Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felkod H16 E9DKE  (läst 424688 gånger)

0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #660 skrivet: 19 december 2006, 17:23:00 »
Jag fick svaret från Panasonic att från 2006-11-04 är alla ok, eller rättare sagt produktionen omställd!

Den officiella förklaringen är att en serie pumpar är behäftade med dåliga fjädrar, denna serie är inte spårbar och kan betyda vilken pump som helst.
Jag får invänta den nya kompressorn och kolla oljan eftersom Panasonic inte vill svara på denna fråga.

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #661 skrivet: 19 december 2006, 18:45:10 »
Det kanske är som jag skrev tidigare, att Panasonic köpt in ett mega parti fjädrar och blandat ihop dom med både tidigare och senare inkommna fjädrar i samma binge...

Det skulle ju förklara att det inte går att spåra dom.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #662 skrivet: 19 december 2006, 19:24:44 »
Jäkligt konstigt jag har inte fått in någon än och mina pumpar köps och blandas med en kollega , och han fick in fyra H-16 igår,
Förra omgången fick jag två och han 3 stycken.

på mina två så var det som jag skrev tidigare svåra förhållanden vid montering dvs hällregn på ena samt svinkallt på andra.

Jag använder vacuumeter och det gör inte han, blir materielet i fjädern vid sommar stopp rostigt? som gör att fjädern går av och först då slipas till i bakre spåret.

Har fjädermaterielet valts med tanke på oljebadet och sen i stället utsatts för fukt och har då stor rostbenägenhet.
Är luggslitningen rostgropar?
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte någon
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #663 skrivet: 19 december 2006, 19:33:09 »
Är där gropar i fjädern som är placerade så att de inte kan ha uppkommit genom nötning av ett homogent material? I så fall är väl saken i stort sett klar, porer i materialet eller ojämnheter i tråden säger att det är fjädern som är skit.

Vad skall vi göra som har ännu fungerande maskiner? Hade möjligheten funnits att få köpa en ny utedel till inköpspris mot insändande av den gamla eller vital del därav så hade jag gjort det för att få tryggeten av att slippa en maskin som bara väntar på att skrota sig när som helst. Det hade varit bra om branchen gjort en sådan överenskommelse.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #664 skrivet: 19 december 2006, 19:56:27 »
Dessvärre är nog inköpspris på en ny utedel högre än du tror. Definitivt högre än självrisken på hemförsäkringen och antagligen har du 5 års kompressorgaranti.

Borde inte oljan/ev torkflaska ta upp vattnet? Om oljan tar upp vattnet, kan fukten ändå orsaka rost?

Vad menar du med vakuummeter och inte han? Vad använder han?

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte någon
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #665 skrivet: 19 december 2006, 20:08:32 »
Fyra eller fem lappar hade det varit värt at slippa oron. Även om de säger muntligen att de ger 5 års kompressorgaranti i det här fallet även om den är amatörmonterad hjälper föga när det verkligen gäller och de vägrar. Hemförsäkringen vet jag är rena skämtet när det gäller amatörmonterad LL.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #666 skrivet: 19 december 2006, 20:14:03 »
Som jag skrivit på annan plats jobbar jag en del med den här typen av juridik, och om Du inte uppenbart klantat Dig med installationen vågar jag i princip garantera Dig att jag skulle kunna övertyga både Din leverantör och Ditt försäkringsbolag. Om inte annat har Du 2 eller 3 års skydd av köplagen alternativt konsumentköplagen. Ärenden som understiger ett halvt basbelopp (ca 20000 kr) handläggs på förenklat sätt i domstol och det innebär att rätten till advokatkostnader är mycket liten. Redan att hota med att dra det till domstol innebär en större kostnad att driva process än att byta utedel att de flesta inser att det är bättre att göra upp i godo.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #667 skrivet: 19 december 2006, 20:15:01 »
BOSSE!

Vaddå vakuummeter?

