Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur får jag upp värmen till ö-vån  (läst 20381 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #15 skrivet: 29 december 2006, 08:16:18 »
Hur skulle det funka att sätta en ventil i skorstensmuren på övervåningen? så att luften dras ut därigenom... vi har en sån ventil i muren på nedervåningen och när man sätter handen mot där så känner man att det är drag ut genom där.
Skulle det funka att sätta en sån ventil på övervåningen och på så vis dra ut luften där för att få luften nerifrån att lättare ta sig upp?
Våran trapp är redan lite väl trång så att sätta igen den som ni gjort skulle inte bli så bra...
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #16 skrivet: 31 december 2006, 00:08:56 »
Hur skulle det funka att sätta en ventil i skorstensmuren på övervåningen? så att luften dras ut därigenom... vi har en sån ventil i muren på nedervåningen och när man sätter handen mot där så känner man att det är drag ut genom där.
Skulle det funka att sätta en sån ventil på övervåningen och på så vis dra ut luften där för att få luften nerifrån att lättare ta sig upp?
Våran trapp är redan lite väl trång så att sätta igen den som ni gjort skulle inte bli så bra...

Nej, vi har inte byggt igen trappen utan endast testat att det fungerar med stt täcka för.
Jag funderade på samma sak som du skriver, att sätta någon ventil uppe, men när jag kikade lite hur skorstenen är byggd i vårat hus så gick det bort. Vi har murat på nedervåningen, men endast plåtskorsten från nedervåningen och upp på vinden / taket.

Dessutom skall man nog kolla noga med en sotare innan man börjar dra luftkanaler i skorstenschaktet. Antar att om det på något sätt börjar brinna nere vid kaminen / öppenspisen så sprider det sig snabbt till övervåningen om man har en luftkanal i schaktet.
Det jag har hört att man kan göra är att sätta en fläkt någonstans på övervåningen som trycker ned kall luft till nedervåningen, då sprider värmen sig bättre på övervåningen.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Bannlyst

  • Obstinat
  • Lär mig om värmepumpar
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +8/-11
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #17 skrivet: 31 december 2006, 00:27:43 »
Har satt upp en pana E9dke3 vid x-et


Varför montera en lvp hemma hos henne ;D
10 " !!!!

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2007, 00:01:22 »
Om det kan vara till hjälp kan jag berätta om vad som fungerar närmast perfekt. Vår innerdel sitter monterad i trapphuset på ett 1 1/2-planshus med källare, i nivå med bjälklaget mellan bottenvåningen och övervåning. Det verkar som att luftströmmarna har blivit optimala; VP suger in relativt kall luft från övervånigen, kastar ut varmluft i bottenvåningen och en del i källaren (blåser diagonalt nedåtriktat genom trappor som har öppna steg).

Resultatet är att vi har en temp på övervåningen som ligger ca 2 grader under tempen på bottenvåningen som vi satt till 23 grader. Källaren har som lägst 16 grader i denna kåk som är ca 250 kvm totalt, 100 källare, 100 bv, och 50 övervåning.

Jag har försökt flytta varmluft med en 120 cm kanal och kraftig kanalfläkt (350 kubik/h) till källaren men resultaten har varit mycket blygsamma. Fördelningen av luft mellan bottenvåning och övervåning fungerar så oerhört mycket bättre, man får ha i minnet att en innerdel flyttar enorma mängder luft på ett relativt tyst sätt jämfört alternativen. Det handlar om uppemot 700 kubik i timmen. Kan man få innerdelen att samtidigt vara en del i luftflyttarsystemet mellan våningsplanen är extremt mycket vunnet.

Jag tror att i de flesta fall gör en liten pax-fläkt varken till eller från, de flyttar som bäst ca 100 kubik i timmen med en oacceptabelt hög ljudnivå.

