Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felkod H16 E9DKE  (läst 430378 gånger)

0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad crwdk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #480 skrivet: 13 december 2006, 14:05:15 »
Jeg håber I forstår, når jeg skriver på dansk! Ellers kan jeg evt. skrive på engelsk - så må I skrive det til mig.

Jeg har fulgt dette emne i længere tid og finder det spændende, at læse.

Jeg har selv en CU-E9DKE produceret i Malasia, SE No 0781164724, 2005.9

Jeg har "endnu" ikke haft problemer med pumpen, der blev installeret medio marts 2006 (med minus 18,5 celsius om natten !!)

Er det muligt, at få en beskrivelse på, hvordan man monterer en "vevhusvärmare" - gerne med billeder !

Til sidst, er der nogen der ved hvad en "vevhusvärmare" hedder på dansk !??!

Forstår jeg det ret, at såfremt pumpen kører hele tiden, så er der ikke risiko for H16 problem uanset temperatur.
At risiko for skade kommer ved temperaturer under +5 celsius. Vigtigt for mig at vide, da jeg skal slukke for strømmen en stund i forbindelse med byggeri !!.

På forhånd tak og

Julehilsener fra "hinsidan"  *vinkar*

Tom - København, Søborg


« Senast ändrad: 13 december 2006, 14:07:39 av crwdk »

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #481 skrivet: 13 december 2006, 16:59:45 »
Vevhusvärmare är vanligen en värmekabel runt kompressorn, tidigare var kompressorerna av kolvtyp, ungefär som en bensinmotor i uppbYggnad, och då fanns ett vevhus att värma upp. Mer korrekt benämning bör bli kompressorvärmare eller värmekabel för kompressor.

Det är bara att linda på under isoleringen. Vissa kablar styrs med termostat och vissa är självreglerande.

Personligen anser jag att all tillsatsvärme skall undvikas. Delar inte Bosses uppfattning att man skall värma här.

Vad H16 beror på är inte klarlagt på forumet. Effekten är dock en brusten fjäder.

Mitt råd är att köra pumpen, undvika stopp och att undvika omedelbara omstarter fter korta strömavbrott.

EFTERSOM PUMPEN STARAR OM AUTOMATISKT EFTER STRÖMAVBROT ÄR DET SISTA SVÅRT ATT FIXA. MEN OM MAN ANVÄNDER TIMERN, BLIR DET INGEN AUTOMATISK OMSTART. LÅT T.EX PUMPEN ARBETA MELLAN 0500 TILL 0000 ELLER 0400 SÅ MÅSTE MAN SLÅ PÅ DEN SJÄLV EFTER STRÖMAVBROTT.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #482 skrivet: 13 december 2006, 19:21:04 »
Harken!

Jag håller med dig om att vevhusvärme skall undvikas men om du tittar på en helt vanlig kompressor efter ett strömavbrott (den tidigare frostiga bilden) så är temperaturen runt denna maskin +10grader och denna kompressor frös djupt enda ut i foten, det gör ont att starta en sådan maskinen efter ett strömavbrott. den kan mycket väl totalhaverera och i detta läget så kommer en startfördröjning med inkoppling av just en vevhusvärmare att vara enda säkerheten. men hur ofta är det strömavbrott? hos mig ca 2-3 per år eller 20-30 ggr under 10 år och om detta händer vintertid så är det förmodligen bara 1gång per år, det är dock inte särskilt bra att överhuvudtaget starta maskinen en enda gång vid sådan stor belastning av vätska.

Denna maskin hade stått still i en månad!

Beträffande felorsaken till H16 så är den utredd av mig i tre fall och beror på oljebrist till den grad att nivån understiger oljeinsuget i mittaxeln och kompressorn således enbart smörjts med oljan i gasen vilket inte alls är den tänkta funkionen på någon existerande kompressor.
ytterligare en person har bekräftat att oljemängden inte nått upp till oljeinsuget.