Fukt/rost?

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #668 skrivet: 19 december 2006, 20:21:10 »
Har svårt att tro att det ska bero på slarvig installation. Vi har fått in H16 på pumpar som är installerade mitt i sommaren med nästan nyservad vakuumpump och vakuumeter..

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #669 skrivet: 19 december 2006, 20:28:13 »
Dessvärre är nog inköpspris på en ny utedel högre än du tror. Definitivt högre än självrisken på hemförsäkringen och antagligen har du 5 års kompressorgaranti.

Borde inte oljan/ev torkflaska ta upp vattnet? Om oljan tar upp vattnet, kan fukten ändå orsaka rost?

Vad menar du med vakuummeter och inte han? Vad använder han?


Endast med en vacuummätare så ser man att rätt vacuum erhålls och att systemet är torrt. med en manometer så gissar man.
Fukt kan skapa rost och även orsaka en massa annat.
Jag påstår inte att en massa slarvare är ute och suger utan att fjädern kanske är ovanligt lättrostad och att pyttelite fukt kanske slår sig mot fjädern när den stannar och kallnar, Jag har sällan sett rostiga kompessordelar men det förekommer!
Fjädern är torr från olja och gasen mycket varm och när fjädern  kallnar så kallnar den före både oljan och lindningarna och ev fukt skulle då teoretiskt kunna slå sig på fjädern.



  
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #670 skrivet: 19 december 2006, 20:37:51 »
Har svårt att tro att det ska bero på slarvig installation. Vi har fått in H16 på pumpar som är installerade mitt i sommaren med nästan nyservad vakuumpump och vakuumeter..

Mitt i sommaren är det ofta fuktigt. Jag skulle kunna räkna upp 50 olika anledningar som skulle kunna lura mig och en vacuumätare med för den delen. 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #671 skrivet: 19 december 2006, 20:40:07 »
Att suga relativt länge med endast manometer och sedan öppna övre ventilen först och köra ut lite övertryck i slaneg som man sedan pysr, räcker det då?

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte någon
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #672 skrivet: 19 december 2006, 20:46:02 »
Äär det 20 gader varmt,  där finns inga vattendroppar och man suger 1 timme och har helt färsk olja i vakuumpumpen så måste väl rimligtvis all fuktighet vara utdriven?

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #673 skrivet: 19 december 2006, 21:02:08 »
Att suga relativt länge med endast manometer och sedan öppna övre ventilen först och köra ut lite övertryck i slaneg som man sedan pysr, räcker det då?

Ja det är ju ungefär så som ett stort antal maskiner vakumpumpas och ännu värre är det i många andra länder.
Jag suger "alltid" ner till runt 0,5mbar och då pumpen stängs av så landar de riktiga trycket på ca 1mbar. men även solen har ju sina fläckar så ibland så antar man tex sluttrycket då det är ett moment extra att stå och vänta på att trycket skall stanna eller säger ok vid 1mbar utan att ha kollat vad sluttrycket landar, oftast så går ju vacuumpumen under elinkopplingen men någon gång har jag väl glömt detta och skall då stå och titta på pumpen medan man har brottom till något annat. eller spöregn strilande ner för ryggen.

Jag antar att du kan se en viss möjlighet med rost och fjäderbrott Harken! tror du detta kan döda fjädern och att den senare kan ha polerats ren?  

Saxat från annan tråd!



  Testade JULAS vacuumpump idag!
« skrivet: 07 September 2006, 18:34:18 » Citat Ändra Radera Dela upp ämne  

--------------------------------------------------------------------------------
Vacuumpumpen för 1495 kr kom ned i sluttryck 0,63mbar vid omgivningstemperatur +16grader jag testade samtidigt min gamla vanliga 2-stegare
och den kom ned till 0,39mbar men med 1år gammal olja.

Jag saxar detta utmärkta inlägg här från forumet och klistrar in det för intresserade.