/Leopold
« Senast ändrad: 27 januari 2007, 02:16:25 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2007, 13:45:24 »
Intressant att höra dina synpunkter Leopold! Hade själv tänkt att montera en kanalfläkt som finns hos bl.a Clas Ohlson för 1198 kr och som har kapacitet till 370 m3/tim med 125 mm spirorör mellan gillestugan i källaren där jag har värmepumpen, och bostadsvåningen i markplan. Jag har idag ca 2 - 3 graders skillnad mellan undervåningen (varmare) och bostadsvåningen, och hade tänkt att utjämna detta på ett bättre sätt via en dylik fäkt. Sen i vilken riktning man skulle blåsa luften vet jag inte men det har kanske inte så stor betydelse på vintern, fläkten är ju dessutom lätt vändbar, däremot så borde man ju på sommaren kunna blåsa den varmare luften från bostadsvåningen och ned i källaren för att få varmare där nere då kanske. Men om jag förstår dig rätt så anser du att ett sånt här projekt är nästan bortkastat, och jag undrar då hur ungefär blygsamma var resultaten när du försökte flytta varmluften från bostadsvåningen och ned till källaren, och vad tror du om min ev ide.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #20 skrivet: 28 januari 2007, 23:45:49 »
Intressant att höra dina synpunkter Leopold! Hade själv tänkt att montera en kanalfläkt som finns hos bl.a Clas Ohlson för 1198 kr och som har kapacitet till 370 m3/tim med 125 mm spirorör mellan gillestugan i källaren där jag har värmepumpen, och bostadsvåningen i markplan. Jag har idag ca 2 - 3 graders skillnad mellan undervåningen (varmare) och bostadsvåningen, och hade tänkt att utjämna detta på ett bättre sätt via en dylik fäkt. Sen i vilken riktning man skulle blåsa luften vet jag inte men det har kanske inte så stor betydelse på vintern, fläkten är ju dessutom lätt vändbar, däremot så borde man ju på sommaren kunna blåsa den varmare luften från bostadsvåningen och ned i källaren för att få varmare där nere då kanske. Men om jag förstår dig rätt så anser du att ett sånt här projekt är nästan bortkastat, och jag undrar då hur ungefär blygsamma var resultaten när du försökte flytta varmluften från bostadsvåningen och ned till källaren, och vad tror du om min ev ide.

Faktum är att jag gjorde nästan exakt det du tänker på för något år sedan! Till och med exakt samma fläkt från Clas Ohlson...

Vad jag ville var att skyffla runt värmen från kakelugnen som var nyinköpt på ett bättre sätt, det blev ett jädra kallras från trappan i gillestugan och jag tänkte att det vore smartare att låta denna kallare luft från ovanvåningen tryckas ner via kanalen istället och släppa ut vid den varma kakelugnen, för att på så vis få bort kallraset. Värmen letade sig upp ändå från kakelugnen, det var inte problemet. Det fanns redan en 125mm kanal mellan våningsplanen efter förre ägarens installationer och experiment.

Dessutom fanns en vanlig tilluftsventil uppe på väggen i det hörnet, och då ville jag på tal om det leda fram tilluft utifrån som förbränningsluft till ugnen med lämpligt riktat utsläpp i närheten av där ugnen tar in sin luft, detta gjordes via isolerade 125-spiro och spjäll efter konstens alla regler (den gamla installationen som fanns där var exempel på hur man *inte* ska göra, helt uppmöglat av kondens och elände...). Förbränningsluftsdelen av projektet gick lysande.

Jag har ringat in insatsområdet på skissen nedan. Visst fungerade det även med fläkten och luftflyttandet mellan våningsplanen men det lät för jäkligt, kanalljud. Byggde en ljuddämpare som inrymdes i den sk "vedhyllan" i skissen (du kanske får öppna bilden och förstora litet så ser du), satte varvtalsstyrning och fick ner det hela till en låg och fin ljudnivå... i källaren. Återstod att bygga motsvarande ljuddämperi på sugsidan vid "frånluftsventilen" i vardagsrumshörnet men då orkade jag inte mer, lade projektet på is.

