kommer se någon förändring? Något känns ju helt visset.