      
 
Ämne: Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar  (läst 1810 gånger)  
  
Författare
PerJ
Expert på värmepump

 Offline

Antal inlägg: 124


    Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar
« skrivet: 20 November 2005, 14:07:15 » Citat  

--------------------------------------------------------------------------------
Vakuumsugning teorier och praktik.

Har följt diskussionen på forumet i flera månader och länge tänkt skriva några rader om vakuumsugning för att höja nivån och kunskapen ett snäpp.

Det är två saker man vill uppnå vid vakuumsugningen nämligen att man får ett system som är helt fritt på andra gaser än köldmediet samt även helt torrt från vatten.

De flesta gaser man kan tänka sig, luft, kvävgas mm, kommer om de finns kvar i systemet orsaka försämrad verkningsgrad pga att de kommer att samlas i kondensorn och blockera delar av den värmeöverförande ytan då de ej kondenserar och följer med runt i systemet, sko kondenserbara gaser. Det blir ungefär som luft i vattenradiatorer. Om man får ansamling av icke kondenserbara gaser i kondensorn så kommer man få en förhöjd kondenseringtemperatur och därmed försämrad verkningsgrad som följd eftersom anläggningen får arbeta med ett onödigt högt kondenseringstryck vilket försämrar verkningsgraden.

När det gäller vatten i systemet så är det två anledningar som gör att man inte vill ha det i systemet. En kortsiktig orsak och en långsiktig anledning. Den kortsiktiga orsaken är att om det finns fritt vatten i anläggningen så kommer vattnet att frysa om förångningstemperaturen ligger under noll grader. Vanligen fryser det i expansionsventilen vilket gör att vätsketillförseln till förångaren blockeras och kompressorn bryter på lågtryck. Det går i praktiken inte att köra anläggningen alls.
Den långsiktigare anledningen är att vatten bryter ned kompressorns smörjolja och bildar syror som angriper lacken på motorlindningen vilket gör att man riskerar kortslutning i lindningen. Dessutom så kan man få problem med sk kopparplättering i kompressorn vilket innebär att man på lagerytor m fl ställen får plättering av koppar och man riskerar att kompressorn skär.
Att en anläggning innehåller så mycket vatten att det fryser i expansionsventilen är nog mycket ovanligt. Det krävs så pass mycket vatten att det i praktiken har kommit dit av ren försumlighet vid installationen, det har tex. regnat in i öppna anläggningsdelar, eller av haveri på värmeväxlare. Att torka en vattendränkt anläggning kräver speciella kunskaper och min erfarenhet är att kylmontörer inte har den kunskap om hur man ska göra samt vad som krävs för att lyckas inom rimligt tid och kostnad. Anledningen är att det är ytterst ovanligt att man ställs inför problemet att torka en anläggning som innehåller MYCKET vatten, många gånger skrotar man anläggningen eftersom man tror att det är svårt/dyrt att få ordning på anläggningen igen, man saknar helt enkelt kunskapen och erfarenheten.

Vad ska man tänka på vid vakuumsugning?
Först och främst MÅSTE man ha en ABSOLUT-vakuumeter för att mäta resultatet vid vakuumsugningen. En absolutvakuumeter mäter trycket mot absolut vakum och inte mot atmosfärstryck som billigare vakuumetrar gör. Problemet man får om man inte använder en absolutvakuumeter är att lufttryckets förändring är betydligt mycket större än det tryck man vill mäta i anläggningen för att kunna avgöra om anläggningen är fri från vatten. Men vilket tryck måste man uppnå för att förvissa sig om att det inte finns vatten kvar i anläggningen? Trycket som man måste uppnå måste stadigvarande vara lägre än vattnets kokpunkt vid den temperature som den kallaste anläggningsdelen har vid vakuumsugningstillfället.