Tillägg: det var ungefär vid den tiden jag köpte värmepumpen du ser i skissen nedan. Kallrasproblemen minskade en hel del av detta vintertid eftersom det nu värmdes i trappen. Ändå uppfattar man det som dragigt utmed golvet vilket minskar av fläkten. Det minskar ytterligare av en takfläkt som vi har gående på lågvarv i gillestugan när man vill sitta och mysa vid brasan, den ersätter faktiskt mer än väl funktionen av kanalfläkten... komplicerat det här, lätt att glömma allt man funderat på och gjort åt saken!

Tar jag upp kanalfläktsprojektet igen så tror jag att jag drar ett spirorör rätt upp genom taket och sätter ljuddämpare osv i en garderob på övervåningen, där finns det gott om plats. Det kommande röret i hörnet vardagsrummet kan man fixa till med en schysst inbyggnad tror tag, typ fusktegel eller något skoj. Det jag främst skulle uppnå med det blir att man suger mera kalluft från det mest perifera sovrummet och därmed får bättre spridning. Men alternativet att helt enkelt dra igång ett vanligt element i det sovrummet tycks betydligt smartare är värmesynvinkeln. Fast på sommaren kunde man ju köra upp kalluft i sovrummet från källaren... hmmm.

Som sagt ljuddämpare är A och O vid såna här installationer, det finns färdiga att köpa om man inte vill bygga själv. Dessutom får man inte glömma bort att konstruera det hela så att man verkligen kommer åt att rensa kanalerna utan bekymmer.

Vad gäller utfallet av luftflyttandet så har jag ca 16 grader i källaren om jag inte eldar, 22-23 i vardagsrummet bottenvåningen. Orkar jag inte elda och sätter igång fläkten istället så blir tempen ca 18 grader i källaren, 19 om jag kör fläkten för fullt men då låter det för mycket uppe i vardagsrummet... lugnast är att elda litet istället eller varför inte peta upp tempen med vanliga element... Det känns som mycket väsen för nästan ingenting det här, dyrt är det också med ventilationsprylar. Fast kallraset i trappan fick jag bukt med iofs... kanske inte helt meningslöst ändå! På sommaren kör vi fläkten för att få litet jämnare och svalare temp på bottenvåningen och litet varmare i källaren, det gör ett par grader.

Lycka till med funderingarna! Som du ser velar jag fram och tillbaka men har svårt att se detta som motiverbart rent ekonomiskt, handlar mest att få någon nytta av det jag redan har skaffat.

/Leopold

PS. Drog mig just till minnes en intressant detalj. Innan vi skaffade värmepumpen så fick vi nästan inte upp någon värme alls på övervåningen från kakelugnen i källaren trots det öppna trapphuset, det blev som ett lock uppe i nivå med golvet övervåning. Detta botades mycket effektivt av placeringen av värmepumpens innedel så det kan kanske vara en god ide med något ditåt även för dej. Om du har ett öppet trapphus motsvarande mitt så kanske någon slags tyst och högpresterande tangentialfläkt eller takfläkt kan åstadkomma det du söker.
« Senast ändrad: 29 januari 2007, 00:57:18 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Jojje40

  • Installatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #21 skrivet: 29 januari 2007, 22:41:01 »
Hej!

Ofta beror de på att övervåningen är för tät, prova med att glänta ett fönster som är längst bort, alt, sätt in en ventil.
Har haft de problemen med ett par villor här i Skåne, å de löste vi på de viset.

