0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur skulle det funka att sätta en ventil i skorstensmuren på övervåningen? så att luften dras ut därigenom... vi har en sån ventil i muren på nedervåningen och när man sätter handen mot där så känner man att det är drag ut genom där.Skulle det funka att sätta en sån ventil på övervåningen och på så vis dra ut luften där för att få luften nerifrån att lättare ta sig upp?Våran trapp är redan lite väl trång så att sätta igen den som ni gjort skulle inte bli så bra...
Har satt upp en pana E9dke3 vid x-et
Intressant att höra dina synpunkter Leopold! Hade själv tänkt att montera en kanalfläkt som finns hos bl.a Clas Ohlson för 1198 kr och som har kapacitet till 370 m3/tim med 125 mm spirorör mellan gillestugan i källaren där jag har värmepumpen, och bostadsvåningen i markplan. Jag har idag ca 2 - 3 graders skillnad mellan undervåningen (varmare) och bostadsvåningen, och hade tänkt att utjämna detta på ett bättre sätt via en dylik fäkt. Sen i vilken riktning man skulle blåsa luften vet jag inte men det har kanske inte så stor betydelse på vintern, fläkten är ju dessutom lätt vändbar, däremot så borde man ju på sommaren kunna blåsa den varmare luften från bostadsvåningen och ned i källaren för att få varmare där nere då kanske. Men om jag förstår dig rätt så anser du att ett sånt här projekt är nästan bortkastat, och jag undrar då hur ungefär blygsamma var resultaten när du försökte flytta varmluften från bostadsvåningen och ned till källaren, och vad tror du om min ev ide.
Hej!Ofta beror de på att övervåningen är för tät, prova med att glänta ett fönster som är längst bort, alt, sätt in en ventil.Har haft de problemen med ett par villor här i Skåne, å de löste vi på de viset.Vh R
Problemet med att få värmen till övervåningen beror oftas på att golvet mellan våningsplanen är för bra isolerade. Om man sätter en VP:n på botten våningen och endast har en öppning upp genom en trapp så vill kall luften på övervåningen ner. Kall luft har höre densitet och tränger därför lätt bort varmluften. Där av lock kännslan.Lösningen är att addera en VP:n på övervåningen eller placera den enda VP:n i trapphuset mellan våningsplanen och låta den "blåsa" på över och undervåning genom vertikalvingens upp och ner gång.