Vattnets kokpunk och volymitet vid olika temperaturer
-25ºC   0,6 mBar   1809 m3/kg
-20ºC   1,0 mBar   1131 m3/kg
-15ºC   1,6 mBar   721 m3/kg
-10ºC   2,6 mBar   467 m3/kg
-5ºC     4,0 mBar   308 m3/kg
0ºC      6,1 mBar   206 m3/kg
5ºC      8,7 mBar   147 m3/kg
10ºC    12 mBar    106 m3/kg
15ºC    17 mBar    78 m3/kg
20ºC    23 mBar    58 m3/kg

Som vi ser är trycket man måste uppnå för att koka bort vattnet relativt lågt samtidigt som att volymen vattenånga är betydande. Tex så ser man att ett kilo vatten som övergår till vattenånga vid 5ºC temperatur ger 147 m3 vattenånga! (det är få som skulle använda en ¼” slang för att fylla poolen…) De flesta kylmontörer använder ¼” eller i bästa fall 3/8” slangar till vakumpumpen samtidigt som de tryck man har tillgängligt för tryckfall i slangarna är ytterligt små. Trycket i anläggningen är i detta fall 8,7 mbar och en oändligt bra vakuumpump ger 0 mbar sugtryck. Man har alltså 0,0087 bar som ska övervinna tryckfallet i slangarna och schraderventil. Dessutom uppstår kritisk strömning i slangarna eftersom tryckförhållandet är så stort. Räknar man på detta så kommer man fram till att med ¼” slangar så kan man bästa fall torka i storleksordningen 10 g/h vatten ur anläggningen…. Alltså så litet tryckfall mellan anläggning och vakuumpump som möjligt.

För att vara säker på att anläggningen är torr så ska man kräva att montörer har en absolutvakumeter att mäta trycke med innan man fyller anläggningen med köldmedium. Trycket man ska nå ned till vid vakuumsugningen ska minst ligga  5ºC under den kallaste anläggningsdelens temperatur vid tillfället. Tex vakuumsuger man vid 0ºC utetemperatur ska man minst ned till 4 mBars tryck i anläggningen. Observera att detta tryck ska man hålla UTAN att vakuumpumpen är ansluten, vakuumet ska inte stiga på 30 minuter med avslagen vakuumpump.
Trycket ska inte stiga i anläggningen när vakuumpumpen stängs av, gör den det beror det på att det antigen finns en läcka eller att det finns vatten som fortfarande förångas och höjer trycket i den vakuumsugna anläggningen.
(Dåliga slangar mellan vakuumeter/manometerställ/anläggning gör ofta att trycket stiger eftersom luft diffunderar genom slangarna in i anläggningen, eller läckande packningar)

Kan man vakuumsuga vid en utetemperatur under 0ºC?
Ja!

Men det sluttryck man måste uppnå är som vi tidigare sett i tabellen tämligen lågt vilket förlänger och försvårar vakuumsugningen. Finns det vatten i anläggningen som is så kommer den att börja sublimmera, övergå från fast till gasfas, när mättnadstrycket runt isen är lägre än isens temperatur, så visst går det.

PerJ  
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #674 skrivet: 19 december 2006, 21:16:01 »
Aja enligt kylnormens faktablad 10 skall en vakuumpump kunna gå ner till ett sluttryck av 3.0mbar(a) (om jag inte minns helt fel) och det är också det man ska sträva efter när man vakuumsuger ett aggregat.
Tyvärr blir det ju inte alltid så pga. tidsbrist m.m. men jag vill hävda att iaf några av de H16 jag varit på har varit ordentligt vakuumsugna. Sen kanske man kan ifrågasätta hur noga dom är på panasonicfabriken, det är en helt annan femma...

Visst är det fuktigt på sommaren men vattnet har också en annan kokpunkt då eller?
Men visst ska man va på den säkra sidan så kanske man ska installera pumpar bara när det är varmt ute och det är låg RH..
« Senast ändrad: 24 december 2006, 05:16:38 av ppwpp »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!