Jag har idag ökat mängden olja i en maskin och tillfört ca 120ml och väntar nu spänt på vad som ska hända, jag tog till lite extra för att se så inget akut händer, självklart så kan detta istället ge fler H-16 men med lite annorlunda typ av varmgång!

Så orsaken är utredd och kan kollas av vem som helst men åtärdspaketet i form av injektering av olja får nog sägas ligga i sin linda utredningsmässigt då problem i tex kyldrift kan inträffa istället.

Det bästa vore om någon med en Malysiakompressor ville tömma den på olja och mäta för om den har rätt mängd så kollar man enkelt bara om den har samma konstruktion som japan, då är saken klar men är konstruktionen ändrad så är oljeinjektering högst olämplig.

Panasonic (japaner) gör inga missar av denna typen och skulle dom göra det så är harakiri enda utvägen och en mordern variant är väl att chefen
får sparken och produktionen passar man på att flytta när maktfaktorn plötsligt är borta.             

       
« Senast ändrad: 13 december 2006, 19:47:56 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #483 skrivet: 13 december 2006, 20:04:16 »
Hej Bosse!

Jag menar verkligen inget illa men jag har litet svårt att acceptera (eller kanske förstå) din teori om oljenivån. Dels har jag frågat vad som händer om det finns 100 ml för myckt olja, dels - som du själv skriver - är underlaget litet för få pumpar för att vara säker på att oljan är fel på alla/en större serie och dels har jag svårt att se sambandet med fjäderbrott.

Vad gäller tillsatsvärme är det en principinställning, gillar inte att elda för kråkorna.

Jag uppskattar mycket hur du kämpar att utreda problemet, tycker att man får vara försiktig så man inte fyller för mycket olja och skapar andra problem.

Frågor som uppstår är varför fjädern brister och inte lager havererar, hur oljemängden kan påverka fjädern mm.

Jag har försökt hänga med på forumet och det vore väldigt bra om det bara var att fylla litet olja, men tänk om något annat händer. Tyvärr har inte många kommenterat din oljeteori.


Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #484 skrivet: 13 december 2006, 21:42:37 »
För att göra det hela ännu lite svårare!

Jag fick just tag i en ny utedel med malaysia kompressor och tyvärr exakt 220ml men jag har inte kramat dropparna ur stålet än och kompressorn innehöll här 200ml och vätskeavsiljaren 20ml. datum 2006-04

Jag är djupt deprimerad över detta för jag får ju inget svar på varför är det för lite olja!!!

Men det verkar dock som det finns lite mer olja i denna gissningsvis 250ml

Jag har påpekat förhållandet med för lite olja för PANASONIC östeuropa som helt klart fortfarande inte verkar fatta någonting!
Dom yrar fortfarande efter nr på dom skadade kompressorerna och nu är det stämlarna på sidorna som dom hoppas hitta samband mellan >:( 
Jag hoppas på svar på detta men tror inte att det kommer något vettigt.

Harken!  Jag tar aldrig illa upp och är tvärtom väldigt glad att du ifrågasätter, det är ju så vi löser problem!
 
Om du hade hållit delarna i din hand och mätt volymen upp till oljeinsuget som skall föra upp oljan till kompressionskammaren och tryckblecket och fjädern och upptäckt att 160ml som finns i en H16 inte når upp dit (det är ju liksom A och O) . Tänkt så här! om vingen börjar löpa trögare så bildas värme och i en tunn fjäder som skall tryckas i hop gissningsvis 1000ggr eller mer per minut så bildar detta en enorm värme i stålet på fjädern denna måste kylas och oljan är kylmediat. Om inte fjädern denna väldigt svaga punkt i jämförelse pajat så skulle lagren skära efter bara ytterligare en stunds drift.

Jag var ett litet tag inne på att sänka oljenivån i min maskin för att framtvinga en H-16 men inser nu att detta är fullständigt överflödit men enligt ditt tankesätt så skulle fjädern hålla och lagren ge upp istället  :o  Detta känner jag instinktivt till 100% inte kommer att ske.