Vh R

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2007, 14:23:53 »
Hej Leopold!
Stort tack för din gedigna beskrivning inkl installationsskiss över ämnet. Jag har ju som jag nämnde ett 1-plans hus med källare där VP:s innedel sitter på väggen i gillestugan och som blåser i princip rakt mot trappen upp till bostadsvåningen.
I gillestugan har jag också en öppen spis med insats som ger uppemot 10 kw om jag stoppar in hyfsat med ved, och som jag ibland blåser på med om det blir riktigt kallt och pumpen inte riktigt orkar hålla tempen i bostadsvåningen. Jag brukar då samtidigt köra fullt spjäll med VP, dvs manuellt full fläkt 5 pinnar, vinge rakt ut, och börvärde temperatur 28 - 30 grader för annars reagerar pumpen för snabbt vid temperaturhöjningen från öppna spisen. På så sätt får jag snabbt upp temperaturen igen i huset och pumpen klarar sedan av att hålla tempen riktigt hyfsat på natten och morgonen efter att jag slutat elda, eftersom den på så sätt får ett försprång med temperaturen. Vid taket alldeles intill öppna spisen går det ned ett ventilationsrör, spiro 100 mm som jag idag inte använder. Detta rör går igenom samma shackt som skorstensröret och upp genom det isolerade bjälklaget på vinden. Min tanke är att byta ut detta rör till 125 mm och dra detta t.ex till köket i bostadsvåningen och släppa ned det genom en ventil i taket, sätta dit en kanalfläkt typ Clas Ohlson och isolera det ordentligt uppe på kallvinden. Jag har sedan långt tidigare en annan kanalfläkt uppe på vinden som sköter min mekaniska frånluftsventilation och jag hör inget av denna fläkt, förutom ett svagt susande ljud vid utsugsventilerna. Det borde inte höras så mkt mer av Clas Ohlsonfläkten tycker jag när den väl blir isolerad och dessutom ligger ovanför isolerat takbjälklag, för om jag förstod dig rätt så bidrog ändå fläkten till att flytta varmluft ganska hyggligt, men att problemet var ljudet från den som blev mkt störande.

Mvh // Raffen
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2007, 16:03:58 »
Raffen, det kan kanske fungera för dej. Jag ser tre problem att se upp med:

- Ljudet: fläktar i din här kalibern ger turbulensljud som fortplantas i rören. Givetvis är vi mer eller mindre känsliga för detta men jag pratar om dovt buller, inte sus primärt. Som jag ser det måste man ha ljuddämpare både på in- och utblåssidan, dessa ska placeras i närheten av respektive till-/frånluftsdon. Kanske har du redan ljuddämpare på din frånluft, eller så är det ett relativt litet flöde så ljudet inte besvärar. Min kanalfläkt är mycket välisolerad så det hörs inget motorljud att tala om.

- Effekten: du kan få bra värmeflyttningseffekt när du eldar i spisen, annars blir effekten marginell. Energiinnehållet i luft som är drygt 21-22 grader eller vad det kan vara när du inte eldar kräver enorma luftvolymer för att göra skillnad. Kom ihåg att din VP har uppemot 700 kubik/h och ett varmt luftflöde på 30 - 40 grader kanske, då transporteras ordentligt med värme. Jag tror inte det ger den effekt du vill uppnå, inte i tillräcklig grad.

- Kallras: risk att du upplever det som drag och kallras från ditt utblås var det nu blir. Detta kan minskas genom olika riktdon/dysor, behöver inte vara ett problem i sig. Dessutom riskerar du kallras från trappen och golvdrag där nere. Båda dessa kallrasproblemen bör kunna hanteras genom att man vänder på luftflödet, i synnerhet om du riktar utblåset mot värmepumpens inlopp.

Litet att fundera på! Men kom ihåg att jag är en fullkomlig amatör på det här, talar bara efter egna erfarenheter.

leopold

PS. Du verkar ha en mycket låg förbrukning av el i mina ögon efter vad du presenterar i din signatur. Det är ju också en faktor att räkna in, förväntad återbetalningstid på investeringen. Att du får toppa upp med direktel på övervåningen kanske kostar betydligt mindre än du tror?
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 18:05:04 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #24 skrivet: 31 januari 2007, 11:06:28 »
Ett stort tack för ditt engagemang och för alla dina tips och erfarenheter Leopold!
Jag skall ta mig en ordentlig funderare över detta ev projekt eftersom jag har gott om tid på mig, för jag kommer inte att göra något innan våren - sommaren i vart fall.

