0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har någon erfarenhet av FLM 30? Vad blir det för besparing? Jag har inte kunnat hitta någon info om det. Tydligen är det tänkt att brinepumpen ska gå hela tiden. Till det kommer fläkt och pump i FLM 30. Det kan ju bli några tusen kWh extra per år.
Extra körning av KB-pump (365 dygn/år * 24 h/dygn - 3800 h) * 0.17 kW = 843 kWh.
Förbättrad verkningsgrad KB-in höjd från 0 till 0.5 grader. Uteffekt höjd från 7.10 till 7.22 ca.Detta skulle minska min VP's driftstid från 3800 h/år till 3739 h/år. Effektförbrukning kompressor VP ca 2 kW.Ger 2.2 kW * 61 h = 134kWh i besparing.
Citat från: Macce skrivet 01 mars 2007, 23:36:57Förbättrad verkningsgrad KB-in höjd från 0 till 0.5 grader. Uteffekt höjd från 7.10 till 7.22 ca.Detta skulle minska min VP's driftstid från 3800 h/år till 3739 h/år. Effektförbrukning kompressor VP ca 2 kW.Ger 2.2 kW * 61 h = 134kWh i besparing.Höjd köldbärartemperatur gör att kompressorns elförbrukning ökar pga högre insugningstryck. Det måste med i kalkylen. Besparingen blir mindre än 134 kWh.
Snabb surfning ger att FLM'ns KB-pump har en märkeffekt på 95 W. Det ger ju ändå en energiförbrukning på ca 470 kWh/år för KB-pumpen.
Det som är intressant är om FLM-30 är en förbrukare eller återvinnare.Så här långt har jag inte lyckats få FLM'n att teoretiskt spara någon energi jämfört med endast en frånluftsfläkt.
Sedan tittade jag inte så noga på din lönsamhetskalkyl, men eftersom KB-pumpen helt säkert är våtlöpande, så tilllförs energiförbrukningen KBn, dvs du får väl räkna med energiförbrukningen som ett bidrag till uppvärmningen med COP 1 eller något (vet inte om du räknade in KB-pumpens tillskott i delta-tempen).