Men visst kan även lagren ha fått skador men detta kan man ju bara kolla vid drift.

Jag tror nu inte att påfyllning till 320ml är att rekommendra (vi vet ju inte vad som händer)  men eftersom Panasonic är duktiga på att hitta sätt till besparingar så borde faktiskt minskning från deras sida fått dom att tänka likadant (vi vet ju inte vad som händer)
100ml onödig olja utgöra en stor besparing för Panasonic eller rätt mängd förosakar ett beymmer.
vilket?
« Senast ändrad: 13 december 2006, 22:49:45 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #485 skrivet: 13 december 2006, 23:14:09 »
Jag har en sådan utbildning att jag borde kunna mer om härdning, men jag har glömt det mesta. Stämde av med en kompis och vill kortfatta säga följande:

1 Överhärdning mm är osannolikt.

2 Kylsprödhet är möjligt, men beror nog då på ett parti feltillverkade fjädrar. Det är inga större problem att speca och göra en fjäder för en kylmaskin, den måste rimligvis tåla dessa temp med marginal.

3 Vätskeslag mm ger inga mekaniska påkänningar på fjädern.

4 Om vingen blir varm lämnar den sitt värme till godset och inte fjädern. Fjädern kyls av det medium som finns runt den, vare sig det är gas eller vätska.

5 Om vingen utvidgats nyper den fast i spåret, trycket försvinner och inget mer händer.

Slutsats är att det kan vara en defekt i en batch och att utmattning (ett års drift) i hop med viss kylsprödhet knäckte fjädrarna i höstas. Lösning att byta fjäder (=byta kompressor) (=byta utedel så man slipper löda)

Sorry, men även om oljemängden är ett problem tror jag inte på det och fjädern. Inte heller kompressorvärme. Det finns ju inget vatten i systemet så +5 eller -15 är nästan samma sak för apparaten. 410 är väl gas vid de ca 8-10 bar som råder statiskt och -15°C?

Att vänta litet så att statiska omständigheter råder i systemet innan omstart verkar däremot logiskt. Min CTC 105, scroll med R407, startar först efter 10 minuter.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #486 skrivet: 13 december 2006, 23:24:04 »
Det är inte fråga om överhärdning utan om ren uppvärmning tills fjädern mjuknar!

Det är stor skillnad på kylning genom gas och kylning genom olja (jämför vatten och luft)

Obs! det är bara H-16 maskiner som tappat smörjningen då nivån alltid blir 160ml.

Sannolikheten att maskinen jobbar utan smörjning och att fjädern samtidigt skulle pressas ihop (mjuknat) av tillverkningsfel borde vara obefintlig.   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #487 skrivet: 13 december 2006, 23:28:17 »
Men fjädrarna har ju gått av, inte mjuknat. Fjädern kan knappast bli så varm som fordras för att härdningen skall gå ur, i den miljö det är frågan om. Då nyper/deformeras/avhärdas vingen/skjutdörren först. Sorry, men det funkar inte i min skalle. Kylsprödhet möjligen, men inte detta. Jämför t.ex. med ventilfjädrarna i en bilmotor...

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #488 skrivet: 13 december 2006, 23:43:37 »
Men ventilfjädrarna i en bil smörjs ju!

mer än 1000gr per minut i kompressorn och det glöder var så säker!
det är 16ggr per sekund.

Sista fjädern hade bara mjuknat och trykts ihop (kolappsat)
Första fjädern har även den tryckts i hop och mjuknat men bara den bortre delen närmast vingen var den som knäckebröd och min teori är att när kompressorn pajar så sticker vätskan bakåt och fyller kompressorn och kyler av fjädern som är glödhet.

Det är inte gasen som skall kyla den ger väldigt dålig värmeöverföring oljan kan till och med vara mycket varmare men kyler bätte ändå!