PS.  Det stämmer att min elförbrukning med VP har hamnat på en riktigt låg och bra nivå, och jag förväntar mig ingen nämnvärd sänkning av förbrukningen av detta ev projekt, utan min målsättning är snarare att få en bättre värmekomfort via jämnare temperatur mellan källaren och bostadsplanet. För jag har redan spirorör 125 mm + en del stosar och ventiler, isolering mm liggande på vinden så de kostar mig inget, utan det är endast kostnaden för fläkten och ev ljuddämpare som jag behöver ta hänsyn till. DS

Mvh //Raffen
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Värmetokig

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #25 skrivet: 03 december 2008, 16:23:56 »
Hej!

Ofta beror de på att övervåningen är för tät, prova med att glänta ett fönster som är längst bort, alt, sätt in en ventil.
Har haft de problemen med ett par villor här i Skåne, å de löste vi på de viset.

Vh R

Jag har gjort lika o satt upp 4 ventiler upp på övervåningen. Pratade med min sotare som sa att man leder inte värme idag i rör, eller att man undviker det. Istället så leder man ner kylan på ett ställe som inte används så att man tycker att det drar kallt (typ vid soffan). I vårt hus så rekommenderade han att sätta en golvventil med fläkt på övervåningen som skulle trycka in luft i vardagsrummet på nedre plan som skapade ett övertryck där o undertryck på övervåningen som skulle göra att värmen steg uppåt. Då skulle "locket" man känner i trappen försvinna.

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändå
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #26 skrivet: 03 december 2008, 18:35:44 »
Eller så skaffar man en pump till. :)Jag höll på och fixade och trixade,med att få upp värmen på övervåningen.Men till slut så gav jag upp,och beställde en pump till. :)



/Anders  studs
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #27 skrivet: 09 december 2008, 13:34:08 »

Problemet med att få värmen till övervåningen beror oftas på att golvet mellan våningsplanen är för bra isolerade. Om man sätter en VP:n på botten våningen och endast har en öppning upp genom en trapp så vill kall luften på övervåningen ner. Kall luft har höre densitet och tränger därför lätt bort varmluften.  Där av lock kännslan.

Lösningen är att addera en VP:n på övervåningen eller placera den enda VP:n i trapphuset mellan våningsplanen och låta den "blåsa" på över och undervåning genom vertikalvingens upp och ner gång.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #28 skrivet: 05 januari 2009, 18:37:59 »

Problemet med att få värmen till övervåningen beror oftas på att golvet mellan våningsplanen är för bra isolerade. Om man sätter en VP:n på botten våningen och endast har en öppning upp genom en trapp så vill kall luften på övervåningen ner. Kall luft har höre densitet och tränger därför lätt bort varmluften.  Där av lock kännslan.

Lösningen är att addera en VP:n på övervåningen eller placera den enda VP:n i trapphuset mellan våningsplanen och låta den "blåsa" på över och undervåning genom vertikalvingens upp och ner gång.


Jag har upptäckt att om man riktar varm luft från LLVP rakt över (horizontell) istället av ned åt, då flyttar man kall och varm luft zone/gräns högre upp än vanligt i trapp huset. Den hjälper med bättre varm luft spridning till övre våning. Jag pratar om LLVP som är monterad i nedre våning och ej i trapphuset. Min är monterad 1,5 metre från trapp huset bredvid. Nu är temp skillnad mellan botten och övre våning inte mer än 0,5 grader jämfört med tidigare när den var upp mot 2 grader skillnad. Jag vet inte om det kommer att fungera för alla andra som har samma problem, men det är värt att prova.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!