Jag fick svaret av en bilmekaniker att värmer du en bilfjädring med gaslåga och doppar den i vatten så smäller den rakt av när du sänker ned bilen,
den omhärdas! dom försökte ett antal gånger att korta fjädrar för 18åringar men gav upp, dom gick rakt av och lät dom bli att kyla så gick dom av då med.       


« Senast ändrad: 14 december 2006, 00:03:58 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #489 skrivet: 14 december 2006, 00:15:45 »
Med all respekt för bilmekanikern, både jag och kompisen är civilingenjörer (även om han råkar vara från KTH!). Du får tro oss att värme inte kan vara en del av problemet. Utmattning och/eller kylsprödhet, men inte värme. Jag har inte sett fjädern, men den kan inte ge många N i tryck. Värmet är i stort sett lika med arbetet, antag 10 N i snitt ("1 kgs tryck") och en rörelse på 10 mm som sker 1000 ggr/min (din uppgift). Effekten blir då:

10N*0,01m*1000/60Hz=1,6Nm/s=1,6 Watt.

Om kraften 10-dubblas blir det bara 16 W, mindre än en liten lödkolv. Sorry, det håller inte.

För övrigt smörjs inte ventilfjädrarna, endast kamnockarna och möjligen ventilstyrningarna.

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte någon
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #490 skrivet: 14 december 2006, 00:20:30 »
Om någon med expertis kring metaller fick se på fjädern så skulle denna person kunna säga vad det är som har knäckt den. Utmattning eller ett omedelbart brott. Det kanske även skulle gå att få veta om materialet är olämpligt.

En fjäder blir väl inte varm av att tryckas ihop och sträckas ut? Det är en elastisk deformation och den energi som lagras vid hoptryckningen ges tillbaka när den utvidgar sig.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #491 skrivet: 14 december 2006, 00:26:05 »
Visst, jag ville bara visa på maxeffekt. Effekten avlämnas som värme mellan skjutdörren och spåret samt mellan skjutdörren och rotorn, men även om något av energin hamnar i fjädern är den försummbar.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #492 skrivet: 14 december 2006, 00:32:08 »
Du får hemskt gärna kolla fjädrarna, jag har flera stycken nu nya samt mjuka.


rörelsen är större än 10mm och fjädern är förhållandevis hård.

Hursomhelst om bilar kommer in på macken med tasiga fjädrar och ingen olja så drar man nog samma slutsats där!
Det är tveklöst ett samband!

Om jag släpper ut oljan ur min maskin vågar du sätta en utedel på att H-16 inte famträder och att fjädern är hel när jag kapar kompressorn?    

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #493 skrivet: 14 december 2006, 00:38:38 »
Nej, för jag köper inte utedelar till dina priser.

Jag vill jättegärna lösa detta och uppskatatr din frenesi, men jag tror inte på värme.

Varför kan det inte bara vara en batch sämre fjädrar?

Scenario:

En hel batch eller delar av en batch fjädrar har material- eller härdningsdefekt (endat japan???)

De går ett år och viss utmattning uppträder.

Sedan kommer första kylan (andra gången)

De sämsta sorteras ut av kylsprödhet


DET HEMSKA ÄR ATT DET KAN BLI ÄNNU VÄRRE NÄSTA ÅR OSV.....

Jag kommer gärna över och tittar, men kan inte bedöma trasiga fjädrar. Föreslå tidpunkt.

God Natt

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #494 skrivet: 14 december 2006, 00:43:31 »
I min värld så betyder en ihoptryckt (kolappsad) fjäder att den tappat fjongen och nått har helt klart fått den till det!
något händer i samband med att oljan lämnar kompressorn. I kompressionsutrymmet finns lite olja från gasen och vingen rör sig väldigt lätt, så det är enbart fjädern som drabbas!

Omgivningstemperatur på gas eller olja ca 60grader.

JAG menade till dina priser!
      
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!